Hej forumet,

Har en oinredd källare i mitt 20tals hus på ca 10 kvm som har rejäl mögeltillväxt och putssläpp.

Jag har i våras dränerat källaren utvändigt och nydligen även installerat en paxfläkt i utrymmet för att förbättra luftcirkulationen som varit nära 0. Endast tilluft, men luften har stått still.

Nu är det dags att sanera ytan och jag skulle därför vara tacksam för input och råd på mitt planerade tillvägagångsätt:) jag är helt lekman på området och vill inte utsätta mig själv eller familj för något potentiellt farligt :)

1. Fru och barn får bo hemma hos mormor och morfar en helg under arbetets gång.

2. Tätta mot tak och dörr i källare för att undvika spridning av sporer. Huset består av träbjälklag och vill undvika spridning av mögelsporer till övriga delar, vad för plast rekommenderar ni? Utrustar mig själv med Dräkt, handskar och munskydd.

2. Knacka bort att lös puts. Allt material slussas ut genom källarfönstret som står öppet under arbetets gång.

3. När färdigt; Tvätt med mögeldödande medel

4. Torka upp = stäng källarfönster och in med avfuktare för att påskynda.

5. Ozonrengörare. En omgång i källaren. En omgång i huset för att säkerställa att inga mögelsporer hittat ut från källaren. Vänta till ozonet skingrar sig enligt anvisningar

6. Familjen får komma hem :)

7. Omputs med diffusionsöppen Puts. In med avfuktare för att hjälpa till att torka.

8. Klinker direkt på betongplattan

9. Måla väggar med silikatfärg

10. Färdig
 
  • Gilla
Lobbe62
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska du ordna med bättre ventilation också?
 
Döda av det med klorin först.
Jag hade inte varit så rädd för att sprida sporer, de finns över allt. För att de ska växa krävs en ”bra” miljö inkl fukt vilket jag inte tror ni har i resten av huset.
 
Ozon är väldigt reaktiv, så den reagerar lätt med små molekyler såsom lukt. Lukt har en tendens att sitta kvar länge efter att möglet har sanerats. För att ta bort rester av mögelsporer så verkar städning fungera bäst. Dvs torka av alla ytor i hemmet med en fuktig trasa. Och vädra gärna längre än vad som rekommenderas för att få bort det mesta av ozonet. Ozon och dess biprodukter vill man inte utsätta barnen för. Lycka till!
 
Du behöver inte överdriva......om problemet är åtgärdat och det verkligen torkar ur så dör påväxten och det som är kvar är inte farligt på nåt vis. Det är dött och kan inte återupplivas precis som man inte kan återuppliva människor. Det finn sändå ofantligt med levande sporer i luften omkring oss hela tiden som bara väntar på rätt förutsättningar att bli bofasta nånstans. Så nej du kan inte "sprida" nåt och du behöver inte döda nånting med nåt medel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Döda av det med klorin först.
Jag hade inte varit så rädd för att sprida sporer, de finns över allt. För att de ska växa krävs en ”bra” miljö inkl fukt vilket jag inte tror ni har i resten av huset.
Tack för svar! Ska köra med klorin. Även en doft jag faktiskt gillar :)
 
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Ozon är väldigt reaktiv, så den reagerar lätt med små molekyler såsom lukt. Lukt har en tendens att sitta kvar länge efter att möglet har sanerats. För att ta bort rester av mögelsporer så verkar städning fungera bäst. Dvs torka av alla ytor i hemmet med en fuktig trasa. Och vädra gärna längre än vad som rekommenderas för att få bort det mesta av ozonet. Ozon och dess biprodukter vill man inte utsätta barnen för. Lycka till!
Det ska jag, tack för tipset!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du ordna med bättre ventilation också?
Hej Åsa! Har ordnat med frånluft nydligen, innan endast tilluft så nu är det mer drag i luften där nere. Blir kanske också ett element så småningom
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
J Awald89 skrev:
Hej forumet,

Har en oinredd källare i mitt 20tals hus på ca 10 kvm som har rejäl mögeltillväxt och putssläpp.

Jag har i våras dränerat källaren utvändigt och nydligen även installerat en paxfläkt i utrymmet för att förbättra luftcirkulationen som varit nära 0. Endast tilluft, men luften har stått still.

Nu är det dags att sanera ytan och jag skulle därför vara tacksam för input och råd på mitt planerade tillvägagångsätt:) jag är helt lekman på området och vill inte utsätta mig själv eller familj för något potentiellt farligt :)

1. Fru och barn får bo hemma hos mormor och morfar en helg under arbetets gång.

2. Tätta mot tak och dörr i källare för att undvika spridning av sporer. Huset består av träbjälklag och vill undvika spridning av mögelsporer till övriga delar, vad för plast rekommenderar ni? Utrustar mig själv med Dräkt, handskar och munskydd.

2. Knacka bort att lös puts. Allt material slussas ut genom källarfönstret som står öppet under arbetets gång.

3. När färdigt; Tvätt med mögeldödande medel

4. Torka upp = stäng källarfönster och in med avfuktare för att påskynda.

5. Ozonrengörare. En omgång i källaren. En omgång i huset för att säkerställa att inga mögelsporer hittat ut från källaren. Vänta till ozonet skingrar sig enligt anvisningar

6. Familjen får komma hem :)

7. Omputs med diffusionsöppen Puts. In med avfuktare för att hjälpa till att torka.

8. Klinker direkt på betongplattan

9. Måla väggar med silikatfärg

10. Färdig
Tack för alla tips i tråden. Var där nere idag och kollade vad jag har framför mig. Knackade lite puts och under hittar jag svarta äckliga trådar, nästan nät där putsen lossnar. Uhh, ska bli skönt att få bort detta 😀
 
Fast du får tänka på att en yttre dränering kanske inte avhjälper saken i ett så gammalt hus.Väggarna kan fortfarande suga fukt från backen så det är ju inte säkert du når de resultat du önskar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.