Beställde en spis då stickkontakten fattade eld! Men hur vet jag att den nya passar? Tyckte informationen på Tretti var knapphändig. Tydligen kommer den utan både sladd och propp då de vill att man anlitar elektriker, och det lär jag ju få göra med smält plast i hela uttaget. Kan man strunta då i om det är 3fas eller vad det är? Ursäkta en el-analfabet. Den gamla kontakten har tre piggar i tre av fyra hörn, och en platt i mitten. Spisen jag beställt är tydligen 230 volt
 
Räcker det inte att byta uttaget istället för spisen?

Men det låter som att din gamla spis gick på 400 V och då är det inte säkert att den nya passar. Uttaget måste ha nolla.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker det inte att byta uttaget istället för spisen?

Men det låter som att din gamla spis gick på 400 V och då är det inte säkert att den nya passar. Uttaget måste ha nolla.
Den var sönder, plattorna gick en efter en i veckan och även ugnen, det var nog därför den fattade eld. Hur menar du att uttaget måste ha en nolla?
 
Dagens spisar drivs nästan uteslutande av 3 × 230 V medans den gamla du hade gick på 3 × 400 V och då räcker det med 3 faser plus jord. Nya behöver även en nolla dragen från elcentralen till spisuttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dagens spisar drivs nästan uteslutande av 3 × 230 V medans den gamla du hade gick på 3 × 400 V och då räcker det med 3 faser plus jord. Nya behöver även en nolla dragen från elcentralen till spisuttaget.
Så det är likadant uttag plus en till pigg? Vad behövs för att sätta en sån spis i stället, räcker det att byta eluttaget i väggen? Jag insåg att det var svårt att hitta 400..
 
Uttagen har inga piggar.
Det är samma uttag, men alla har inte nollan framdragen, det måste kontrolleras om du skaffar en 230V spis. (Som ofta är märkt 400V)
 
D Daniel 109 skrev:
Uttagen har inga piggar.
Det är samma uttag, men alla har inte nollan framdragen, det måste kontrolleras om du skaffar en 230V spis. (Som ofta är märkt 400V)
Jag menade stickproppen. Är 230-spisar märkt 400? Varför då?
 
A
Låter som det är en perilex du pratar om och då borde även nolla finnas där eftersom uttag och kontakter måste utföras fullkopplade/helt kopplade. Men det går enkelt att kontrollera på plats.
 
Fairlane
F Finalisa skrev:
Jag menade stickproppen. Är 230-spisar märkt 400? Varför då?
Spisen använder sig av flera faser och nolla. Mellan fas 1 och noll är det 230V.
Mellan fas 2 och noll är det 230V.
Mellan fas 3 och noll är det 230V.
Det är vad dessa 230 V som används för att driva en platta/värmezon/ugn.
Mäter man mellan 2 faser (istället för mellan fas och nolla) så får man 400V.
Märkningen 400V är lite förvirrande, men används ofta för att signalera att spisen kan använda flera faser, till skillnad från en ren enfasspis som bara går på en fas. Sådana finns också, men rekommenderas endast om man bara har en fas i huset/lägenheten,så inte aktuellt för dig.

Det uttag du har i väggen ska ha en nolla framdragen om det hela är korrekt utfört. Dock är det inte helt ovanligt att man struntade i det om man satte dit en spis som inte behövde nollan, därför måste man säkerställa att den finns. Saknas den kommer elektrikern få dra fram en nolla till uttaget. Det kan gå snabbt och smidigt eller vara krångligt och jobbigt beroende på hur det sitter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F Finalisa skrev:
Jag menade stickproppen. Är 230-spisar märkt 400? Varför då?
Man behöver titta om det står "230 V elementspänning" eller "400 V elementspänning" baktill på spisen". Då vet man om spisen drivs med 3 × 230 V eller 3 × 400 V. Tyvärr kan den information saknas ibland och då får man leta efter fler detaljer. Ett fullkopplat spisuttag med tre faser, nolla och jord fungerar för både 230 V och 400 V spisar men saknas nollan så går det alltså bara att koppla in en 400 V spis. Mellan faser ska det alltid vara ca 400 V i Sverige även om det ju är 230 V från fas till nolla så det är därför det kan stå "400 V 3N~" på anslutningsplinten till en 3 × 230 V spis.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man behöver titta om det står "230 V elementspänning" eller "400 V elementspänning" baktill på spisen". Då vet man om spisen drivs med 3 × 230 V eller 3 × 400 V. Tyvärr kan den information saknas ibland och då får man leta efter fler detaljer. Ett fullkopplat spisuttag med tre faser, nolla och jord fungerar för både 230 V och 400 V spisar men saknas nollan så går det alltså bara att koppla in en 400 V spis. Mellan faser ska det alltid vara ca 400 V i Sverige även om det ju är 230 V från fas till nolla så det är därför det kan stå "400 V 3N~" på anslutningsplinten till en 3 × 230 V spis.
Många spisar kommer med en lös kabel som skall anslutas på bleck bakpå spisen. Då kan den kopplas på flera olika sätt alt efter hur uttaget de skall anslutas till är beskaffat.
Vet man att man har ett fullkopplat perilex med nolla kan man be butiken lägga in den lösa kabeln som den skall. Folk förstår inte alltid hur bleck och byglar i spisen skall läggas/kopplas in och då får man problem vid anslutning.

En hel del spisar går att göra på 3x240 eller 3x400 beroende på hur man kollpar om blecken på insidan av spisen. Har man möjligheten så är 3x400 att föredra då man får en jämnare belastning på husets elanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.