Hej
Jag har gamla fönster med innerbågar vi sätter i på vintern.
Nyss kom jag över små ovala vaser som man tydligen ska ställa mellan bågarna så att det inte ska imma, tror jag. 😀
Farbrorn jag köpte dem av kom inte ihåg vad man skulle ha för vätska i vaserna och jag lyckas inte googla mig till svaret. Kanske vet ni och kan hjälpa mig?
 
Det ska ju inte bli så mycket kondens om du lyckas få innerbågarna täta. Vaserna är nog mest dekoration.
 
MultiMan
Ovala vaser och viskosvadd (inte bomull) fanns i mitt hus när jag köpte det och det fungerade. Det var vanligt vatten i mina vad jag kunde avgöra.

Nu har jag bytt en del fönster och de som finns kvar är så väl tätade inifrån samt jag har betydligt varmare inne än förre ägaren så imma är inget problem även utan de extra attiraljerna.

Edit: Det är viktigt att yttersta fönstret inte är igenmålat i skarvarna. Det måste kunna cirkulera lite luft utifrån in mellan glasrutorna.
 
  • Gilla
henabr06
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det ska ju inte bli så mycket kondens om du lyckas få innerbågarna täta. Vaserna är nog mest dekoration.
Jo förvisso, men nu med kalla nätter och varma dagar blir det lätt så ändå.
Jag tror nog också att vaserna mest är dekoration, och de är väldigt fina faktiskt, men det skaver att jag inte kan ta reda på hur de var tänkt att användas. Man ska alltså hälla i en vätskeblandning där i och det är den blandningen jag söker.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ovala vaser och viskosvadd (inte bomull) fanns i mitt hus när jag köpte det och det fungerade. Det var vanligt vatten i mina vad jag kunde avgöra.

Nu har jag bytt en del fönster och de som finns kvar är så väl tätade inifrån samt jag har betydligt varmare inne än förre ägaren så imma är inget problem även utan de extra attiraljerna.
Precis! Vi har nog inte riktigt fått igång värmen än i huset heller, nu när tempen sjunker på nätterna. Hmm skulle det bara varit vatten borde jag kommit ihåg det, men gubben kan såklart också ha fel :)
 
MultiMan
Förr (eller fortfarande) så använde man såpa eller diskmedel som imbehandling på olika saker, t ex visir på hjälmar. Polerade själv in Yes på insidan och det gör att större droppar inte kan bildas eftersom ytspänningen försvinner. Med det i åtanke kanske det var såpvatten i glasen?
 
  • Gilla
henabr06
  • Laddar…
Düsseldorff
Vaser vet jag inte men fönstervadd användes ju förr.
 
MultiMan
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vaser vet jag inte men fönstervadd användes ju förr.
Jag var någon kvar, så du kan få bild på hur glasbehållarna ser ut om du vill, när jag grävt fram den.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
MultiMan MultiMan skrev:
Jag var någon kvar, så du kan få bild på hur glasbehållarna ser ut om du vill, när jag grävt fram den.
Gärna det! Aldrig sett! Vadd, mossa, tidningspapper osv däremot.
 
Det var svavelsyra man använde. Den går inte att köpa i dag. Dessutom orsakade den korrosion på beslag. I dag skulle jag använt kalciumklorid, dvs torrbollens innehåll.
 
  • Gilla
henabr06 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Düsseldorff

Lite suddig bitvis pga skärpedjupet, men det får duga. Uppenbart handgjord för längesedan:

Tomt glas på bord med måttband, visar höjd. Cirka 9 centimeter synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
henabr06 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Tack för bild!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Toppen! Tack för bra svar! Precis sånna vaser är det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.