Vi är på G att bygga ett nytt stenhus. Tog kontakt med Provinshus i Skåne. De kom ut och tittade på tomten och vi hade ett trevligt säljmöte. Vi skrev ner alla våra krav så som öppet med fönster mot utsikten, tre sovrum, möjligheter att vika och hänga tvätt i tvättstuga, öppenspis, osv..

Skissen som de senare mailade fick mig att tappa hakan!
1. Hur kommer man in i tvättrummet?
2. Ska man gå igenom ett kontor för att komma till master sovrum?
3. Kontoret är dessutom helt omöjligt att möblera med dörrplacering. Vad är tanken? Ett jätterum med ett skrivbord?
4. Garderoben i "hallen", bakom en vägg? Är det meningen man ska gå ur klinkergolvet i hallen och kliva ut på parketten?
5. Fönsterplacering av litet fönster i vardagsrummet? Tänk om man vill ha hörnsoffa?
6. Det orangea i mitten.. WTF?

Vad tycker ni? Verkar det seriöst över huvud taget?
 
  • Svartvit planritning av lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, badrum, kontor och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det allvarligaste är väl att det bara är två sovrum fast ni har sagt att det ska vara tre. Att de har glömt att rita dit tvättstugedörren är väl en petitess i sammanhanget.

3. Går väl utmärkt att ställa skrivbord, bokhyllor etc. mot den övre väggen.

4. Det är väl tänkt att man hänger kläder och ställer skor där hatthyllan är inritad. Det går ju bra att både ha en längre hatthylla eller ha garderober i stället. Garderoberna mot korridoren är kanske tänkta som städ- och linneskåp.

Ritningen är väl tänkt som ett diskussionsunderlag.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu har de inte synts i forumet på ett tag.

Men här finns en del trådar med missnöjda kunder, använd sökfunktionen.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Och badrummet endast via masterbedroom...
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur man brukar göra, har inte tänkt på det innan. Men placeringen av värmepumpen är väldigt nära båda sovrummen. En VP orsakar en del buller. Även om de är relativt tysta numera, så känns det ändå lite utmannande onödigt att lägga den vägg ivägg mot sovrummet, och bara en korridor mellan den och det andra sovrummet.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 1 till
  • Laddar…
Ägs idag av haaks stenhus. Bygga hus kan de, men skulle inte säga att ritningar är deras starka sida.

Jag la ett halvår på att rita mitt hus, så skit i om första ritningen ser åt helvete ut.

Kan hitta otroligt mycket fel på den planlösningen, men börja med formen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.