Hej funderar lite på var jag skall plasera en eventuell luftvärmepump, det lättaste skulle vara som enligt ritningarna nedan (ursäkta utseendet men bild var aldrig mitt ämne i skolan :) ) eftersom man då kan dra rör etc under innetaket på toaletten då detta redan är sänkt ca 9 cm. det jag undrar över är om all värme kommer gå rätt upp på andra våningen eftersom innomhusdelen då hamnar i trappan eller om jag kommer få värme i vardagsrummet med, någon som har några åsikter?

Rött = Inomhusdel

Blått = Utomhusdel
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt bästa förslag ar att prova ett par dagar med en eller två värmefläktar minst 2kw och se hur värmen sprider sig.
Tänk på att det fort blir kallt i sovrum med stängda dörrar.
Vi har ett enplanshus med källare öppen planlösning och två värmepumpar, en på var våning och vi är nöjda med
våran värmespridning.

Lycka till /Peter
 
Varför ska du placera utomhusdelen vid entrén??? Det är ju det fulaste man kan montera upp på ett hus och jag skulle välja ett mer undanskymt läge.

Nu vet jag ju inte åt vilket håll ni har vägen men jag skulle nog ha placerat utomhusdelen på "södra" långsidan utanför förrådet. Då kan du välja om du vill ha inomhusdelen riktad "österut" i vardagsrummet eller "norrut" mot trappen.

/V
 
Problemet är att antingen måste den vara vid entren (Norr) eller på altanen (Söder) då detta är dom enda väggar som finns, och placera agget på altanen känns ännu tristare än vid entren tycker jag men det är klart är det stor effektförbättring att a det i söderläge kanske jag får tänka om.
 
Så då har man beställt en sanyo 123:a för 16500 kr inkl installation, så bara att hoppas man gjort rätt =)
 
Peter har rätt ovan, viktigt med rätt leverantör.
Betr. din placering verkar den ok om du har en "öppen" trappa, men över entren ger dig en enklare installation med mindre rördragning.
Vid trapplaceringen (luftströmmen riktas snett nedåt) kommer luften utan vidare ut i vardagsrummet om trappan är öppen. Kan också ge positiva effekter på luften 2:a vån.
Men som sagt - enklare ovan dörr - ryms i en standardinstallation. lika mycket värme kommer att gå upp
 
Detta var ett gammalt inlägg men lite intressant. Jag har satt en L/L värmepump i två små hus just i trappan. I det ena huset blir ovanvåningen markant varmare, i det andra blir det svalare. Skillnaden är att i det första huset sitter apparaten lite ovanför golvnivån till andra våningen, så en del luft blåstes upp, och det fanns andra öppningar där kalluft kunde rinna ner. I det andra huset satt apparaten just under taket i första våningen och blåste bort från trappan, och det finns ingen annan öppning upp, så det blev ingen effektiv självcirkulation. Temperaturskillnaderna kan gå upp till 5°C, åt olika håll i de två husen. En fläkt mellan våningarna skulle kunna vara en bra investering.
 
A
Altaböke Altaböke skrev:
Detta var ett gammalt inlägg men lite intressant. Jag har satt en L/L värmepump i två små hus just i trappan. I det ena huset blir ovanvåningen markant varmare, i det andra blir det svalare. Skillnaden är att i det första huset sitter apparaten lite ovanför golvnivån till andra våningen, så en del luft blåstes upp, och det fanns andra öppningar där kalluft kunde rinna ner. I det andra huset satt apparaten just under taket i första våningen och blåste bort från trappan, och det finns ingen annan öppning upp, så det blev ingen effektiv självcirkulation. Temperaturskillnaderna kan gå upp till 5°C, åt olika håll i de två husen. En fläkt mellan våningarna skulle kunna vara en bra investering.
Jaha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.