Hej,

Är det någon som har erfarenhet av Schneider Electrics smarta hemautomationssystem "Wiser"?

Vi håller på att renovera källaren och jag hade tänk att sätta in nya vattenburna radiatorer och slår på stort med Smarta termostater då. Först sneglade jag på Danfoss Allys termostater men sen hittade jag hela Wiser-systemet av en slump också med termostater, dessa.

https://www.se.com/se/sv/product/CC...by-seappen-ip30-batteri-2x-aa-zigbee-3-0-vit/.

Kan inte hitta mycket erfarenhet från deras system på nätet så lite feedback hade varit toppen!

Annan feedback på hela deras system för strömbrytare osv hade med varit fint!

Tack på förhand,
 
Vad är anledningen till att dy vill ha smarta termostater?

Vad är det för "panna"?
LVVP/FJV/BVP/etc?

Lokala termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Huvudregleringen ska ske via centrala reglersystemet genom justering av framledningstemperaturen.
 
Normalt vill man inte styra temperaturen vid radiatorn utan snarare vid värmepannan.

Gällande wiser så tycker jag att deras knappar fungerar riktigt bra. Testade med Plejd först men det balla ur helt.
Jag kör med Home Assistant nu (tidigare en Homey pro) och det har fungerat felfritt i allt från installation till responstid vid knapptryckningar.

Jag kör även med sunricher dimmers. Då kan man styra lampor via en vanlig lampknapp även om Home Assistant skulle lägga ner. Wiserknappen sitter under/över och triggar olika scenarier.

https://www.kjell.com/se/produkter/...TPwH9DLPwPRHL9OiDnVzLUjbNcvNm8GEaAqVBEALw_wcB
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att dy vill ha smarta termostater?

Vad är det för "panna"?
LVVP/FJV/BVP/etc?

Lokala termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Huvudregleringen ska ske via centrala reglersystemet genom justering av framledningstemperaturen.
Fjärrvärme. Kändes smidigt att kunna dra ner på värmen med egna scheman där nere och strypa flödet / dra ner någon grad om ingen är i källaren längre perioder bland annat. Vi betalar ju per kW.
 
V Victor.M skrev:
Normalt vill man inte styra temperaturen vid radiatorn utan snarare vid värmepannan.

Gällande wiser så tycker jag att deras knappar fungerar riktigt bra. Testade med Plejd först men det balla ur helt.
Jag kör med Home Assistant nu (tidigare en Homey pro) och det har fungerat felfritt i allt från installation till responstid vid knapptryckningar.

Jag kör även med sunricher dimmers. Då kan man styra lampor via en vanlig lampknapp även om Home Assistant skulle lägga ner. Wiserknappen sitter under/över och triggar olika scenarier.

[länk]
Okej tack för feedbacken. Kör du med deras Gateway då antar jag med?
 
  • Gilla
Victor.M
  • Laddar…
I Islandern skrev:
Okej tack för feedbacken. Kör du med deras Gateway då antar jag med?
Nej, Home Assistant är en generell gateway kan man säga som inte är bundet till något märke. Det är mer jobb med att lägga till något men det kommer även att lira med dina smarta lampor, temp/fukt-givare osv. Man köper en antenn beroende vilken standard man ska använda Zigbee, zwave osv sedan kan man installera HA på en exempelvis raspberry pi. Finns massor att läsa om detta om du googlar. Om du bara ska använda schniders prylar så hade jag köpt deras gateway, det är garanterat en lättare lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.