Hej allihopa

Såg på ett av mina favoritprogram, Grand Designs som numera visas på svenska Kanal 9 på onsdagar kl 21. Idag så isolerade de ett hus med gammalt tidningspapper. Eller det var snarare så att att de sprutisolerade med återvunnet tidningspapper av något slag. Det var som smulor av det gamla pappret på något sätt. Såg dessutom lite kladdigt ut... Såg intressant ut och borde vara billigt, men jag har inte hört talas om något sådant i sverige, förutom den vanliga lösullem man kan spruta in... Borde inte dessutom detta papper dra åt sig en hel del fukt?
 
sånt där har jag för mig mina föräldrar sprutade upp på sin vind här nu nyligen. Gissar att det som dom på grand designs använde är samma som "Gamla Björnhyttan" länkar till då materialet iallafall ser likadant ut

tror mina föräldrar fick betala nånstans runt 8000kr och det på en vind som är nånstans runt 100kvm. då kom det två killar i en liten minibuss full med sån där isolering och sprutade upp alltihopa.
gjorde visst bra stor skillnad på deras vind, nu kan dom elda i sin kamin på kvällen och ändå ha hyffsat varmt när dom vaknar på morgonen även fast det är minusgrader ute nu. förut så blev huset utkylt fort över en natt.
 
Då va 8000 kr en bra investering tycker jag. Är det ett dyrt alternativ till andra lösningar tro? Finns det någon kunnig i materialet? Kan man isolera med cellulosa själv? Var köper man då materialet och får tag på blåsutrustningen? Mycket undrar jag...
 
Ekofiber - www.ekofiber.se kan vara en hygglig start för den vetgirige

Det finns mängder med diskussionstrådar i forumet om papper/träsisolering.

Råd och röns undersökning är väl snart sönderlänkad:
http://www.radron.se/templates/test____2310.asp


Det finns fler leverantörer. Den största skillnaden tror jag ligger i vad de använder för antimögel- och brandhämmande medel. Borsalt eller mineraliska salter finns. Jag har sett att någon använt Ammoniumpolyfosfat i dagstidningspapper, men i Råd och Röns undersökning är det bara Thermoträ som använder det. Hursomhelst verkar Ammoniumpolyfosfat vara dåligt på att både stoppa möglet samt hindra brand.

Borsalt (Ekofiber) verkar hålla möglet borta bäst, medan mineraliska salter (Warmcel) håller branden borta bäst.

Vi har isolerat både ytterväggar, bjälklag och vind med Ekofiber. Löljigt skönt att hantera jämfört med mineral/glasull. Ekofiber dammar, men det är ju inte ens i närheten av samma irritation som mineral/glasull.

Dessutom krävs ingen diffusionsspärr vilket i vårt fall med gammalt hus satt som hand i handsken.
 
Fasting65, blev det dyrt för er att använda Ekofiber? Gjorde ni jobbet själva?
 
Ekofiber känns som mer bekant än warmcel, så undrar om det inte är ekofiber som mina föräldrar fått uppsprutat.

Pappa testade iallafall att tutta eld på isoleringen, men han gav upp rätt snabbt då han inte lyckades se någon som helst tendens till att det ville brinna.
 
Vi sprutade varesig vinden, ytterväggarna eller bjälklaget själva utan lejde bort det till ABIS. Men ett par år senare tilläggsisolerade vi entréplanets väggar, och då körde jag själv. Eftersom jag var närvarande när ABIS isolerade hos oss första gången visste jag hur hårt man ska blåsa isoleringen i väggarna, samt lite annan bra-att-veta-teknik.

Har man aldrig sett hur mycket som ska blåsas så är det nog lätt att göra för lite. Det ska ju vara lagom - eller för mycket. Man får fippla en del med matningshastighet och luftmängd för att få en bra kombination. Det är trots mina brasklappar ingen rocket sciense...så är man normalt bygghändig så fixar man det nog.

Dyrt? Joo...det är dyrare än mineralull, men jag upplever inte att jag hade något val pga utebliven diffspärr. Jag tycker ändå inte det var överjävligt dyrt.

Sommaren 2003 lät vi ABIS spruta (www.abis.se) :
Vinden (80 kvm 400/450 mm),
Ytterväggarna (40 meter vägg x 2,5 met hög x 17,5 cm tjock)
Samt komplettering av mellanbjälklaget (80 kvm x ca 5-15 cm)
Summa; ca 50.000 kr har jag för mej.
 
Fasting: ni har inte märkt av några problem med kondens på vinden efter att ha lagt på 40-45 cm isolering? Vi ska snart isolera vinden med cellulosa av något slag, och jag har ju hört en massa om att man inte ska ta i för mycket i gamla hus utan diffspärr (vilket vårt alltså är) eftersom det kan leda till att undertakets insida blir för kall, med kondens och mögel som följd. Jag hade därför tänkt 25-30 cm, men det kanske bara är dumt....

Själv ångrar jag att jag inte la lite cellplast på taket när vi la om teglet i somras. Då hade man ju hållt undertaket varmt.
 
Gargamel: Nope. Inga problem - än.
 
Jag begärde offert på lösull ("ekofiber") för några veckor sedan, och ville spruta själv. De här priserna fick jag:

"Pris lösull är 195:- säck samt 500:- för maskinhyra + Moms. 2 säckar räcker till 1 kbm isolering inkl sättningspåslag. Ni bör isolera 30 cm + 20% sättningspåslag. Det bör gå c:a 35 Säckar till 55 Kvm. "

Jag jämförde med linull, som vi sätter i väggar och snedtak, och cellulosaullen är betydligt billigare (men svår att sätta i våra väggar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.