I en 170 kvadrat nybyggd villa på två plan så ingår standard en FLVP som för det mesta. Jag klurar på vad som är det bästa alternativet. Hade jag obegränsat med pengar hade jag antagligen valt en BVP och FTX, men nu är inte det fallet, utan letar den mest ekonomiska lösningen. Jag skulle egentligen också vilja ha frikyla, men då drar det iväg än värre.

Så nu klurar jag på FLVP med tillägg av solceller vore vettigt sett på årsbasis? Då kan man med gott samvete köra ac de varmaste dagarna med, kanske en LLVP som får sköta det.

Samtidigt så ska det finnas ett garage som jag tänkte ha underhållsvärme på genom en LLVP även här.

Sammantaget klurar jag på vad som blir bäst på några års sikt.
 
  • Wow
Martin Lundmark
  • Laddar…
Tomture61
Vet ej om du får trivselelda , förbereda tilluft + skorsten .

Har själv ett hus byggt 2008 , FLVP + LLVP + 600 kg braskamin med värmeförflyttare .
Garaget har LLVP
Hus 2 pl 161 kvm + garage 35 kvm med 20 gr på vintern .
Konsumerade 12000 kwh 2022 .
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Att förbereda för tilluft och skorsten är en bra grej att ta med, ska göra så.

Hade dock inte tänkt att elda för värmen skull, då jag inte har tillgång till ved.
 
En värmepump är nödvändig för att få värme i huset och sparar el på vintern när elen är dyr. Solceller sparar el på sommaren när förbrukningen är låg och elen är billig. Se solceller som ett helt eget projekt om det finns pengar över vid bygget och räkna noga på lönsamheten och återbetalningstiden. Det finns också osäkerheter kring framtiden för bidragen och priserna på solcellspaket med installation har skjutit i höjden. En LLVP som används för kyla på sommaren i Sverige drar väldigt lite el då verkningsgraden är mycket hög och det blir ju aldrig 40 grader här i landet och det blir svalare om nätterna.
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
F
Använd solcellspengarna till bergvärme och FTX istället är mitt förslag.
 
  • Gilla
Runnis och 5 till
  • Laddar…
Nu är det i Stockholm, då skulle nog en LVVP räcka väldigt långt och bli mer ekonomisk än en FLVP eller BVP. Visserligen är nya hur rätt bra isolerade, men det är sällan som värmen i utomhusluften inte räcker till. Jag har en FLVP i mitt hus, men det blir snabbt dyrt att värma med eltillskott när det är som dyrast och kallast. Jag minskade min elförbrukning med 4MWh per år bara på att komplettera med en LLVP som inte ens når ut till hela huset. Moderna värmepumpar är väldigt effektiva även vid låga temperaturer. LLVPn betalade sig på endast ett år, men det var ju iofs under 2022...
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
E
Vi byggde 2022 i Skåne. Har FLVP, Contura kamin, samt 12.5 kWp solceller med ett 11 kWh batteri.

Nu har det inte gått ca 1 år sedan allt kom på plats, och jag skulle säga att solcellerna var en bra investering. Enligt appen (där jag frenetiskt lagt in kWh priset) så ligger besparingen redan på 25 000 kr.

Har även gått i samma tankar som dig med LLVP för varma sommardagar, och det skulle ju öka egenförbrukningen så att "besparingen" (egentligen så gör man ju av med betydligt mer el) blir ännu bättre.

Och kaminen, ja det är bara ren förlust. Dock mysigt. :)
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det i Stockholm, då skulle nog en LVVP räcka väldigt långt och bli mer ekonomisk än en FLVP eller BVP. Visserligen är nya hur rätt bra isolerade, men det är sällan som värmen i utomhusluften inte räcker till. Jag har en FLVP i mitt hus, men det blir snabbt dyrt att värma med eltillskott när det är som dyrast och kallast. Jag minskade min elförbrukning med 4MWh per år bara på att komplettera med en LLVP som inte ens når ut till hela huset. Moderna värmepumpar är väldigt effektiva även vid låga temperaturer. LLVPn betalade sig på endast ett år, men det var ju iofs under 2022...
Tänkvärt.
 
E enoch85 skrev:
Vi byggde 2022 i Skåne. Har FLVP, Contura kamin, samt 12.5 kWp solceller med ett 11 kWh batteri.

Nu har det inte gått ca 1 år sedan allt kom på plats, och jag skulle säga att solcellerna var en bra investering. Enligt appen (där jag frenetiskt lagt in kWh priset) så ligger besparingen redan på 25 000 kr.

Har även gått i samma tankar som dig med LLVP för varma sommardagar, och det skulle ju öka egenförbrukningen så att "besparingen" (egentligen så gör man ju av med betydligt mer el) blir ännu bättre.

Och kaminen, ja det är bara ren förlust. Dock mysigt. :)
SE3 har dock inte lika snabb återbetalning av solpaneler som SE4. En annan fallgrop är ju att man bara får 60-öringen för det man förbrukar, producerar man mer så blir lönsamheten låg. Man måste veta förbrukningen i förväg så att säga.
 
FLVP i sthlm är väl ingenting att tveka på.

BVP och Ftx är väl förstnämnda en merkostnad på 100kkr och sen tillkommer ftx för att få ventilationen.

På mina 187 kvm lite norr om dig skulle en BVP spara max 1500 kWh. Troligen 1200 kWh.

Är det -20 så kan det kännas litet kalldrag direkt under ventilspalterna men inget som skulle fått mig att ångra beslutet.

Skaffa solceller för att bekosta LLVP är inte en giltig anledning.

Vi har två LLVP som kyler kåken. I juni, juli augusti drog den ena 180 kWh och den andra vill jag minnas 202 kWh.

Det ger en kostnad på under femhundring för oss att kyla en hel säsong. Det har jag inte beställt solceller till.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
SE3 har dock inte lika snabb återbetalning av solpaneler som SE4. En annan fallgrop är ju att man bara får 60-öringen för det man förbrukar, producerar man mer så blir lönsamheten låg. Man måste veta förbrukningen i förväg så att säga.
Fast vadå 60-öringen? Det är ju så mycket mer än den som man sparar på egenförbrukning. Att produktion ger nära 0 kr är jag med på dock, även att SE4 är bättre än SE3 ur ekonomiskt syfte. Dock har jag inte solceller enbart för att vinna, utan även för att bidra. :)
 
E enoch85 skrev:
Fast vadå 60-öringen? Det är ju så mycket mer än den som man sparar på egenförbrukning. Att produktion ger nära 0 kr är jag med på dock, även att SE4 är bättre än SE3 ur ekonomiskt syfte. Dock har jag inte solceller enbart för att vinna, utan även för att bidra. :)
Huruvida solceller är bra för miljön eller inte är en helt annan diskussion med så många bottnar att man inte kommer i mål med den.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det i Stockholm, då skulle nog en LVVP räcka väldigt långt och bli mer ekonomisk än en FLVP eller BVP. Visserligen är nya hur rätt bra isolerade, men det är sällan som värmen i utomhusluften inte räcker till. Jag har en FLVP i mitt hus, men det blir snabbt dyrt att värma med eltillskott när det är som dyrast och kallast. Jag minskade min elförbrukning med 4MWh per år bara på att komplettera med en LLVP som inte ens når ut till hela huset. Moderna värmepumpar är väldigt effektiva även vid låga temperaturer. LLVPn betalade sig på endast ett år, men det var ju iofs under 2022...
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det i Stockholm, då skulle nog en LVVP räcka väldigt långt och bli mer ekonomisk än en FLVP eller BVP. Visserligen är nya hur rätt bra isolerade, men det är sällan som värmen i utomhusluften inte räcker till. Jag har en FLVP i mitt hus, men det blir snabbt dyrt att värma med eltillskott när det är som dyrast och kallast. Jag minskade min elförbrukning med 4MWh per år bara på att komplettera med en LLVP som inte ens når ut till hela huset. Moderna värmepumpar är väldigt effektiva även vid låga temperaturer. LLVPn betalade sig på endast ett år, men det var ju iofs under 2022...
Vad kostar en LVVP jämfört med BVP? Jag gissar på att den är lite dyrare än BVP då det är en stor utedel. Jag hade troligtvis tagit kostnaden för ett borrhål. FTX åker man på oavsett. Båda alternativen är väl som jag ser det bättre än att satsa på solceller och kompromissa med uppvärmningen.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad kostar en LVVP jämfört med BVP? Jag gissar på att den är lite dyrare än BVP då det är en stor utedel. Jag hade troligtvis tagit kostnaden för ett borrhål. FTX åker man på oavsett. Båda alternativen är väl som jag ser det bättre än att satsa på solceller och kompromissa med uppvärmningen.
Luft-vatten, ett exempel:
- https://www.polarpumpen.se/varmepum...package-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215443 - 102kkr

Bergvärme, ett exempel:
- https://www.polarpumpen.se/varmepum...-f1226-koppar-bergvarmepump/p-1058511-1058514 - 111kkr

Jag valde personligen att behålla återvinningen på frånluften från min FLVP för att tillverka varmvatten och LLVP för tillverkningen av värmen, det blev mycket billigare.

Solpaneler är jag mer tveksam till pga osäkerheterna med subventionerna. Om jag skulle installera så skulle det bli en mindre investering på just panelerna, men jag skulle satsa på batteri i så fall för att kunna hantera effekttarifferna när de kommer. Det lönar sig med batteri för detta hos elnätsbolag som har effekttariff dygnet runt hela veckan. För de som har effekttariff enbart på dagen så lönar det sig ibland ännu mer då man kan skjuta på effekttopparna till natten.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Luft-vatten, ett exempel:
- [länk] - 102kkr

Bergvärme, ett exempel:
- [länk] - 111kkr

Jag valde personligen att behålla återvinningen på frånluften från min FLVP för att tillverka varmvatten och LLVP för tillverkningen av värmen, det blev mycket billigare.

Solpaneler är jag mer tveksam till pga osäkerheterna med subventionerna. Om jag skulle installera så skulle det bli en mindre investering på just panelerna, men jag skulle satsa på batteri i så fall för att kunna hantera effekttarifferna när de kommer. Det lönar sig med batteri för detta hos elnätsbolag som har effekttariff dygnet runt hela veckan. För de som har effekttariff enbart på dagen så lönar det sig ibland ännu mer då man kan skjuta på effekttopparna till natten.
M kan ju med fördel välja att jämföra ett äpple med ett äpple…. Hör har du det närmaste du kommer på en motsvarande LV och den är betydligt dyrare. https://www.polarpumpen.se/varmepum...2-och-vvm-s325-luft-vattenvarmepump/p-1415071 150kkr

och vill du ha en billigare bergvärme så har du det här https://www.polarpumpen.se/varmepum...-altherma-geo-3-10-kw-bergvarmepump/p-1398202 100kkr


Det är fö extrem marginal på allt här. TS skulle aldrig behöva nåt över 8kW.


Nu vet jag inte vad det är för FLVP TS har offererat men en Nibe 730 kostar sina stadiga 110kr den med så det är installation, borrhål och ventilation som drar upp kostnaden. Borrhål kan man köpa billigare om man bortser från alla garanterade effekter, som jag ser det är det bättre att bara bestämma ett borrdjup och köra, det blir billigare och för extrapengarna kan man borra djupare. FTX går också utmärkt att köpa en projektering på nätet och köpa delarna. Så får man svettas ett par nätter eller en lång helg innan lösullen kommer. Det är både fostrande och kul.

jag tror att jag betalade 42000kr eller nåt sånt för min bergvärmepump 2009.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.