M myrstack skrev:
Även om att faktiskt ta ur en examen kanske är mindre kritiskt nuförtiden så finns verklighetskontroller rätt nära bakom det som tidvis varit en romantiserad bild av att vara en ”dropout” och börja jobba innan utbildningen är klar. Om karriären tex riskerar att ta sonen utomlands innan han uppnår superhjälte i sitt fält kan visum vara svårt utan varenda kurs helt klar och examensbeviset i hand. Även ett jobbyte nedåt i Europa kan stöta på patrull.

Så mitt tips är att gärna börja jobba men ta ur den där examen ändå innan man börjat uppskatta den där lönen i slutet av månaden allt för mycket
Jo han har väl pratat om utlandsstudier, Irland har MDU samarbete med för en dubbel Master ev Korea eller så har jag drömt det 😄
 
richardtenggren
Se det som ett plåster, bättre att dra av det direkt 👍

Vet folk jag pluggade parallellt med som började jobba och fick villkorat att de skulle få högre lön efter examen, dock osäker om de blev klara 😅

Hade även några som presenterade sina exjobb samtidigt som mig, även fast de gått ut några år innan, så de finns ju de som slutför också 👍
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Detta berättar av sig självt ganska tydligt att du saknar utbildning. Även om det finns färdiga metoder att använda är det ganska kritiskt att använda rätt metod för rätt typ av sortering. Och på rätt sätt.
Som kuriosa har PHP sex olika metoder för att sortera en simpel array, vilka alla fungerar på olika vis och appliceras vid olika tillfällen. Och det är bara ett bland en uppsjö av språk (men råkar vara det jag är mest bevandrad i, därav exemplet)
Jag påstår inte att du har fel i att man bör lära sig sorteringsalgoritmer. Men jag tror inte att jag på tjugo år har råkat ut för något tillfälle när default sorteringsmetod i respektive språk / miljö inte varit "good enough". Och då har jag jobbat med rätt varierande typer av projekt och språk.

PHP har jag inte jobbat med, men om man googlar på sorteringsfunktioner för arrayer så verkar ju skillnaden mellan dessa vara om man sorterar stigande eller fallande och om man sorterar på value eller key, d.v.s. det verkar inte ha något med effektivitet eller val av sorteringsalgoritm att göra. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Jag kan förstå synsättet att det är något man skulle kunna "snabbspola" förbi i utbildningen för att snabbare få ut någon i arbete. Jag gissar att det redan görs, jag tvivlar på att någon som t.ex. går en YH-utbildning i pythonutveckling eller webutveckling går på djupet med datastrukturer och algoritmer.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Det handlar ju inte om att lära sig bemästra sortering utan och innan. Utan att lära sig analysera vilka algoritmer som är bra för olika saker, där sortering bara är ett lättarbetat exempel. Det gäller inte att skaffa sig absolut kunskap om sorteringsalgoritmer, det handlar om att lära sig tänka.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
B Bigfoot skrev:
Jag påstår inte att du har fel i att man bör lära sig sorteringsalgoritmer. Men jag tror inte att jag på tjugo år har råkat ut för något tillfälle när default sorteringsmetod i respektive språk / miljö inte varit "good enough". Och då har jag jobbat med rätt varierande typer av projekt och språk.

PHP har jag inte jobbat med, men om man googlar på sorteringsfunktioner för arrayer så verkar ju skillnaden mellan dessa vara om man sorterar stigande eller fallande och om man sorterar på value eller key, d.v.s. det verkar inte ha något med effektivitet eller val av sorteringsalgoritm att göra. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Jag kan förstå synsättet att det är något man skulle kunna "snabbspola" förbi i utbildningen för att snabbare få ut någon i arbete. Jag gissar att det redan görs, jag tvivlar på att någon som t.ex. går en YH-utbildning i pythonutveckling eller webutveckling går på djupet med datastrukturer och algoritmer.
Jag har, men sen är det kanske lite unikt att jobba med så pass stora datamängder som vi råkar ut för inom Telia. Där är det viktigt att det går så fort det kan, med kirurgisk precision och järngrepp på datahanteringen. Men är medveten om att min erfarenhet mest är baserad på vad som vanligtvis annars faller som undantagsfall.

PHP var kanske inte det mest solida exemplet men där kunde jag på rak arm hur många metoder det fanns. Exkluderat dubbletterna 😐

Vad jag hade önskat är att de tvärt om hade djupat under på utbildningarna. Mången gång har vi tagit in konsulter som på pappret verkat bra, men när de satts i projekt har det visat sig att de absolut kan ramverket som används men de har ofta svårt att förklara vad som faktiskt händer inom vad de nu anropar. Varför output blir som det blir, och felsökning därav varför det ibland blir tvärfel får någon annan lösa. För de har aldrig behövt traggla de skitjobbiga grunderna, bara hur ramverket används i någon sjuk happy path.

Jag kan absolut vara allergiskt färgad utifrån dåliga erfarenheter, någonstans bör det trots allt finnas en och annan självlärd som kan allt det där också.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.