Går det att avaktivera en JFB med en knapp eller liknande?

Det diskuteras ju i mängder av trådar hur man ska utföra sin JFB installation, hur många man ska ha, hur de ska grupperas och vad som kan hända.
Man vill ju inte sitta är på julafton helt strömlös bara för att någon uteel börjat läcka lite för mycket ström mellan jord och nolla.
Om jag förstår det rätt så duger det inte ens att skruva ut proppen för den felande delen för felet ovan och då sitter man risigt till.

Då jag idag inte har någon JFB så borde det inte vara värre säkerhetsmässigt att skaffa en som man är tvungen att avaktivera vid nödfall.
 
Nej, den får inte förbikopplas när den väl är installerad!

Vissa installationer kräver JFB, om man då förbigår den vid "obehag" är det ju ingen vits med skyddet överhuvudtaget!
 
Teknisk sett så är det ju bara att brygga förbi jordfelaren med en brytare. Men jag skulle iallafall INTE vilja ha en sådan lösning.

Det ÄR säkerhetsmässigt farligare eftersom rätt var det är så har någon tryckt på knappen och därmed så har du inte det skydd du tror att du har (och dessutom enligt lag ska ha på vissa delar av huset). Farligheten sitter alltså i en falsk säkerhet.

Sannolikheten är liten att det ska hända något på just de obekvämaste dagarna så det är inte värt liv och lem för det.
 
it-snubben skrev:
Teknisk sett så är det ju bara att brygga förbi jordfelaren med en brytare. Men jag skulle iallafall INTE vilja ha en sådan lösning.

Det ÄR säkerhetsmässigt farligare eftersom rätt var det är så har någon tryckt på knappen och därmed så har du inte det skydd du tror att du har (och dessutom enligt lag ska ha på vissa delar av huset). Farligheten sitter alltså i en falsk säkerhet.

Sannolikheten är liten att det ska hända något på just de obekvämaste dagarna så det är inte värt liv och lem för det.
Jag förstår vad ni säger, men det finns inga lagar på JFB på gamla 60-talsinstallationer.
T.ex. är mitt badrum utan både jord och JFB. Lite tveksamt vad som gäller då man tex byter ut badrumsamaturen. Blir det krav på JFB helt plötsligt då?

Jag tänker sätta in JFB i min gamla anläggning som ett första steg i att göra huset säkrare elmässigt och då vill jag inte få massa följdproblem.
Jordning, byte av kablar och fixandet av eventuella krypstärmmar i utebelysningen ska göras senare när tid och plånbok medger det.
 
Det är inte kravet på JFB som avsågs.

Snarare att OM det finns en installerad säkerhetsutrustning så ska man veta att den fungerar. Det kan man inte veta med fallet bortkopplingsknapp. Om den knappen står i fel läge så kan det ta månader innan du upptäcker det och har då gått med en falsk tro om att du har JFB.

Då är det ju bättre att inte installera en överhuvudtaget. Då VET du ju iallafall att du är oskyddad.
 
Eller så sätter man en allpolig brytare t ex vid centralen för just uteelen.
Är väl rätt dumt att slå av jfb'n, mycket bättre att frånskilja möjliga felkällor.

/Kent
 
it-snubben skrev:
Det är inte kravet på JFB som avsågs.

Snarare att OM det finns en installerad säkerhetsutrustning så ska man veta att den fungerar. Det kan man inte veta med fallet bortkopplingsknapp. Om den knappen står i fel läge så kan det ta månader innan du upptäcker det och har då gått med en falsk tro om att du har JFB.

Då är det ju bättre att inte installera en överhuvudtaget. Då VET du ju iallafall att du är oskyddad.
Hmm, jag förstår poängen.
Man jag anser ändå att det är bättre att "kanske" vara skyddad än att "garanterat inte" vara det.

Jag har inga som helst planer att göra någon egen form av förbikoppling eller liknande. Min fråga gällde bara om det fanns en sådan funktion inbyggd, t.ex. en lite tidsstyrdknapp som sätter på strömmen i 30 minuter eller liknande för felsökning.
 
Man kan alltid be elektrikern att undanta vissa delar av installationen från jordfelsbrytaren. Jag har t.ex. alldrig kyl/frys på jordfelsbrytare för att inte behöva komma hem efter semestern till en tinad frys och man kan säkert undanta utomhuslampor också, även om det är mer tveksamt eftersom de då blir farligare.

En sak som man definitivt inte skall försöka är att ha en trepolig brytare som tillfälligt kan koppla förbi jordfelsbrytaren, eftersom jordfelsbrytaren är fyrpolig och också bryter nollan. Nollan kan därvid få vilken som helst potential via de tre faserna och någon inkopplad utrustning. T.ex. kan vid kortslutning i en utrustning, nollan få samma potential som en av faserna och det blir därvid 400V mellan nollan och de två andra faserna, något som definitivt inte är nyttigt för inkopplade elektronikutrusningar.

En elektriker gjorde denna tabbe i mitt hus när han installerade en ny central för 10 år sedan och för en månad sedan fick jag exakt denna felmod när det blev kortslutning i en TV, vilket fick jordfelsbrytaren att utlösa (egentligen borde i stället säkringen utlöst, men vid stora strömstötar kan det hända att den snabbare jordfelsbrytaren utlöser istället). När jag så kopplade in förbikopplaren fick jag 400V på två av faserna, vilket förstörde en stor del av mina TV- och datautrustningar/Gunnar B
 
  • Gilla
Hovsta
  • Laddar…
Det är riktigt att det inte alltid går att separera bort felande grupp genom att slå ifrån eller ta ur säkringen. Det gäller till exempel om nollan har blivit direkt ihopkopplad med jord. Men har du bara läckage genom till exempel vatten eller kondens, så tror jag att det oftast räcker med att slå ifrån säkringen för gruppen där felet finns. Därmed klarar du de flesta fel i praktiken utan förbikoppling.

Pen
 
Problemet kan ju vara annat än fukt fel. Kan ju vara så att en inbrottstjuv vill desarmera ev larm och då helt lätt slå ihop jord och nolla i ett uttag som sitter utomhus. Nu har väll alla batteri på larmet men det tar ju oxå slut snart.
 
"Nu har väll alla batteri på larmet men det tar ju oxå slut snart."

Mitt larm ringer larmcentralen innan batteriet tar slut.

Protte
 
Visst men alla har inte larmet kopplat till central. Och detta är ju ett bra sett att kolla om larmet verkligen finns eller om det bara sitter en dekal på dörren. ;)


Tur man inte är i den branchen. :p
 
Mikael_L
Nu kan man ju fundera över hur många villainbrottstjuvar som kan stava till jortfellsbryttarre ..., eller veta hur det fungerar... ;)
 
snuttjulle skrev:
Problemet kan ju vara annat än fukt fel. Kan ju vara så att en inbrottstjuv vill desarmera ev larm och då helt lätt slå ihop jord och nolla i ett uttag som sitter utomhus. Nu har väll alla batteri på larmet men det tar ju oxå slut snart.
Risken är nog större att dom går till mätarskåpet och då spelar det inte så stor roll om du har jfb eller inte!
 
sverre skrev:
Risken är nog större att dom går till mätarskåpet och då spelar det inte så stor roll om du har jfb eller inte!
Kan bli knepit om mätarskåpet råkar sitta i hallen inanför larmet :)
Lite moment 22...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.