K kurlakarl skrev:
Vilken märklig historia. Du verkar mest bry dig om ditt eget liv och intressen. Har du tänkt på att gården nog har minst lika mycket affektionsvärde för din far som för dig? Märkligt att du förväntar dig att han ska flytta på sig för dig och din familj medan han fortfarande är i arbetsför ålder dessutom. Det framstår ganska tydligt som att du inte har så mycket till övers för din far, och så kan det ju vara och det har säkert sina anledningar. Men ser man nyktert på det hela så får du nog ge upp drömmen om ni båda ska bli lyckliga.
Vet du egentligen hur det är att vara denna situation? En gård, som förfäderna kämpat för att gå i släkten, ska vara tvungen att säljas för att en enda sätter sig på tvären?
Jag förstår ditt resonemang, men betänk att man har något till låns. Detta är nog en ovan känsla för många idag, men försök!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Varför den här kampanjen om att "sälj och flytta någon annanstans" eller "stycka av jord och skog och sälj". Är det någon sorts missunnsamhet?
Att ha litet åker och skog är en nästan ovärderlig rikedom i dessa tider. Sådant säljer man inte om man inte är absolut tvungen.



Det är självklart att trådstartaren skall ta över gården. Frågan är bara hur man ordnar allt på bästa vis så sämjan blir god i många år framåt.
Prata med varandra och kom överens vilka saker du bestämmer över och vad han bestämmer över. Även om han är utköpt så behöver han ha någonting smått att bestämma över så han känner att han är med för han verkar ju inte vara mer än 60 år och kan hänga med i 25 år till. Å andra sidan är det viktigt att när du är husbonde är det du som har makten över det mesta.
 
  • Gilla
  • Älska
Newgolds och 10 till
  • Laddar…
Hade jag varit din farsa hade jag bränt alla tillgångar innan jag dör. Om du anser att din far är i vägen för dina planer ska ni inte ha något ihop eller ha något som är hans. Skaffa något eget / annat istället.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Bakgrund:
Min far äger ensamt en mindre jordbruksfastighet med lite skog, åkermark, en stor ladugård, diverse äldre ekonomibyggnader, två större bostadshus, ett antal stugor i varierande standard nära resten av husen (samtliga inom 60 meter från bostadshusen). Jag har känslomässiga band till gården och platsen överlag då jag växt upp där. Det har i flera år varit min dröm att ta över gården, och jag har egentligen aldrig tänkt på något annat alternativ. Både på ett känslomässigt plan men även ekonomiskt då det finns stora möjligheter att försörja sig på gården genom hyresintäkter och eventuell odling mm. Jag skulle till exempel kunna jobba halvtid på ett vanligt jobb och spendera resten av tiden på gården, något som är otroligt lockande för mig då jag inte gillar hamsterhjulet.

Min far försörjer sig i dagsläget genom att hyra ut ena bostadshuset och stugorna. Det drivs alltså inget särskilt aktivt jordbruk eller liknande. Underhållet av fastigheten är relativt eftersatt och mycket behöver renoveras inom en snar framtid, främst utvändigt.

Vi har under några år pratat om att jag ska ta över gården (köpa), och min syster är inte intresserad av att köpa gården, men vill ha någon form av kompensation, som vi kommer komma överens om när det blir dags. Detta ser jag som ett mindre problem i ekvationen. Jag och farsan är på ungefär samma plan vad gäller köpeskilling så det är inte heller ett jättestort problem.

Problemet:
Min far har varit tydlig med att han vill bo kvar på gården helst tills han dör (tex bygga om en av stugorna till åretrunt-boende). Detta är något jag inte vill av personliga skäl inom familjen, bland annat pga relationen mellan farsan och mig, samt övriga i familjen. Jag vill känna att det är mitt ställe och att jag har kontroll över vilka som vistas där, samt göra förändringar utan att någon lägger sig i.
Han har dock bland annat föreslagit ett prisavdrag på 500tkr för att han ska få bo hyresfritt i exempelvis 5 år då han kommer bli pensionär. Efter det betala en lägre månadshyra.

Lösningar?
Detta är några av alternativen jag ser:
1. Köper gården, låter farsan bo kvar i någon av de befintliga stugorna i närheten av bostadshusen mot avdrag på köpeskillingen, med medföljande bekymmer att kanske jag och/eller resten av familjen inte känner samma glädje/frihet att vistas där under uppskattningsvis 15-25 år
2. Samma som alternativ 1 med tillägget att jag inte flyttar dit utan väntar tills farsan drar vidare någon annanstans. Jag bor, så länge, någon annanstans i närheten och sköter endast om gården och tar nytta av gårdens inkomster. Nackdel med detta alternativ är att jag troligtvis ej kommer ha utrymme att belåna någon annan fastighet jag bor på under tiden.
3. Köper gården, bygger ett litet hus eller flyttar en av stugorna en bit bort på marken, ca 400 meter bort finns en lämplig plats som han kan bo på mot avdrag på köpeskillingen. Blir kanske ett tillräckligt avstånd för att jag ska kunna leva på gården som jag vill, risk finns att han ej går med på det dock, då det är ett sämre läge utan någon utsikt.
4. Skiter i affären helt och hållet tills gården blir ett arv, eller att han självmant flyttar därifrån (uppskattningsvis 15-25 år), med följden att gården är i mycket sämre skick än den redan är och mina "glansdagar" och motivation att renovera och förädla troligtvis är förbi.

Väldigt tacksam för seriösa råd och tips på lösning!
För det första trodde jag att detta forum handlade om byggteknisks saker och inte något "familjliv" rådgivningsskojeri, för det andra var detta ett av de absolut värsta inläggen jag har läst i hela mitt liv. Hur i hel**te kan man räkna ner sin fars dagar på detta sätt??

dina s.k känslomässiga band finns där för att din far äger stället och gav dig alla dina minnen och känsliga band du har till stället...
mitt råd:
börja med att bygga ett bo i ditt hjärta till din far, sen en kommer slottet på gården av sig själv. Ta hand om honom, respektera honom så länge han är vid liv.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att ha litet åker och skog är en nästan ovärderlig rikedom i dessa tider. Sådant säljer man inte om man inte är absolut tvungen.
Just därför är det bättre att TS köper ett eget ställe, vad hans far vill med släktgården och om det är praktiskt genomförbart i nutid vet vi ju inte.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det går att skriva en bok eller göra en film av varje alternativ. Men svaret är enkelt tycker jag. Börja med alt 1 och växla sen över till alt 3. Men räkna med att det tar 5 år innan det fungerar. Farsan kommer veta bäst och du kommer vara pressad o klanta till det ibland. Det brukar människor göra. När ni har omformat er relation, dvs när ni kan se varandra som jämlikar, kan du be farsan om hjälp o tacka syrran för att hon gick med på upplägget. Kanske är det du som bor i det nya eller flyttade huset. Pappa får betalt med en revers ( skuldsedel) och varje månad krymper skulden med hans hyra. Kloka rådgivare kommer vara mkt värdefullt, tex mäklare, lantmätare, psykolog eller liknande. Om det inte funkar efter 5-10 år så kan du sälja o gå vidare. Nyckeln är att alla inblandade måste känna sig sedda.Både för vad de gjort o vad de offrat!
 
Tror att det finns hopp om att det kan lösa sig det här, men det är viktigt att prata om det tror jag.
Det är en styrka i att ha släkt nära inpå (inte som i ett villakvarter kanske, men ändå inom rimliga gränser) då man kan hjälpas åt och ha utbyte av varandra. Det är dock viktigt att man är tydlig med gränserna. När ägandeskapet går över, så skall det vara tydligt att så är fallet. Ansvaret går över, och därmed har man inte möjlighet att som tidigare ägare ha något tyckande i frågan såvida man inte är tillfrågad. Att komma och lägga sig i är uteslutet, då får man gå och knyta näven i fickan istället om man nu så vill. Det är något som man faktiskt behöver vara övertydlig med.

Samtidigt är det en vinst. Jag vet de som flyttat ut och tycker det är positivt att inte längre ha allt ansvar för saker och ting utan kan ägna sig åt sådant som inte hanns med innan.

Ett medskick som jag har är att allt vad rör ekonomi, arvslotter och annat är värt att ta hjälp med. Just vad gäller eventuella hyror, renoveringskostnader, värderingar och liknande är bra att ha en tredje part som styr upp. På så vis slipper man (eller minimerar åtminstone) eventuellt framtida tjafs eller bekymmer.

Som skrivits innan är det enkelt att särskilja boendena på gården genom att forma trädgården så att det blir två skilda lotter. Det är alltid enklare att hålla sig till sitt om man har en tydlig gräns. Sen om det bara är ett par buskar på rad eller ett fem meter högt gunnebostängsel är skit samma, men något som tydliggör att "här går gränsen". Tror det är viktigt för TS far att fortfarande ha en hel del av "sitt" att sköta om och pyssla med. Men det kanske går att begränsa till ett uthus och en del av marken?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
På Norsk og sånn er det med den saken ;)

Jeg tenker at du skal ta en ny prat med farsan, si det som det er, du føler at det er på tide for deg og komme seg videre i livet, du vil gjerne overta gården men vil ikke ha han boende der og finner dere ikke en løsning på dette vil du heller se etter en annen gård du kan kjøpe..(Ta gjerne med noen prospekt på andre gårder i området og sleng på bordet) så får det bli som det blir med familiegården..synd men det er realiteten

Jeg syns også forslaget om og bytte bolig med farsan var bra og kanskje noe du skal prøve videre på, og tenk litt på at om 30-40 år kommer ett av dine barn og vil overta slektsgården og vil at farsan skal flytte ut ;)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Din fars egendom blir inte din förrän han dör. Det känns som att en del av problemet här är att du inte riktigt ser det så.
S Simno skrev:
Bakgrund:
Min far äger ensamt en mindre jordbruksfastighet med lite skog, åkermark, en stor ladugård, diverse äldre ekonomibyggnader, två större bostadshus, ett antal stugor i varierande standard nära resten av husen (samtliga inom 60 meter från bostadshusen). Jag har känslomässiga band till gården och platsen överlag då jag växt upp där. Det har i flera år varit min dröm att ta över gården, och jag har egentligen aldrig tänkt på något annat alternativ. Både på ett känslomässigt plan men även ekonomiskt då det finns stora möjligheter att försörja sig på gården genom hyresintäkter och eventuell odling mm. Jag skulle till exempel kunna jobba halvtid på ett vanligt jobb och spendera resten av tiden på gården, något som är otroligt lockande för mig då jag inte gillar hamsterhjulet.

Min far försörjer sig i dagsläget genom att hyra ut ena bostadshuset och stugorna. Det drivs alltså inget särskilt aktivt jordbruk eller liknande. Underhållet av fastigheten är relativt eftersatt och mycket behöver renoveras inom en snar framtid, främst utvändigt.

Vi har under några år pratat om att jag ska ta över gården (köpa), och min syster är inte intresserad av att köpa gården, men vill ha någon form av kompensation, som vi kommer komma överens om när det blir dags. Detta ser jag som ett mindre problem i ekvationen. Jag och farsan är på ungefär samma plan vad gäller köpeskilling så det är inte heller ett jättestort problem.

Problemet:
Min far har varit tydlig med att han vill bo kvar på gården helst tills han dör (tex bygga om en av stugorna till åretrunt-boende). Detta är något jag inte vill av personliga skäl inom familjen, bland annat pga relationen mellan farsan och mig, samt övriga i familjen. Jag vill känna att det är mitt ställe och att jag har kontroll över vilka som vistas där, samt göra förändringar utan att någon lägger sig i.
Han har dock bland annat föreslagit ett prisavdrag på 500tkr för att han ska få bo hyresfritt i exempelvis 5 år då han kommer bli pensionär. Efter det betala en lägre månadshyra.

Lösningar?
Detta är några av alternativen jag ser:
1. Köper gården, låter farsan bo kvar i någon av de befintliga stugorna i närheten av bostadshusen mot avdrag på köpeskillingen, med medföljande bekymmer att kanske jag och/eller resten av familjen inte känner samma glädje/frihet att vistas där under uppskattningsvis 15-25 år
2. Samma som alternativ 1 med tillägget att jag inte flyttar dit utan väntar tills farsan drar vidare någon annanstans. Jag bor, så länge, någon annanstans i närheten och sköter endast om gården och tar nytta av gårdens inkomster. Nackdel med detta alternativ är att jag troligtvis ej kommer ha utrymme att belåna någon annan fastighet jag bor på under tiden.
3. Köper gården, bygger ett litet hus eller flyttar en av stugorna en bit bort på marken, ca 400 meter bort finns en lämplig plats som han kan bo på mot avdrag på köpeskillingen. Blir kanske ett tillräckligt avstånd för att jag ska kunna leva på gården som jag vill, risk finns att han ej går med på det dock, då det är ett sämre läge utan någon utsikt.
4. Skiter i affären helt och hållet tills gården blir ett arv, eller att han självmant flyttar därifrån (uppskattningsvis 15-25 år), med följden att gården är i mycket sämre skick än den redan är och mina "glansdagar" och motivation att renovera och förädla troligtvis är förbi.

Väldigt tacksam för seriösa råd och tips på lösning!
Din pappa vill uppenbarligen både ha kakan och äta den. Han vill både sälja och bo kvar. Kanske av egoistiska skäl, han vill inte vara ensam på ålderdomens dagar?
Du måste vara beredd att släppa din dröm. När du gör det kommer han kanske att inse att han borde söka efter ett annat boende och låta dig ta över.
 
S Simno skrev:
Kan förstå att man kan uppleva det något egoistisk utifrån inlägget. Jag försöker bara presentera faktan så kortfattat det går för att ändå ge en målande bild om bakgrunden. Sen är det alltid svårt att förmedla all info via ett inlägg. Att det är min fars egendom har jag självklart koll på…

Ni ska inte tro att jag försöker köra över min far och att jag inte respekterar hans vilja alls.
Vi har som sagt pratat om detta i flera år och vi har en samsyn i det mesta kring affären och gården, förutom att vi har olika uppfattningar om hur hans boendesituation ska bli efteråt.

Anledningen med inlägget är att jag vill få tips om en eventuellt lösning på problemet så att vi kan komma överens.
Det låter som att du behöver frigöra dig från din pappa, för om du gör det behöver du inte ta illa upp om han kommer med sitt tyckande. Han vill att du ska ta över gården och han bo kvar, det är ju helt förståeligt, det är hans hem. Familjeterapi föreslår jag, så ser ni om ni kan komma överens. Han verkar generös för 500’ för 5 år är mycket i hyra. Det kan ju inte vara roligt för honom heller att känna att han är ivägen för ditt liv, det verkar svårlöst, för ni ska ju bo bredvid varandra i många år, då behövs 🧡
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K krister marcusson skrev:
Alt 1. Hoppas att din far tar förnuftet att sälja gården med förbehåll att BO kvar till någon (annan) som uppskattar stället.
Alt 2. Stycka av en tomt Sälj till någon som uppskattar stället (inte dig) och bygg ett nytt hus för pengarna.
Testamentera allt utom arvslotten till syrran din eller kattpensionat.
Du är garanterad det som finns i arvslutten inget mer!
Alt 3. Gift om sig och adoptera hennes vuxna barn så minskar allt i arvet (alla barn delar lika) och med ett testamente 75% till frun.

Lycka Till
1. Nu var de ju överens om att han skulle ta över gården. Och han uppskattar ju stället verkar det som.
2. Allt utom laglotten menar du väl?
3. Frun kan inte få mer än hälften testamenterat till sig. Barnen har rätt till nämnda laglott, som utgör hälften av arvslotten.

Bra att få allt rätt om man vill vara otrevlig...

Lycka till!
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Hur tänker Du?
Säg att värdet idag är 2 miljoner.
Gör renovering för 2 miljoner.
Ska då priset bli Noll?
Syster ska väl inte heller få något då, eller?
Gården är värd 2 milj då ska din syster ha en milj. Sedan hur mycket du renoverar den för är oväsentligt, det är ju då din gård. Och din pappa ska inte betala hyra, det var osympatiskt.
 
TRJBerg
electroluxaren skrev:
systerns kompensation är hälften av allt värde gillar hon inte köpeskillingen kan hon motsätta sig köpet
köper du gården för en million och den värderas i 4 så blir du skyldig syrran 2 millioner, detta gäller även vid framtida bouppteckning. däremot kan ingen av Er förbjuda farsgubben till att sälja till vem han vill för vad han vill.
Du kan inte räkna så.
 
  • Haha
  • Gilla
Legere och 1 till
  • Laddar…
E
Nu vet jag ju inte hur din relation med din far ser ut, men när jag läser ditt inlägg låter det osmakligt, egoistiskt och girigt. För mig är familjen allt, jag skulle göra vad som helst för att min farsa ska ha ett brq och värdigt liv och det sista jag skulle tänka på är hur jag ska ta över hans materialistiska ägodelar och göra mig av med honom.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde verkligen inte att byggahus var som flashback, med TS fick mig verkligen en tankeställare. Detta var nog det sjukaste jag läst på ett svenskt forum utanför flashback på länge. Att ts inte har någon skam i kroppen öht är svårt att förstå. Är du född på 00-talet?
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.