Hej alla!

Har precis köpt en bostadsrätt i en sekelskiftesbyggnad i Stockholm. Lägenheten är helt tom och om-målad, men det är en väldigt kryddig doft som befinner sig i lägenheten trots dagar av vädring med öppna fönster. Doften sätter sig på kläderna om man är inne i några timmar.

Golvet är gammalt furu, och jag undrar om det kan vara det som luktar? Lacken/oljan är rätt uppnött på flera ställen.

Är det något ni hört talas om tidigare? Tror ni problemet försvinner om jag slipar och oljar om golvet?

Stort tack för tips!
 
JanneJanne123
Jag hade nog provat med ozon först för att se om det hjälper innan jag hade gjort en så stor åtgärd som slipning på chans. Såvida du inte tänker slipa ändå såklart, då kan man ju alltid prova det.

https://ozoneair.se/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade nog provat med ozon först för att se om det hjälper innan jag hade gjort en så stor åtgärd som slipning på chans. Såvida du inte tänker slipa ändå såklart, då kan man ju alltid prova det.

[länk]
Stort tack för tipset! Det är absolut inte en möglig eller ”fukt” doft, utan mer kryddigt/rökigt. Kommer nog behöva slipa om golvet oavsett eftersom det ser lite uppgånget ut, men kan inte förstå mig på vart lukten annars skulle komma ifrån..
 
Hur är det med ventilationen, bra drag från ventiler och in från fönster?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det med ventilationen, bra drag från ventiler och in från fönster?
Det är tyvärr inte särskilt bra drag, därmed blir doften ännu mer påtaglig!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade nog provat med ozon först för att se om det hjälper innan jag hade gjort en så stor åtgärd som slipning på chans. Såvida du inte tänker slipa ändå såklart, då kan man ju alltid prova det.

[länk]
Har du själv testat dessa? Är det effektivt eller är det en temporär lösning?
 
JanneJanne123
Har inte testat själv, men en kompis körde det i ett hus som hade lukt efter att förra ägaren rökte. Även fast de målade om hela kåken luktade det fortfarande lite, men en ozon-behandling tog bort det sista. Vad jag förstår är det permanent om källan till lukten inte är aktiv längre, men den löser ju inte lukten om problemet tex är mögel, då kommer ju lukten komma tillbaka tills man har åtgärdat mögelproblemen.

Edit: min kompis hyrde en maskin, så blev ganska billigt
 
  • Gilla
guldgrön
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har inte testat själv, men en kompis körde det i ett hus som hade lukt efter att förra ägaren rökte. Även fast de målade om hela kåken luktade det fortfarande lite, men en ozon-behandling tog bort det sista. Vad jag förstår är det permanent om källan till lukten inte är aktiv längre, men den löser ju inte lukten om problemet tex är mögel, då kommer ju lukten komma tillbaka tills man har åtgärdat mögelproblemen.

Edit: min kompis hyrde en maskin, så blev ganska billigt
Mycket intressant, stort tack att du tog dig tiden att förklara! Har verkligen grubblat non-stop över den här lukten och kan inte koppla av alls. Jag testar det du säger efter slipningen och håller tummarna. Uppskattar dig!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Om det är en tjock beläggning av något som luktar, tex inrökta tapeter eller flera års flottavlagringar med tobakslukt i kökstaket måste man få bort det innan ozon har någon effekt. Annars kommer det snabbt fram ny lukt eftersom ozonet bara tar det som är på ytan. Så skrubba först och försök få bort ”källan” till lukten. Efter det kan ozon hjälpa lite med det sista, men det hjälper heller inte mot riktigt vad som helst. Ozon är ingen mirakelkur, vi har testat. Vi köpte en egen maskin för att kunna köra många och långa omgångar på flera ställen i huset både före och efter skrubbning och nerrivning av tapeter. Det blev bättre men inte hundra procent.

Det är inte gammal piprök som luktar? Den har ju ”kryddigare” lukt än vanlig cigarettrök. Är även taken ommålade? Ordentligt målartvättat och spärrgrundat före målning? Köksluckor och ventilationskanaler rengjorda?
 
M mrsnhp skrev:
Om det är en tjock beläggning av något som luktar, tex inrökta tapeter eller flera års flottavlagringar med tobakslukt i kökstaket måste man få bort det innan ozon har någon effekt. Annars kommer det snabbt fram ny lukt eftersom ozonet bara tar det som är på ytan. Så skrubba först och försök få bort ”källan” till lukten. Efter det kan ozon hjälpa lite med det sista, men det hjälper heller inte mot riktigt vad som helst. Ozon är ingen mirakelkur, vi har testat. Vi köpte en egen maskin för att kunna köra många och långa omgångar på flera ställen i huset både före och efter skrubbning och nerrivning av tapeter. Det blev bättre men inte hundra procent.

Det är inte gammal piprök som luktar? Den har ju ”kryddigare” lukt än vanlig cigarettrök. Är även taken ommålade? Ordentligt målartvättat och spärrgrundat före målning? Köksluckor och ventilationskanaler rengjorda?
Hej! Tack för svar! Tak och väggar är ommålade. Vet ej med mig hur piplukt doftar, men detta är liksom orientaliskt på något sätt. Jag undrar lite om tidigare ägare använt felaktig olja/lack på golven eller liknande. Får kolla med målaren hur han arbetat!
 
guldgrön guldgrön skrev:
Hej! Tack för svar! Tak och väggar är ommålade. Vet ej med mig hur piplukt doftar, men detta är liksom orientaliskt på något sätt. Jag undrar lite om tidigare ägare använt felaktig olja/lack på golven eller liknande. Får kolla med målaren hur han arbetat!
Vi oljebetsade och hårdvaxoljade sprillans nya Ivar-hyllor som fortfarande luktade nysågat trä, då låg furulukten kvar i flera månader och det var en tydlig lukt av sågverk. Men om golvet är gammalt tycker jag inte att det borde lukta längre. Eller känns det som att lukten kommer därifrån när du sniffar vid golvet?
 
M mrsnhp skrev:
Vi oljebetsade och hårdvaxoljade sprillans nya Ivar-hyllor som fortfarande luktade nysågat trä, då låg furulukten kvar i flera månader och det var en tydlig lukt av sågverk. Men om golvet är gammalt tycker jag inte att det borde lukta längre. Eller känns det som att lukten kommer därifrån när du sniffar vid golvet?
Hej! Intressant. Jag tycker att jag kan känna doften mestadels på reglar och stuckaturen fortfarande nu efter om-målningen, men jag får inte en stark lukt om jag luktar på golven. Det doftar heller inget om jag luktar in i stängda luckor eller garderober. Jag slängde en heltäckningsmatta som låg i klädkammaren som jag tyckte hade luften under sig, men den kan ju visserligen ha plockat upp doften från någon annan källa.
 
Förr i tiden hade man fernissa på golven. Kanske det som luktar? Finns massa varianter .. luktar ganska mycket "färs" men ska inte lukta när den torkat. Men kanske man använt något medel som reagerat med fernissan. Ett annat alternativ är om någon i huset har en köksfläkt kopplat till ventilationen. Gamla hus får man inte koppla köksfläkt till köket då det trycket ut matos i de andra lägenheterna. Är tänkt att funka med självdrag. Kolfilterfläkt går dock bra (så länge den inte är kopplad till ventilationen)
 
guldgrön guldgrön skrev:
Har du själv testat dessa? Är det effektivt eller är det en temporär lösning?
Vi köpte för ett par år sen en inrökt stuga.
Ozon funkar ett tag, men sen kryper det fram igen. Så det vi har gjort är astt tvätta väggar/golv och sen lagt på spärrfärg + täckfärg.

Nu behöver vi i något rum köra ozon någon gång per år då det kryper fram ur en del skarvar, men det blir mindre och mindre.
Ozonen är mycket effektivt på ytliga lukter, men tar inte saker som är rejält ingrodda. Var också noga med att ta ut växter osv ur rummet, även en del plaster kan bli problematiska, och dammsug efter Ozonet (eftersom organiska föroreningar faller ned som damm.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.