Hej, har en kabel i marken som kommer till en central i mitt gamla poolhus, centralen är bortriven och jag skulle vilja skarva vidare enbart kabeln och använda som eluttag men har aldrig sett en liknande kabel förr. Det är 3 svarta ledare märkta 1,2,3 och sedan vad jag antar är en jordfläta runt kabeln, kan jag använda detta till ett eluttag och vad är isåfall nollan?

Hur skarvas detta bäst? Presshylsor och krympslang?
 
Nu kan jag inte el nåt vidare och du lär väl ska få bättre svar än mitt.

Men jordflätan och nollan är samma, men det gäller ju att du inte har jfb då kan dom inte vara ihopkopplade.

Tror att om du sätter upp en ny central med jfb så kan du dela där.

Wago kan du nog koppla med, man brukar linda gul/grön tejp runt flätan.

Men koppla för allt i världen inget förens någon som kan har svarat 🙂
 
Fairlane
Är det inte en trefas kabel utan nolla?
Sen är det ju intressant om den är ansluten i andra ändan. Är det utomhus, vilket det låter som är jordfelsbrytare nödvändigt.

Välkommen till forumet förresten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det låter som du måste upp med en ny central först där du kan säkra av uttagen och hantera PEN ledaren med en jordfelsbrytare.
 
A
Låter som en ekkj 3x6/6 eller liknande. I så fall är PEN-ledare (jordflätan) för klen för att användas.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kabeln kollas i andra ändan om den är ansluten, troligtvis urkopplad. den kan användas för att få ett vägguttag. Sätts in i dosa och därifrån med en 3X1,5 2m till uttag, Då används tex 1 som fas 2 som noll ock den exentriska som jord. lika i andra ändan. Allt säkras av med 10 amp.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det låter som du måste upp med en ny central först där du kan säkra av uttagen och hantera PEN ledaren med en jordfelsbrytare.
Förlå, var otydlig.
Kabeln vi talar om kommer från en central i garaget, räcker det inte om det finns jordfelsbrytare där?
 
A avh67f skrev:
Låter som en ekkj 3x6/6 eller liknande. I så fall är PEN-ledare (jordflätan) för klen för att användas.
Det har suttit eluttag och belysning i poolhuset tidigare, borde väl gå att använda då?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte en trefas kabel utan nolla?
Sen är det ju intressant om den är ansluten i andra ändan. Är det utomhus, vilket det låter som är jordfelsbrytare nödvändigt.

Välkommen till forumet förresten.
Det jag var rätt för men har funnits eluttag osv i poolhuset tidigare så nolla bör finnas.

Kabeln är kopplad i centralen i garaget, får kanske öppna där vid tid och se hur det är kopplat sedan tidigare.
 
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Förlå, var otydlig.
Kabeln vi talar om kommer från en central i garaget, räcker det inte om det finns jordfelsbrytare där?
Förmodligen om du kopplar om i centralen som jonaserik skriver ovan.

Det har sannolik varit en trefasgrupp tidigare men du kan koppla om den till en enfasmatning med separat jord och nolla till poolhuset och avsäkra med 10 amp.
 
J jonaserik skrev:
Kabeln kollas i andra ändan om den är ansluten, troligtvis urkopplad. den kan användas för att få ett vägguttag. Sätts in i dosa och därifrån med en 3X1,5 2m till uttag, Då används tex 1 som fas 2 som noll ock den exentriska som jord. lika i andra ändan. Allt säkras av med 10 amp.
Då kan jag med andra ord koppla likt följande:

1 = fas
2 = nolla
3= jord
& klippa jordflätan som går runt ledarna?

I centralen i garaget har jag 3 olika säkringar ned till poolrummet och antar att alla 3 är till samma kabel. I gamla centralen var jordskenan skarvad med nollskenan, hur funkar det?

Får öppna och kika i centralen vid tid.
 
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Då kan jag med andra ord koppla likt följande:

1 = fas
2 = nolla
3= jord
& klippa jordflätan som går runt ledarna?

I centralen i garaget har jag 3 olika säkringar ned till poolrummet och antar att alla 3 är till samma kabel. I gamla centralen var jordskenan skarvad med nollskenan, hur funkar det?

Får öppna och kika i centralen vid tid.
Du bör nog använda flätan till jord istället. Den har en skydd effekt på kablen i marken, tex vid grävning

Ingen elektriker blir glad om det sitter en svart kabel med en siffra på jordskenan :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du bör nog använda flätan till jord istället. Den har en skydd effekt på kablen i marken, tex vid grävning
Hur skarvas den i marken, har du någon aning om vad det kan vara för kabel, måste ha en 10 meters bit att skarva med men har noll koll på kabeln..
 
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
klippa jordflätan som går runt ledarna?
Svar NEJ den ska användas som jord och 3,an kommer att hänga i luften, används ej och sättas en kopplingsdetalj på, som sockerbit/wago eller annat.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Då kan jag med andra ord koppla likt följande:

1 = fas
2 = nolla
3= jord
& klippa jordflätan som går runt ledarna?

I centralen i garaget har jag 3 olika säkringar ned till poolrummet och antar att alla 3 är till samma kabel. I gamla centralen var jordskenan skarvad med nollskenan, hur funkar det?

Får öppna och kika i centralen vid tid.
Du måste öppna och kolla hur det är kopplat i garaget.
Har du tre säkringar där och haft en central i poolhuset så är det väl troligast en 3fas kabel dragen dit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.