Hej!

Jag har stött på ett problem med min gräsmatta som jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med

För några dagar sedan bestämde vi oss för att renovera/förnya vår gräsmatta då den var väldigt ojämn och gropig. Vi la därför ut ca 5-10 cm ny gräsmattejord över hela den gamla gräsmattan och sådde nytt gräs. Vi använde en hjullastare på 6 ton för att fördela ut jorden över gräsmattan och krattade sedan ut all jord för hand.

Nu har det första kraftiga regnet kommit sedan vi sådde färdigt och till vår förvåning har en stor del av gräsmattan blivit vattenfylld och vattnet rinner inte undan.

Jordlagret under den nya jorden är lerig och gräsmattan har tidigare haft problem med vatten. Därför grävde de förra ägarna ner dräneringsrör och sedan dess har det inte varit några problem. Där vattensamlingen i nuläget befinner sig är precis ovanför dräneringen.

Vi förstår inte vad vi har gjort för fel. Varför fungerar inte dräneringen nu? Hur kan ett nytt jordlager skapa så mycket problem med vatten och avrinning?

Tacksam för all hjälp!
 
  • Trädäck framför en damm, gröna björkar, soligt, reflektion i vatten, stenar, gräs, avkopplande, skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för sorts dränering? Har ni kollat att den inte är full med jord?
 
Claes Sörmland
Den nya jorden innehåller ler, silt och sand som har slammat igen porerna i marken skulle jag gissa. Det blir bättre när gräset är etablerat och rötter, maskar och mikrober har strukturerat jorden igen.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
vet du hur långt ner dräneringsslangen ligger. Kan det vara så att den 6 ton tunga hjullastaren tryckt sönder dräneringsslangen?
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Vad är det för sorts dränering? Har ni kollat att den inte är full med jord?
Enligt de tidigare ägarna grävde de ner ett dräneringsrör som leder bort vattnet. Hur vet jag om röret är fullt med jord? Då behöver jag gräva upp rören och inspektera va?
 
Anthish Anthish skrev:
Enligt de tidigare ägarna grävde de ner ett dräneringsrör som leder bort vattnet. Hur vet jag om röret är fullt med jord? Då behöver jag gräva upp rören och inspektera va?
Röret bör mynna ut någonstans. Därifrån borde röret gå att inspektera en bit i alla fall.
 
V viktorj skrev:
vet du hur långt ner dräneringsslangen ligger. Kan det vara så att den 6 ton tunga hjullastaren tryckt sönder dräneringsslangen?
Vet tyvärr inte hur långt ner de grävde ner. Måste höra med förra ägarna isåfall. Vi hade inte ens en tanke på att hjullastaren skulle kunna trycka sönder dräneringsslangen. Värt att nämna är att både vår och grannens tomt dränerades samtidigt och dräneringsslangarna går över båda tomterna, men enbart vår är vattenfylld. Men det kanske inte spelar någon roll om dräneringsslagen lokalt har tryckts sönder
 
Är det en golfbana? Vad har ni tänkt göra med ytan sedan?
 
Hus tomte
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en golfbana? Vad har ni tänkt göra med ytan sedan?
Klippa🤪
 
C cotillion skrev:
Röret bör mynna ut någonstans. Därifrån borde röret gå att inspektera en bit i alla fall.
Hm. Finns inget rör som mynnar ut någonstans vad jag har kunnat hitta
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den nya jorden innehåller ler, silt och sand som har slammat igen porerna i marken skulle jag gissa. Det blir bättre när gräset är etablerat och rötter, maskar och mikrober har strukturerat jorden igen.
Hoppas på detta! Och att det inte har blivit någon skada eller problem med dräneringsrören

Edit: När vi körde maskinen över jorden blev den väldigt hårt packad. Vi försökte luckra upp med kratta innan vi sådde, men kanske inte lyckades tillräckligt.
 
Jag skulle säga att ni fick vad ni betalade för. Håller man på och kör fram och tillbaka med hjullastare packas jorden ned till minst 20 cm djup troligen mer. Sedan tar det några år eller årtionden innan maskar och rötter har luckrat upp den. Vill ni ha snabb uppluckring rekommenderar jag att ni sår alsikeklöver som har kraftiga rötter men då blir det klöveräng inte gräsmatta de närmaste åren. Ett annat sätt är att plöja och harva.
Bästa sättet att undvika det är att låta det vara så gropigt som det var.....men nu är det för sent.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Det är lätt att vara efterklok, men nu har vi i alla fall lärt oss till nästa gång vad som händer med en så tung hjullastare på gräsmattan :) Lite surt är dock att vi förklarade för uthyrningsföretaget vad vi skulle göra och rådfrågade storlek och modell, och det var den här de rekommenderade. Vi borde definitivt tagit en mindre modell, eller bara kört för hand med spade och skottkärra även om det hade tagit tid.

Vi har nu undersökt var dräneringsrören leder och det visade sig att de leder till en stenbädd på baksidan av tomten där det går ett större dräneringsrör som går förbi flera av grannarnas tomter. Vi grävde faktiskt ner till vårt egna dräneringsrör på ett ställe och skar upp en liten bit av röret. Röret stöter man på ca 30 cm under jorden. När vi kikade in var det helt tomt på både vatten och jord. Vi testade att spola vatten i röret och det rann undan utan problem. Vår teori är nu att rören har klarat sig men att jorden blivit så packad och lerig att vattnet inte lyckas rinna igenom. Nu ska vi vänta och låta naturen ha sin gång.

Något positivt är dock att det mesta vattnet faktiskt nu är borta. En del har försvunnit då vi grävde en liten mini-kanal till stenbädden med dränering vilket tömde bort en hel del av vattnet. Resten har lyckats torka upp under veckan då det som tur är inte har regnet särskilt mycket mer.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
det går att hyra speciella djupluftare som används till golfbanor. men det lär kosta några 10 000 lappar.
 
trähandtag trähandtag skrev:
det går att hyra speciella djupluftare som används till golfbanor. men det lär kosta några 10 000 lappar.
Det går även att spräcka den packade jorden med en grep. Om man gör det nu på hösten så fylls sprickorna med vatten och tjälen hjälper sedan till.
Nackdelen är att det blir en ojämn gräsmatta igen men det kanske går att jämna ut till våren innan det grott i den nya jorden.

/M
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.