Är helt ny på detta med oljepannor, pellets, briketter o alla möjligt där emellan. Är total nybörjare på det här med olika former av uppvärmning. Bortskämd med direkt verkande el i radhuset. Men eftersom vi nu kollar på hus, så kan det ju vara en liten fördel att ha lite koll iaf
Därför vänder jag mig nu till er på detta underbara forum. Vad skall man tänka på vid en husvisning? Vilka frågor skall man ställa? Hur gammal får en oljepanna vara.
Är tacksam för alla svar, tips och råd jag kan få.

/hedde
 
Vattenburen värme skulle jag värdera högt. Vilken typ av panna spelar mindre roll. Dock hade jag räknat med ett nära byte/modifiering om den gick på enbart olja och/eller el (en pelletsbrännare på oljepannan om den är hyffsat ny, t.ex.). Ett hus med enbart direktverkande el hade jag varit mer tveksam till..

Om man satt in bergvärme/jordvärme i efterhand i ett gammalt hus är det ju bra att kolla så att elementen är dimensionerade för det. Och att man tänkt på ventilationen (finns hur många fall som helst där man fått fuktproblem i gamla hus när man gått över från olja/ved till värmepump eftersom ventilationen i gamla hus ofta är beroende av att murstocken är varm).
 
Håller med sandhall, ett vattenburet system är ett måste med dagens elpriser. Hus med direktverkande el gick bort direkt för oss när vi letade hus. Finns det en oljepanna så fråga vad det är för typ. Kan ju vara en kombipanna som går att elda med ved. Det är ju billigt men slitsamt. Finns det ackumulatortankar (som "sparar" värmen så att man i så fall inte behöver elda varannan timme)? Finns det elpatroner i pannan? Vilken effekt är de på? En oljepanna "får" vara hur gammal som helst men tänk på att ju äldre desto sämre verkningsgrad = dyrare i drift. Vår panna var 33 år när vi slängde ut den och den bara gick och gick. Kolla dessutom om oljebrännaren är servad enl. plan. Det är ofta den som går sönder och inte pannan i sig.

I övrigt tycker jag att man ska titta extra noga på de tunga posterna som kök, badrum, fönster, dränering, etc. Risiga tapeter och slitna golv är ofta lätt att byta själv och kostar förhållandevis lite. Har ni däremot 20 dragiga 2-glasfönster med avbrutna plasthandtag och glipor överallt så blir det dyrare.

Kolla fasaden också. Trä: ser virket fräscht ut? När är det målat senast och med vilken typ av färg? Sten: Finns det några sprickor? När uppkom de i så fall och varför är de inte reparerade? Sprickor i grunden?

Taket: Betong, tegel, papp, plåt? Dags att byta?

Ja det var allt jag kom på just nu...
 
Kanon. Tack för en massa bra tips. Det är precis sådan hjälp som uppskattas mycket. Kanon hjälp för en rookie som en själv. Tack så mycket.

/hedde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.