Tror att jag har snurrat till det.
ska dra nätverk hemma.
cpe sitter i källaren.
Så drog två kablar upp på entreplan där patchpanel och switch ska sitta .
Köpte solid cat6 gick bra tills jag ska kontakterna dom.

ska jag köpa kontakter som klarar solid kabel eller hur räddar jag upp detta?
 
W whak skrev:
Tror att jag har snurrat till det.
ska dra nätverk hemma.
cpe sitter i källaren.
Så drog två kablar upp på entreplan där patchpanel och switch ska sitta .
Köpte solid cat6 gick bra tills jag ska kontakterna dom.

ska jag köpa kontakter som klarar solid kabel eller hur räddar jag upp detta?
Vad köpte du för kontakter. Trodde de flesta kontakterna på marknaden var för både solid och stranded. Det måste ju vara enklast att köpa nya kontakter.
 
Unikt namn
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Då ha du ju rätt kabel men troligen fel "kontakter" bör avslutas i ett uttag/intag eller panel
 
Vanlig patch uttag kan du sätta dit, där ska man använda solid kabel:
Sex RJ45 nätverkstuttag för Cat-6 kabel, vit och svart, installationsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

t.ex. https://www.amazon.se/VCE-Keystone-uttagsinsats-Ethernet-Keystone-down-stativ/dp/B07P4LMDP6

Uttaget monteras sedan i en panel, t.ex. https://www.amazon.de/-/en/DIGITUS-Face-plate-Keystone-Jacks/dp/B00SAU0ZAC

Biltema har även allt i ett, https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj45-uttag-2000022639.

Men det brukar även gå bra att krimpa dit en vanlig rj45 kontant. Finns de som hävda att det inte kommer gå och hela huset kommer rasa, har själv gjort denna synd i flera år och mitt hus står fortfarande upp och inga problem med nätverket heller...

Edit: Doh, puck fyra... Oh well, bidrog med lite info kanske...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
okej kanske jag som bara inte lyckades väl med rj45 kontakten . köpte billigaste cat6 kontakterna på biltema . Men då vet jag att jag är på rätt väg
 
Köp inte biltemas nätverksuttag bara.. de glappar när man drar kabeln mot sidorna. Jag fick byta ut alla pga detta och installerade schneiders istället.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Om du nu ska sätta kontakter varför valde du solid kabel. Det är en kabel man använder för fast installation
 
Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men i början satte jag sådana keystoneuttag som ovan och tryckte fast kabel för kabel, men sen bytte jag och satte en vanlig RJ45 kontakt och en keystone med dubbla RJ45 uttag på vardera sida, så det blir fortfarande en "patchpanel" men även den kabeln som kommer ut från väggen har en RJ45 på sig. Jag tyckte helt enkelt det gick snabbare att göra på det sättet - de där kontakterna som ovan där man ska puncha fast kontakterna blev för mig opålitligare än att krimpa. Krimpning funkar på första försöket nästan alltid. De andra lyckas jag ofta ta sönder nån av kablarna i processen. Än värre med de verktygslösa.

När jag hade bättre syn upplevde jag det som MYCKET enklare att tillverka nätverkskabel. Med ålder och sämre syn är det pilligare att "göra rätt". Nu måste jag nästan ha förstoringsglas för att kontrollera att det blev rätt färg på rätt ställe...
 
  • Gilla
el camino och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men i början satte jag sådana keystoneuttag som ovan och tryckte fast kabel för kabel, men sen bytte jag och satte en vanlig RJ45 kontakt och en keystone med dubbla RJ45 uttag på vardera sida, så det blir fortfarande en "patchpanel" men även den kabeln som kommer ut från väggen har en RJ45 på sig. Jag tyckte helt enkelt det gick snabbare att göra på det sättet - de där kontakterna som ovan där man ska puncha fast kontakterna blev för mig opålitligare än att krimpa. Krimpning funkar på första försöket nästan alltid. De andra lyckas jag ofta ta sönder nån av kablarna i processen. Än värre med de verktygslösa.
Ja du gör iaf inte rätt... ;) Solid kabel är för uttag, så sätt inte kontakter på dem. (Det finns speciella kontakter, men de fungerar inte 100% heller). Att du sedan sätter en hona-till-hona på kontakten gör inte att det blir en patchpanel.

Det finns som sagt moderna verktygslösa uttag där du inte behöver "puncha" något om det är problemet att få till. Med dåliga verktyg, uttag och fel vinkel så kan det bli fel. Det finns som sagt många bra uttag idag både för verktyg och verktygslösa, så om du misslyckas så har du antingen någon billig skit, eller så gör du fel på något sätt. Svårt att råda när man inte sett dig. Det är generellt svårare att klämma kontakter rätt än uttag, så något fel är det.
J JohanLun skrev:
När jag hade bättre syn upplevde jag det som MYCKET enklare att tillverka nätverkskabel. Med ålder och sämre syn är det pilligare att "göra rätt". Nu måste jag nästan ha förstoringsglas för att kontrollera att det blev rätt färg på rätt ställe...
Ja, välkommen till ålderdomen. ;) Lösningen är att köpa ett par billiga läsglasögon (25:- på ICA) tom någon variant starkare än vad som fungerar för läsning så har du förstoringsglas på köpet.

Det här är ditt liv nu. Finns inget att göra, så det är lika bra att vänja sig. ;)
 
L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Att du sedan sätter en hona-till-hona på kontakten gör inte att det blir en patchpanel.
Håller inte med gällande detta, om t.ex. Keystone dubbla hon uttag i en panel avsedd för Keystone moduler är det likväl en patchpanel. Begreppet patchpanel utesluter inte att det råkade sitta en eller flera krimpade RJ45 kontakter på baksidan av densamma.
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Håller inte med gällande detta, om t.ex. Keystone dubbla hon uttag i en panel avsedd för Keystone moduler är det likväl en patchpanel. Begreppet patchpanel utesluter inte att det råkade sitta en eller flera krimpade RJ45 kontakter på baksidan av densamma.
Ur en snäv semantisk synvinkel visst. Men nu var det inte det som var frågan, utan varför det inte fungerar att göra som det var gjort här.

Och det fungerar inte att bygga en patchpanel på det viset med den valda utrustningen. Om man nu skulle vilja bygga en patchpanel på det viset (det övergår mitt förstånd varför, men låt gå) så måste man använda patchkablar i det fasta nätverket. Man hör ju på namnet självt att det inte är så det är tänkt att byggas.
 
L
Att det INTE fungerar låter EJ rimligt. Jag byggde delar av hemnätverk på det viset, solid cat6 köpt på rulle, och krimpat på RJ45 vid patchpanelen. Varierande utformning i rummen på kontakteringen, oftast infällda vägguttag där det var möjligt. Troligen använt Biltemas RJ45 kontakter det minns jag inte. Det har varit en driftstörning som härletts till att två ledare blivit kortslutna i en RJ45 kontakt på solid kabel på 10+ år. Det tycker jag är en acceptabel nivå på driftsäkerhet. En anledning till att välja detta sättet vid patchpanelen anser jag är att installationen blir mer slimmad och tar mycket mindre plats. Om plats finns och kan avvaras är detta ett onödigt tillkrånglat sätt att göra på, jag håller med om det.
 
L Lenza skrev:
Att det INTE fungerar låter EJ rimligt. Jag byggde delar av hemnätverk på det viset, solid cat6 köpt på rulle, och krimpat på RJ45 vid patchpanelen.
Ja, det är helt enkelt fel sätt att göra det på. Det finns speciella kontakter för solida ledare, men de fungerar inte alltid heller; standarden är helt enkelt inte gjord för det.

Det kan naturligtvis fungera, iaf ett tag, men det är inte säkert. Jag har själv fått bygga om en anläggning hos en granne som var gjord på det sättet pga intermittenta, och sedan permanenta, störningar. Det är enklare att göra det rätt från början.

Det finns heller ingen anledning. Om man väljer rätt patchpanel så bygger den inte mer än kontakt om man skall ha en hona vid panelen. Om man absolut behöver kontakt i ena änden så väljer man i så fall en patchkabel så fungerar kontakterna som de skall. (Även om de är svårare att montera rätt än motsvarande uttag.) Då naturligtvis inte med ett uttag gjort för solida ledare i andra änden.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.