Hej, om jag vill riva ett svartbygge, behöver jag typ bygglov för att riva det efter 14 år?

mvh
 
Düsseldorff
R Rolle85 skrev:
Hej, om jag vill riva ett svartbygge, behöver jag typ bygglov för att riva det efter 14 år?

mvh
Preskriptionstiden för ett svartbygge är normalt 10 år. Efter den tiden är det med andra ord inte längre möjligt för kommunen att ingripa varför det inte längre bör anses vara ett svartbygge. Beroende på detaljplan, byggnad etc kan du möjligen behöva ett rivningslov. Prata med kommunen!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är en altan
 
  • Gilla
MB58
  • Laddar…
Jag tror att om du river utan rivningslov, så är det ett nytt "svartbygge", prata med kommunen.
 
Ok
 
  • Gilla
BJLGBG
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har alltid undrat över detta.

Du har en en inbyggd rätt i PBL att rätta, d v s att riva den svartbyggda altanen och återställa frukten av din olovliga åtgärd. Man får rätta utan lov och det är det första du uppmanas göra om ditt svartbygge blir uppmärksammat i ett tillsynsärende.

Så jag förstår PBL som att du har möjligheten på din sida att rätta, alltså återställa svartbygget, utan vidare bygglov eller rivningslov. Alltså även om den olovliga åtgärden skedde för 14 år sedan och byggnadsnämnden inte längre har möjlighet att ingripa med byggsanktionsavgift eller rättelseförelägganden.

Här finns lagregleringen i PBL med Boverkets kommentar:

Text om rättelsemöjlighet före byggsanktionsavgift enligt svensk Plan- och bygglag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade en svartbyggd/planstridig altan tidigare. När en hel delegation från kommunen var på besök för att diskutera andra saker och stod på den gräsliga altanen nämnde jag att jag tänkte riva den och frågade om jag behövde anmäla det på något sätt. Ett unisont "nej - riv skiten" var vad jag fick från dem. Visst, nu var det en del känslor inblandade då den altanen varit en nagel i ögat på dem länge, men åtminstone enligt vad de sa till mig var det bara att riva på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har alltid undrat över detta.

Du har en en inbyggd rätt i PBL att rätta, d v s att riva den svartbyggda altanen och återställa frukten av din olovliga åtgärd. Man får rätta utan lov och det är det första du uppmanas göra om ditt svartbygge blir uppmärksammat i ett tillsynsärende.

Så jag förstår PBL som att du har möjligheten på din sida att rätta, alltså återställa svartbygget, utan vidare bygglov eller rivningslov. Alltså även om den olovliga åtgärden skedde för 14 år sedan och byggnadsnämnden inte längre har möjlighet att ingripa med byggsanktionsavgift eller rättelseförelägganden.

Här finns lagregleringen i PBL med Boverkets kommentar:

[bild]

[länk]
Fast det står ju där att rättelse ska ske innan frågan om sanktion tas upp till överläggning, vilket inte kan ske efter preskription. Då borde det med andra ord vara för sent för rättelse.
 
Ja de sa detta till mig på telefon när jag ringde att jag alltid har rätt att riva grejer trots att 14 år gått utan bygglov. Nu vill jag bara få det i text från dem…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fast det står ju där att rättelse ska ske innan frågan om sanktion tas upp till överläggning, vilket inte kan ske efter preskription. Då borde det med andra ord vara för sent för rättelse.
Jag har uppfattat att det ligger implicit i PBL (och äldre bygglagstiftning) att rättelse kan ske för olovligt byggande och att den som begått en överträdelse ska ges skälig tid att rätta innan tillsynen fattar beslut om man har fått tillsynen på sig.

Historien bakom denna reglering om rättelse innan tillsynens överläggning finns beskriven av HD här:
https://lagen.nu/dom/nja/2021s446

Men jag är som sagt nyfiken, aldrig sett ett domstolsfall där en kommunen driver att t ex rivningslov krävs för att genom rivning rätta att en byggnad har uppförts olovligen. Det låter udda, syftet med bygglagstiftningen är ju att byggnadsnämnden ska ha makten att besluta över byggnation i kommunen. Att rätta inskränker ju inte den makten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kommunen skrev nu att jag inte behöver något godkännande från dem, bara att riva skrev de..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jobbar kommunens tjänstemän så här sent?
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
De svarade kl 16:00
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Preskriptionstiden för ett svartbygge är normalt 10 år. Efter den tiden är det med andra ord inte längre möjligt för kommunen att ingripa varför det inte längre bör anses vara ett svartbygge.
Jo, svartbygge är det i all evgighet, det är bara inte möjligt för kommunen att tvinga dej att riva svartbygget efter 10 år.

Dom kan däremot exempelvis neka nya bygglov med hänvisning till svartbygget i obegränsad tid.

Så har jag fått förklarat iaf.

En barndomskompis familj tvingades f.ö att riva deras garage (byggt på 50-talet tror jag, detta hände på 90-talet) eftersom det stod direkt mot tomtgränsen mot vägen, innan dom fick bygglov för annat på fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dom kan däremot exempelvis neka nya bygglov med hänvisning till svartbygget i obegränsad tid.
Vissa lär i alla fall göra det. Om de har lagstöd för det är en annan sak.

Så länge som inte det olovliga påverkar byggbar area eller liknande har i alla fall jag svårt att se att sådana nekanden skulle hålla rättsligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.