Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du svarade inte riktigt på frågan... 😉

Vad bidrar grannen med? Är det en kunskap som företaget inte klarar sig utan?
Dels "partnerskap" som sagt men också kunskaper och färdigheter kring större maskiner som grävare och liknande. Grannen är dessutom väldigt trevlig, kreativ arbetsvillig.
 
S Stefan1972 skrev:
Men då gäller de ju att man är jämbördiga också och sen förstår varför en kanske plockar ut lokalhyra. Det är ju alla dessa skillnader som gör att det oftast skär sig på nåt vis. Allt är jättebra i början och sen börjar nån mala om att en får mer pengar än den andre och en jobbar mindre och än det ena och det andra....
Precis. Även om grannen är pålitlig och trevlig vet man att sånt kan ändras snabbt när det handlar om pengar.
 
wildeside
G Geografica skrev:
Dels "partnerskap" som sagt men också kunskaper och färdigheter kring större maskiner som grävare och liknande. Grannen är dessutom väldigt trevlig, kreativ arbetsvillig.
många jag vet som har startat företag tillsammans har efter ett par år haft olika framtid visioner, idéer, bråkat, hur mycket man arbetat, vem som bidragit till det ena eller andra och hur mycket man ska ha i betalt.
Många har blivit osams, andra har delat företaget broderligt eller heter det henlikt nu för tiden🤔😀, ok ok Jämlikt då och gått egna vägar.
Jag personligen skulle ha svårt att starta ett företag ihop med någon delägare, ju fler kockar desto sämre soppa.
Bättre att hyra in eller anställa dom man behöver, inhyrda och anställda är relativt enkla att bli av med. Delägare i företaget är svårare att bli av med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Geografica skrev:
Dels "partnerskap" som sagt men också kunskaper och färdigheter kring större maskiner som grävare och liknande. Grannen är dessutom väldigt trevlig, kreativ arbetsvillig.
Baserat på den något knapphändiga informationen så tycker jag det låter lite klent.

Att ha någon att hålla i handen kan ju vara kul, men man får nog komma med lite mer än att man kan köra grävmaskin för att man ska starta företag ihop (så länge affärsiden inte är att gräva såklart, men då behöver ju inte grannen er..) .. trevliga, kreativa och arbetsvilliga är alla människor när de söker jobb...
 
Vad jag förstått blir grannens bidrag främst arbetsvillighet och hustruns bidrag ekonomiskt men jag kan ha missuppfattat TS. Börja med affärsplanen och återkom gärna sedan. Vi är många härinne som driver småföretag och vi har nog en relativt stor gemensam erfarenhet.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.