Hej. Har fått en offert som gäller ett papptak på 160 kvm. Den springer upp till cirka 215 000.

ingår: arbete, borttagning av gammalt tegel och läkt, byggställning, container/deponi-avgift, fotplåt till murad skorsten, krönplåtar, 2 luftförare , taksäkerhet (glidskydd, takstege, brygga), ny avvattning, papptak och kranbil + garantier på takpapp och utfört arbete.

Vad tror ni? Låter OK?
 
Före eller efter rot?
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
Jag skulle nog ta in fler offerter. Lite beror det på saker som taklutning. Är det ett tak med låg lutning så krävs lite speciell teknik. Är det inte låglutande så rullar man ju i princip bara ut pappen och spikar med spikpistol. Går väldigt fort. Är det sedan ett brant tak så är själva läggningen fortfarande snabb och enkel, men det tar tid att hålla sig kvar på taket. Plåtdetaljerna kan vara allt ifrån en halvtimmes jobb till flera dagar, beror på vad som menas. Takstege osv. kan också variera väldigt mycket beroende på förutsättningar, 5 - 50 000 kan var en skapligt normal spridning i kostnad beroende på hur taket ser ut.

Kranbil brukar ju mest vara om det skall lyftas upp takpannor, och då bara under någon timmes tid.

Beskrivningen "papptak", hoppas jag är bättre specificerad i offerten. Det bör framgå vilken typ av papp som skall läggas, tror att de flesta typer dessutom kräver underlagspapp. Alltså två lager skall läggas. Sådant bör finnas i beställningen.

Och detaljer som du bör dubbelkolla med en sakkunnig att de använder lämpliga typer av material (eller fråga här på forumet).

Hur är det med vindskivorna. Om du byter från takpannor till papp, så kommer det att se märkligt ut om du inte samtidigt byter vindskivor.
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
Martin.M Martin.M skrev:
Före eller efter rot?
Efter ROT vad jag förstår.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle nog ta in fler offerter. Lite beror det på saker som taklutning. Är det ett tak med låg lutning så krävs lite speciell teknik. Är det inte låglutande så rullar man ju i princip bara ut pappen och spikar med spikpistol. Går väldigt fort. Är det sedan ett brant tak så är själva läggningen fortfarande snabb och enkel, men det tar tid att hålla sig kvar på taket. Plåtdetaljerna kan vara allt ifrån en halvtimmes jobb till flera dagar, beror på vad som menas. Takstege osv. kan också variera väldigt mycket beroende på förutsättningar, 5 - 50 000 kan var en skapligt normal spridning i kostnad beroende på hur taket ser ut.

Kranbil brukar ju mest vara om det skall lyftas upp takpannor, och då bara under någon timmes tid.

Beskrivningen "papptak", hoppas jag är bättre specificerad i offerten. Det bör framgå vilken typ av papp som skall läggas, tror att de flesta typer dessutom kräver underlagspapp. Alltså två lager skall läggas. Sådant bör finnas i beställningen.

Och detaljer som du bör dubbelkolla med en sakkunnig att de använder lämpliga typer av material (eller fråga här på forumet).

Hur är det med vindskivorna. Om du byter från takpannor till papp, så kommer det att se märkligt ut om du inte samtidigt byter vindskivor.
Tack för bra och utförligt svar! Får bli att kolla upp lite mera. Har begärt in fler offerter för att kunna jämföra men ville även fråga här på forumet. Det där med vindskivor var bra att du påpekar, det finns inte med i offerten.😮
 
Rickard.
Jag tycker inte det låter särskilt konstigt då det är ganska många timmar och kostnad i flera av dom "extra" momenten som rivning, takavvattning osv som inte hör till en vanlig omläggning av papp.

Varför papp?
 
Redigerat:
omöjligt att säga med mer information och en bild på taket, skulle jag kunna få se vad som ingår i offerten? men ja som tidigare har nämnt ta offerter från fler? är detta i stockholm?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.