Blir inte klok på detta gamla ikeaköket i vårt hus. Försöker att googla men hittar inget annat kök som ser ut såhär och varför det ser ut såhär. Syftar på ramarna som syns runt varje lucka.
Jag hittar inga luckor, nya eller gamla med samma mått som mina. (har tänkt byta luckor).
Någon med erfarenhet som vet varför det är såhär tokigt.

Gammalt IKEA-kök med ovanliga ramar runt luckorna och svarta handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt beige Ikea-kök med distinkta ramar runt luckor och glasrutor, innehållande köksglas och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske någon som ville ha en speciell stil och måttbeställde både luckor och täcklisterna/ramarna?

Vill du inte låta måttbeställa luckor igen utan hellre köra på ikeas standardmått så lär du nog få slita bort täcklisterna också. Risk finns då att de är limmade mot stommarna så att du får fula kanter på stommarna som måste tas om hand också.
 
BirgitS
J JohannaSt skrev:
Blir inte klok på detta gamla ikeaköket i vårt hus. Försöker att googla men hittar inget annat kök som ser ut såhär och varför det ser ut såhär. Syftar på ramarna som syns runt varje lucka.
Jag hittar inga luckor, nya eller gamla med samma mått som mina. (har tänkt byta luckor).
Någon med erfarenhet som vet varför det är såhär tokigt.
En del sätter täcksidor/skivor mellan stommarna för att det ska likna kök som byggdes för ungefär 100 år sen.

Det finns företag som gör luckor både för Ikea Metod och gamla Ikea Faktum.

Välkommen till forumet också!
 
Har inte läst alla svar:

Om du skall få det där bra måste du skaffa en annan plattsättare. Du kommer inte lyckas bli nöjd med den du har nu. Du har höga designkrav jämfört med en "standardsättning", och då måste du ha en som har fingerspitzgefühl järnet och förstår hur du tänker.

Hen har bevisat att hen inte har designfeeling. Plattorna sitter snett. Har inte tagit upp med dig vilka problem det riskerar att bli. Väljer att sätta plastbitar, etc. Då är det inte den plattsättare du med dina högt ställda krav (relativt andra personers krav) kommer bli nöjd med nästa gång heller.

MVH
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En del sätter täcksidor/skivor mellan stommarna för att det ska likna kök som byggdes för ungefär 100 år sen.

Det finns företag som gör luckor både för Ikea Metod och gamla Ikea Faktum.

Välkommen till forumet också!
Ser ju snyggt ut, jag skulle själv velat ha en sockel och inte att skåpen står på ben. Men i övrigt... Lämna bort luckorna på lack om de är dåliga i färgen.

Med tanke på hur mycket problem folk verkar ha med matta luckor alternativt luckor med olika foliering som släpper så... skulle jag inte lägga pengar på att byta till nåt sånt... Att byta snygga, välfungerande kök bara för att de inte är senaste mode... tycker jag är miljöslöseri. Plus att jag själv tror att de avskalade köken med helt släta luckor kommer gå ur mode rätt snart (om du funderar på att byta till sådant). För mig påminner de mest om den hyresrätt jag bodde i med helt släta folierade luckor, dvs funkis men billigt att tillverka.
 
  • Gilla
Annmarka
  • Laddar…
BirgitS
B Berguven_glenn skrev:
Har inte läst alla svar:

Om du skall få det där bra måste du skaffa en annan plattsättare. Du kommer inte lyckas bli nöjd med den du har nu. Du har höga designkrav jämfört med en "standardsättning", och då måste du ha en som har fingerspitzgefühl järnet och förstår hur du tänker.

Hen har bevisat att hen inte har designfeeling. Plattorna sitter snett. Har inte tagit upp med dig vilka problem det riskerar att bli. Väljer att sätta plastbitar, etc. Då är det inte den plattsättare du med dina högt ställda krav (relativt andra personers krav) kommer bli nöjd med nästa gång heller.

MVH
Nu har du nog skrivit i fel tråd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har du nog skrivit i fel tråd.
Sorry, det har jag nog.
 
J Jost.8 skrev:
Blir inte klok på detta gamla ikeaköket i vårt hus. Försöker att googla men hittar inget annat kök som ser ut såhär och varför det ser ut såhär. Syftar på ramarna som syns runt varje lucka.
Jag hittar inga luckor, nya eller gamla med samma mått som mina. (har tänkt byta luckor).
Någon med erfarenhet som vet varför det är såhär tokigt.

[bild]

[bild]
Hej! Vi verkar ha samma kök men blir heller klok på vad det är för nåt. Har du kommit fram till det?
 
  • Vit träpanelvägg med knoppar, grå handduk, trägolv, leksaksmajs på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit byrå med fyra lådor och silverfärgade handtag, delvis öppen nedersta lådan, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med spårpaneler och två runda knoppar, vit fläkt ovanför vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige skåpdörr med vertikala paneler och rund knopp i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jost.8 skrev:
Blir inte klok på detta gamla ikeaköket i vårt hus. Försöker att googla men hittar inget annat kök som ser ut såhär och varför det ser ut såhär. Syftar på ramarna som syns runt varje lucka.
Jag hittar inga luckor, nya eller gamla med samma mått som mina. (har tänkt byta luckor).
Någon med erfarenhet som vet varför det är såhär tokigt.

[bild]

[bild]
Det köket fanns på IKEA ca 2002 då köpte jag mitt, lika fast i furu! Har det nu i min gäststuga I Dalarna
 
A
B Blomberg1 skrev:
Hej! Vi verkar ha samma kök men blir heller klok på vad det är för nåt. Har du kommit fram till det?
Träpanel och skåp i kök, tomt och oanvänt utrymme, enkel inredningsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte pärlspont men med detta ramverk runt! 2001-2003 eller nåt sånt hade Ikea dom köken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.