Var på en skola idag och mätte luftflöden eftersom personalen har klagat på dålig luft i två av rummen. Det jag kunde konstatera var att i det ena rummet inte fanns ett frånluftsdon. I det andra rummet upptäckte jag med hjälp av mätningar att det skiljer sig mycket mellan tilluftsdonet i rummet (sista donet på kanalen) och näst sista som var placerat i rummet innan. Det uppmätta flödet i sista donet var hälften så mycket (l/s). Kan det bero på att man redan har kopplat många tilluftsdon på kanalen innan? Kan lösningen vara att gå ut med ett nytt utstick närmare huvudkanalen?

Slänger ut en fråga till...

Om man vill öka frånluften från ett utrymme, är bästa lösningen att öppna ett frånluftsdon till?
 
  • Gilla
Hakoon102
  • Laddar…
C
Är ingen ventilationsexpert, men nä, antalet tilluftsdon på en kanal är knappast ett problem i sig.
Däremot är det viktigt att anläggningen är rätt dimensionerad, injusterad och fungerar som den skall för att alla don skall få rätt flöde.

Inte för att vara sån, men vad var målet med dessa mätningar du gjort?
Om man skall kunna dra några vettiga slutsatser skulle jag vilja påstå att man måste ha en lite djupare förståelse för både den teoretiska funktionen och förhållandena på platsen. Åtminstone om man gör det för något annat än sin egen vetgirighets skull.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är ingen ventilationsexpert, men nä, antalet tilluftsdon på en kanal är knappast ett problem i sig.
Däremot är det viktigt att anläggningen är rätt dimensionerad, injusterad och fungerar som den skall för att alla don skall få rätt flöde.

Inte för att vara sån, men vad var målet med dessa mätningar du gjort?
Om man skall kunna dra några vettiga slutsatser skulle jag vilja påstå att man måste ha en lite djupare förståelse för både den teoretiska funktionen och förhållandena på platsen. Åtminstone om man gör det för något annat än sin egen vetgirighets skull.
Man upplever att det är dålig luft i det sista utrymmet. Därför mätte jag tilluftens hastighet i det rummet.
 
A anna04 skrev:
Man upplever att det är dålig luft i det sista utrymmet. Därför mätte jag tilluftens hastighet i det rummet.
Jobbar du med ventilation ? Är det ett kooperativ? Var sitter frånluftsdonet du nämner? Förmodligen måste trycket justeras.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jobbar du med ventilation ? Är det ett kooperativ? Var sitter frånluftsdonet du nämner? Förmodligen måste trycket justeras.
Jag håller på och lär upp mig. Förstod det idag att det nog behövs en injustering!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.