Hej,

Är i planerna på att bygga en attefallare (ca 4,8×6,2 i färdigamoduler) med året runt standard på gjuten platta. Avlopp, vatten och el ska dras in.

Kommer att ligga ca 5 meter från älven, vid vår floden så står älven ca 1,5 meter under nuvarande högsta nivå.

Så grundvattnet tränger upp redan då.

Är mestadels lera eventuellt silt, ska göra fler test gropar till helgen för att se vad som döljer sig i marken.

Hur skulle ni göra med grunden?
Gräva ut och ber med dräneringsrör, duk och grus. Isolera och gjuta?


Är i Norrbotten så tjälen är oxå ett problem.
 
tommib
Förlåt, men är det verkligen en lämplig plats att bygga på? Silt, 5 m från älven vars högsta nivå bara är 1,5 m under plattan? Det låter oerhört vanskligt. Eller missförstår jag något i din beskrivning?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Förlåt, men är det verkligen en lämplig plats att bygga på? Silt, 5 m från älven vars högsta nivå bara är 1,5 m under plattan? Det låter oerhört vanskligt. Eller missförstår jag något i din beskrivning?
Nä, precis. Det är lite vanskligt, håller med om det.

Normalt flöde är ca 2 meter ner.
Har samma förutsättningar på hela fastigheten och skulle vilja bygga nytt för året runt.
Bef stuga från 50 talet är mer jobb än det är värt att få till året runt standard.
 
D Dolset skrev:
Nä, precis. Det är lite vanskligt, håller med om det.

Normalt flöde är ca 2 meter ner.
Har samma förutsättningar på hela fastigheten och skulle vilja bygga nytt för året runt.
Bef stuga från 50 talet är mer jobb än det är värt att få till året runt standard.
Kolla kartorna för 100-, 200- och 10 000-årsflöden för att se om platsen där du vill bygga kommer att stå under vatten vid höga flöden. Det är tråkigt att investera massa pengar och sedan få allt översvämmat och vattenskadat. Personligen skulle jag inte bygga nytt nedanför 200-årsgränsen och överväga under 10 000-årsgränsen.

https://gisapp.msb.se/Apps/oversvamningsportal/index.html
 
Plintgrund ?
 
Som boende i närheten av en älv så vet jag att vårflodsnivån varierar mycket över tid.

Att bygga 1,5 meter över högsta vårflodsnivå invid en stor översvämningsbenägen slätt brukar kunna gå bra för det skall vara stora mängder vatten för att höja nivån en meter på 500 eller 1000 hektar och innan det är fullt är högsta flödestoppen förbi eller isproppen sprängd.

Att bygga 1,5 meter över högsta vårflodsnivå invid en smal älv är ren idioti.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.