Har använt Ikeas samarbetspartner för en förbesiktning. Innebär att de kontrollmäter och lämnar offert på installation av kök. Jag valde att själv riva och montera ner det gamla köket för att hålla ner kostnaden. Offerten skulle vara på montering av skåpstommar 18 st, lång bänkskiva, måla väggar och tak. Flytta en eldosa. Koppla in vatten till disk och ho, men på befintlig plats, ej flytt av vatten. Några täckskivor. Offerten på 47512 kr (utan ROT 65193kr) exklusive målningsarbeten. Dessa kom på separat offert och hamnade på 30000kr. Totalt med ROT alltså 77512kr. Köket från Ikea kostar 112000kr och rummet är ca 12m2, men med mindre väggyta, då det är stora öppningar. Det känns tråkigt att bli lurad av Ikea att använda sig av deras mätningstjänst när det är uppenbart att företaget lämnar så dyra offerter att de räknar med att vi inte kommer att anlita dem..
 
BirgitS
Det blir dyrt om man ska betala hantverkare att sitta och montera ihop skåpen. Om man inte vill montera ihop skåpen själv är det ofta billigare att köpa köket någon annanstans där skåpen och lådorna kommer färdiga.
 
  • Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
O
Kajsa76 Kajsa76 skrev:
Har använt Ikeas samarbetspartner för en förbesiktning. Innebär att de kontrollmäter och lämnar offert på installation av kök. Jag valde att själv riva och montera ner det gamla köket för att hålla ner kostnaden. Offerten skulle vara på montering av skåpstommar 18 st, lång bänkskiva, måla väggar och tak. Flytta en eldosa. Koppla in vatten till disk och ho, men på befintlig plats, ej flytt av vatten. Några täckskivor. Offerten på 47512 kr (utan ROT 65193kr) exklusive målningsarbeten. Dessa kom på separat offert och hamnade på 30000kr. Totalt med ROT alltså 77512kr. Köket från Ikea kostar 112000kr och rummet är ca 12m2, men med mindre väggyta, då det är stora öppningar. Det känns tråkigt att bli lurad av Ikea att använda sig av deras mätningstjänst när det är uppenbart att företaget lämnar så dyra offerter att de räknar med att vi inte kommer att anlita dem..
Är det verkligen orimligt då? Att montera kök är jättelätt. Det är bara att hänga upp stommarna på en skena.

Men det som tar tid är allt runtomkring. Skruva ihop stommar, lådor, fronter osv. Förbereda ytor och framförallt sätta dit detaljerna bra. Sånt tar tid. Så frågan är ju vad som ingår i offerten förutom att ”montera stommarna”.

Skulle jag betala de pengarna själv? Nopp! Det hade varit billigare för mig att ta en månads obetalda semester och gjort det.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Så ungefär 100 arbetstimmar.

Det låter ju för mycket för någon som är van att göra det. Kanske rimlig tidsuppskattning för nån som aldrig monterat nåt kök innan?🤔
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Låter väl också som ungefär två gubbar i en vecka?
Tycker inte det låter superdyrt, men kanske inte billigt...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Montera ihop skåp kan ni göra själva medans ni ser "det sitter i väggarna" på kvällarna. Montera bänkstommar och lådor är väldigt enkelt.

Ta hjälp av någon att visa ifall ni år osäkra sen är det bara att göra samma sak typ 50 gånger. Följ monteringsanvisningen
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fast TS skriver inte att firman ska sätta ihop skåpen. Eller? Det beror på vad man lägger i ordet "montera".
 
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
Det är dyrt med hantverkare. Tycker dock inte offerten ni fått låter orimlig. Kommer inte ihåg hur många stommar etc. vi hade när vi byggde ett ikeakök 2019 men utrymmet var mindre än 12 kvm. Uppskattat pris låg runt 60' för att få det installerat. Däremot låter det ju spontant väldigt dyrt med målningsarbetet, men kan inte uttala mig egentligen för aldrig bett om offert från målare eller anlitat någon.
 
  • Älska
PAN16
  • Laddar…
Vi har precis fått köket totalrenoverat. Från att det fanns golv och gips på plats tog det ca tre veckor för en van hantverkare att bli klar. Han hade hjälp de två dagar då han monterade själva stommarna, och så kom det en elektriker och fixade med elen. Vi hade visserligen några moment som du kanske inte har (bl.a bilning för ny avloppsanslutning i källaren och salning av ett fönster), men det var max två dagar.
 
  • Gilla
Spelbiten
  • Laddar…
Förstår inte hur ni kan tycka det är rimligt tidsmässigt.

30000kr för att måla ett rum på 12kvm med många öppna ytor. Har själv fått liknade målat och med bredspackling, slipning samt två lager tog det mindre än 8h effektiv tid även om utspritt på 3 tillfällen.

Det tar ju inte lång tid att skruva ihop en stomme heller och är man Ikeas samarbetspartner på det så får man förutsätta att de kan det som rinnande vatten utan att behöva kolla manualerna speciellt mycket. Skruva ihop de 18 stommarna blir försumbart i det stora hela.

Det som tar tid är att skruva ihop all inredning som ska in i stommarna samt justera in dörrar, luckor med mjukstängare etc.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Kajsa76 Kajsa76 skrev:
Har använt Ikeas samarbetspartner för en förbesiktning. Innebär att de kontrollmäter och lämnar offert på installation av kök. Jag valde att själv riva och montera ner det gamla köket för att hålla ner kostnaden. Offerten skulle vara på montering av skåpstommar 18 st, lång bänkskiva, måla väggar och tak. Flytta en eldosa. Koppla in vatten till disk och ho, men på befintlig plats, ej flytt av vatten. Några täckskivor. Offerten på 47512 kr (utan ROT 65193kr) exklusive målningsarbeten. Dessa kom på separat offert och hamnade på 30000kr. Totalt med ROT alltså 77512kr. Köket från Ikea kostar 112000kr och rummet är ca 12m2, men med mindre väggyta, då det är stora öppningar. Det känns tråkigt att bli lurad av Ikea att använda sig av deras mätningstjänst när det är uppenbart att företaget lämnar så dyra offerter att de räknar med att vi inte kommer att anlita dem..
Offert är ju bara ett förslag till dig, inget tvång, kolla med någon annan snickare, eller förhandla om priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ta allt på löpande istället då och räkna med 600-800kr / tim innan rot..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
de har många anmälningar hos arn, anlita inte
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
H Hanns Josef skrev:
de har många anmälningar hos arn, anlita inte
”De”? Jag har inte namngett vem samarbetspartnern är…😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har precis blivit färdig med montering av ett IKEA kök där jag monterat stommarna själv, skruvat ihop Maximeralådor, monterat skenorna till lådorna och även monterat väggskenor och hängt upp stommarna och igår monterat bänkskivan som kom i tre delar.

Är rätt händig men det tar tid!
Räkna med 30-40 min att packa upp, få koll på delarna och montera en stomme, 15 - 30 min att montera en Maximeralåda, 10-15 min att skruva dit skenorna för en låda och sätta lådan på plats och 10-15 min att montera ett handtag. Sedan blir det MASSOR av emballage att ta hand om. Sedan är det bara att multiplicera ovan med antal stommar och lådor och lägga till ev. tid för att få dit vitvaror om det finns oxå. Multiplicera sedan med deras timpris.

Gissar att du hamnar i närheten av vad offerten är på. Det är betydligt mer jobb än man tror.

Glömde att det tar 15-30 min att packa upp och montera benen till stommen oxå, sedan skall stommen på plats och skruvas ihop med intillstående stomme ….
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.