Jag tänkte använda slitsfog för ett par lite mindre vitrindörrar och kollade vad en notfräs kostar till vertikalfräsen. Då kom jag på att jag ju har en notklinga till sågen. Den har 30 mm hål och klarar varvtalet. Är den möjlig/lämplig/praktisk/halvdum/livsfarlig att sätta på vertikalfräsen? Jag skulle i så fall enbart använda släden och hålla fingrar på behörigt avstånd.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B00JBJHL80?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
 
Surt, jag hade en notklinga med 30mm hål till min vertikalfräs, men den skickade jag naturligtvis med när jag sålde den i somras. I övrigt har jag ingen kommentar om det är livsfarligt att sätt den från sågen på tvären.
 
Nu har jag hittat lite info hos CMT. Där står att den kan användas på maskinen, men jag blir inte riktigt klok på till vad. Är det bara för grundare spår eller kan en slitsfog i 40 mm breda ramstycken vara ok?

APPLICATION: for grooving cuts or for rebating, chamfering, grooving and profiling as a set of tools.

MACHINES: double-end tenoner and moulding machines.

MATERIAL: soft and hardwood, wood-based panels, plastic.​
 
1400 svar med åsikter om en cykelkrock, men ingen på ett byggforum som vågar tycka något om en fräsning. Är ni fega, eller väntar ni på ett maffigt inlägg i skadetråden? Om det är det senare så kan jag bjuda på en försmak här:
Skadat finger med bandage, öppet, blodigt sår synligt, vård behövs, medicinsk uppmärksamhet rekommenderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här här illa kan det gå med en bandputs när jag är i farten. Hur ska det då bli med en fräs på ett halvt ton?
 
Jag brukar använda en helt vanlig sågklinga i vertikalfräsen då jag fräser långa tappar. Det blir bra om du har tiilräckligt lågt lägsta varvtal på din fräs. Om varvtalet blir för högt blir det farligt.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Låter hoppfullt, då jag inte hört något annat än att du har alla fingrar kvar. Jag kan köra fräsen på 3500 varv, vilket inte borde vara för högt på en 180 mm klinga. Djupet på slitsarna kommer vara knappt 40 mm.

Min tanke är att använda 5 mm distanser på axeln (samma som klingans tjocklek) och låsa spindelhöjden för att komma rätt i höjd.

@ivp Ingen sådan funktion, men å andra sidan kan jag spänna fast stycket och inte vara närmare kuttern än en dryg halvmeter och stå på rätt sida. Det borde räcka tycker jag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
ok, nu när du fått lite svar (och dessutom av veteranen himself), kan du inte ta bort bilden? Jag får PTSD av att scrolla förbi den...
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag kontrollräknade nyss, klockan 12.19 finlandsk tid och alla fingrar var kvar. En 180mm klinga är ju inte större än en vanlig slirsåg så där orde det inte bli något problem. Den som jag sågar tappar med är 300mm.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
ok, nu när du fått lite svar (och dessutom av veteranen himself), kan du inte ta bort bilden? Jag får PTSD av att scrolla förbi den...
För sent att redigera, men du kan väl anmäla inlägget för ofredande eller något, så kanske någon moderator kan byta bilden mot en på enhörning eller annat ofarligt. om det kommer en ny bild efter mitt fräsande lovar jag att lägga in den pixlad.
 
En sak till. De där distanserna eller vad de heter som man trär på axeln under och eller över kuttern - vad är det rätta namnet? Jag behöver köpa ett par med rätt tjocklek, men hittar inga alls? Svenska eller engelska spelar ingen roll.
 
P Pysslarn skrev:
Mellanringar är ordet du söker på svenska.

Finns bland annat här:

[länk]

Fortsätt hålla koll på fingrarna! :)
//Ronnie
Perfekt. Tackar.

Fast jag undrar om jag är vuxen nog att fräsa utan någon som är där och tar hand om mig. Jag gick just ut för att fräsa och måla ett hyllplan med blank vit färg. Precis när jag målat klart insåg jag att det hade varit smartare att damma först och måla sen, men det var så dags då…
 
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tänkte använda slitsfog för ett par lite mindre vitrindörrar och kollade vad en notfräs kostar till vertikalfräsen. Då kom jag på att jag ju har en notklinga till sågen. Den har 30 mm hål och klarar varvtalet. Är den möjlig/lämplig/praktisk/halvdum/livsfarlig att sätta på vertikalfräsen? Jag skulle i så fall enbart använda släden och hålla fingrar på behörigt avstånd.

[länk]
Det går fint att sätta klingan i fräsen. Håll koll på var man har händerna och det vanliga såklart.

Tänk dock på att du saknar klyvkniv. Alltså är det inte lämpligt (vare sig med eller utan matarverk) att klyva i den. Spåra (med matarverk) går bra däremot, även om försiktighet kan krävas vid djupare spår så att ämnet inte spänner runt klingan. Har aldrig varit med om att det varit något problem vid slitsning eller tappning. Tänk på at som vanligt inte sätta matarverket så att det klämmer fast klinga eller kutter.

Se till att ha eller tillverka ett skydd som täcker så att du inte får händerna in i klingan även du gör ett feltänk. Speciellt när du kör någon form av tappsläde i fräsen måste man tänka på att klingan kommer att komma ut i bakänden så småningom. Se till att den är täckt där och gärna ett stopp så att släden inte går hur långt som helst.

Angående varvtalet så hade jag siktat på i storleksordningen 60-70m/s periferihastighet. 3500 rpm på en 180mm klinga tycker jag är för lågt. Om du istället kan ställa fräsen på tex 6000 rpm får du 0,18 * 3,14 * 6000 = 3391 m/min -> 56m/s. Det kan såklart blir farligt om du snurrar en klinga fortare än vad den är avsedd för - men det blir också farligt om den snurrar för sakta - matningen per tand blir då lätt för hög.

Det kanske känns som att allting blir lite tryggare och säkrare om sakerna snurrar långsammare. Så funkar det dock inte (ok, sakerna flyger längre iväg om något händer) utan det är säkrare att använda verktygen med de parametrar de är tillverkade för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Dags för uppdatering. I går ville min lärare att jag skulle lösa det med någon hemmasnickrad cowboylösning, men det kändes inte jättebra och resultatet var lite svårförutsägbart. Jag tog hem mina ämnen och satte igång med min pausade plan med notklinga i fräsen.

Bitarna ordentligt nedtryckta mot släden, mdf tvingad i slädens anhåll (eller vad den långa rackaren heter) som offerbit, plywood tvingad i stora anhållet för att fräsa lagom djupt. Jag låste spindeln och flyttade istället klingan i höjdled med mellanringar lika tjocka som klingan vilket var både smidigt och exakt. Händerna en halvmeter från klingan (6500 varv), resultatet krispigt perfekt och färgmatchning av tvingar och klinga.

Inte nog med att jag är både snygg och ödmjuk. Jag är riktigt bra på att fräsa slitsar också.
Verkstadsscenario med cirkelsåg, skyddsanordningar, trähantverk, verktyg, och precision i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med tvingar, klinga, trästycken för snickeri eller träarbete. Precision, verktyg, hobby, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.