Hej,
Vi har börjat renovera ett hus från 1956 och det verkar sitta i alla fall 2 lager tapet över en gammal spånskiva. Hur skulle ni ha gått tillväga? Ta ned allt och gipsa väggen, renoveringsgips eller kan vi tapetsera över de befintliga materialen? Eller finns det några bättre metoder?

Tack på förhand!
 
  • Skadad dörrkarm och vägg med synliga spår av fukt eller rötskada och avskalad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är levande material som rör sig med huset vilket gör att dina tapeter kommer att spricka om du inte gipsar. Om du gipsar utanpå eller om du tar bort befintligt först och sedan gipsar är ju lite av en smaksak och lite beroende på hur mycket arbete du vill lägga ner. De där skivorna är ju ljuddämpande också, så de har sina fördelar, men absolut ett lager gips innan du tapetserar!
 
  • Gilla
JBran
  • Laddar…
BirgitS
J JBran skrev:
Hej,
Vi har börjat renovera ett hus från 1956 och det verkar sitta i alla fall 2 lager tapet över en gammal spånskiva. Hur skulle ni ha gått tillväga? Ta ned allt och gipsa väggen, renoveringsgips eller kan vi tapetsera över de befintliga materialen? Eller finns det några bättre metoder?

Tack på förhand!
Var det något problem med de gamla tapeterna t.ex. sprickor?
För om det har gått bra att ha tapeter där förut bör det ju gå bra i fortsättningen också.

Ser inte ut som spånskiva utan Treetex tycker jag. Jag har också ringat in något som ser ut som ett vitt lager. Vad är det?
Slitna hörn på dörrkarm, blottat trä, isoleringsmaterial synligt, skador, krackeleringar på väggytan, anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Treetex är mer isolerande än gips, nackdelen är att det brinner bättre.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var det något problem med de gamla tapeterna t.ex. sprickor?
För om det har gått bra att ha tapeter där förut bör det ju gå bra i fortsättningen också.

Ser inte ut som spånskiva utan Treetex tycker jag. Jag har också ringat in något som ser ut som ett vitt lager. Vad är det?
[bild]

Treetex är mer isolerande än gips, nackdelen är att det brinner bättre.
Vet faktiskt inte vad det vita lagret är, ska kolla närmare näst gång!
 
BirgitS
Kan ju vara bra att veta för det skulle kanske kunna vara ett lager renoveringsgips eller något annat formstabilt.
 
H
J JBran skrev:
Hej,
Vi har börjat renovera ett hus från 1956 och det verkar sitta i alla fall 2 lager tapet över en gammal spånskiva. Hur skulle ni ha gått tillväga? Ta ned allt och gipsa väggen, renoveringsgips eller kan vi tapetsera över de befintliga materialen? Eller finns det några bättre metoder?

Tack på förhand!
Renoverigsgips som Birgit skriver eller Renoveringtapet om det inte är alltför ojämnt och stora hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.