Frågan har säkert varit uppe förr.
Efter att min gamla albin har börjat läcka lite så måste man ju kolla efter en annan panna.
Jag skulle vara tacksam över förslag på andra pannor med för & nackdelar.
Jag har ca 100 m2 som ska värmas + ca 40 m2 vind med litet energibehov, ca 100 m2 källare och ca 50 m2 garage (golvvärme) med lägre temp, huset finns i södra tornedalen med vinterkyla ner till -35 grader.
Jag har för tillfället endast 3 st 500 liters tankar.
Jag har varit och kikat på Combi heat´s nya panna (unikum) som har fördelen med att den tillverkas ca 10 km hemmifrån (och alla delar är utbytbara vilket inte alla verkar ha) men den är ju inte så billig men väldigt effektiv.

Men jag är tacksam för andra förslag.
 
Jag glömde skriva att det är en vedpanna som önskas och den ska gå att köra med pellets vid behov.
 
Hej
Ska du ha 1500L ack eller mer?
Det låter lite för att var så lång norrut :)
 
Kolla att du har en lämplig skorsten som passar kraven till pannan diameter---längd såatt du kan får optimal
inställning på anläggningen,eftersom tillverkaren är så nära försök med att pruta eller få ett lägre pris
genom att tillverkaren kan visa upp annläggningen som referens i bygden,eftersom det är en ny panna.
Är den testad av SP?om, så är och du tycker att den motsvarar de krav tillgodoser de behov du har KÖP.
 
Det verkar vara en bra panna. Sen är det som du säger trevligt att det är så nära om det skulle uppstå problem med den. Kan den kombinera pellets och ved, jag menar alltså att pelletsbrännaren tar över när veden brunnit ur i såna fall är den ju klockren.
 
Jag ser ingen anledning till varför man ska köpa en udda panna, är den väldigt billig?

Däremot vet jag att föregångaren Combi Heat hade mycket problem och denna har mycket gemensamt:
- Överförbränning kräver en massa keramik och isolering
- Krånglig vedlucka, liten och upphängd på en arm
- Litet vedutrymme
- Låg verkningsgrad jämfört med bra underförbränningspannor
 
Matss skrev:
Jag ser ingen anledning till varför man ska köpa en udda panna, är den väldigt billig?

Däremot vet jag att föregångaren Combi Heat hade mycket problem och denna har mycket gemensamt:
- Överförbränning kräver en massa keramik och isolering
- Krånglig vedlucka, liten och upphängd på en arm
- Litet vedutrymme
- Låg verkningsgrad jämfört med bra underförbränningspannor
Ja jag vet att föregångaren hade en del problem med kona och keramik.
Konan är omkonstruerad för snart 10 år sedan och håller mycket bättre nu, dom har inte ännu behövt byta någon kona efter det.
Keramiken är ju som på alla andra beroende på hur man eldar mm.Jag har en bekant som hade en av dom första pannorna och på den höll konan och keramiken i ca 17år.
Litet vedutrymme kan jag leva med då den lämnar bra effekt och jag inte har så stora tankar.

Men jag efterlyser andra pannor som man kan jämföra med.
 
Andreas_Hansson skrev:
Hej
Ska du ha 1500L ack eller mer?
Det låter lite för att var så lång norrut :)
Ja det är lite, de blir till att elda morgon & kväll under kallperioden :).
Med en nyare panna så kan jag nog öka volymen, problemet är bara att om jag ska ha större tank måste jag svetsa den på plats i min källare.
Fler småtankar är åxå ett alternativ men inte lika bra.
 
Detta hittade jag på Råd och Röns hemsida:
Solo Innova 30 är enda Svanmärkta pannan i testet. Den har mycket låga utsläpp, även vid uppstart när brasan börjar brinna.
CTC V35 ligger på gränsen att klara miljökraven och har höga utsläpp vid uppstart liksom Gaselle quick-up 45.
Solo Innova 30 och Calmarpannan V33 är deeffektivaste pannorna med en verkningsgrad på över 90 procent.
Har själv ingen erfarenhet av pannorna. Hur stor tank får du in i utrymmet? Vad sätter begränsningen?
 
Fabian-Bom skrev:
Har själv ingen erfarenhet av pannorna. Hur stor tank får du in i utrymmet? Vad sätter begränsningen?
Det som begränsar är låg takhöjd och trånga dörrar i källaren där jag har pannrummet.
Dvs, ska jag ha en större tank än 500 liter så måste den byggas på plats, jag har nu 3 st 500 liters så man hade ju kunnat fixa dit en till vid behov.
Alltså är inte tankvolymen något större problem de är bara frågan vad jag ska värma med.
 
chaffis skrev:
Det som begränsar är låg takhöjd och trånga dörrar i källaren där jag har pannrummet.
Dvs, ska jag ha en större tank än 500 liter så måste den byggas på plats, jag har nu 3 st 500 liters så man hade ju kunnat fixa dit en till vid behov.
Du kan ju alltid bredda dörrarna till källaren tillfälligt om du vill ha in en större tank. Det gjorde jag efter mycket vånda, och det gick bra...
 
Andreas_Hansson skrev:
Den här är nog lagom om du ska ha 1500L
[länk]

Rätt bra pris oxå
Den pannan funkar riktigt bra, satte in en sådan i ett hus som vi hyr ut, dom är väldigt nöjda med den, kör 3*500 liter på den.
 
kalix pannprodukter säljer calmarpannan från trebema, v33 eller v65 kanske passar dej? jag har precis börjat elda med min v65a o den funkar perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.