Vi har förberett för avlopp och vatten där vi vill koppla in ett minikök. Vi ska koppla in en blandare och diskho från Ikea. Se bilder nedan om hur det är förberett.

Fixar man att göra det här själv och isf hur?
 
  • Blå isoleringstejp rullad upp, ligger på golv bredvid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En expansionsbult i en vit vägg, metallspiral och två grå metallbrickor. Skugga till höger. Installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst får man det, det är bara kyltekniker och elare som har pinkat in sina revir.
 
F fribygg skrev:
Visst får man det, det är bara kyltekniker och elare som har pinkat in sina revir.
Jag frågade aldrig om man får. Frågorna är om man "fixar det själv och isf hur?".
 
Kan du följa en monteringsanvisning?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan du följa en monteringsanvisning?
Ja generellt men kanske inte för rymdraketer och dylikt. Själv då?
 
F Frågor skrev:
Ja generellt men kanske inte för rymdraketer och dylikt. Själv då?
Det är inte raketforskning vi pratar om, vanligt montagearbete som kan ske utan ackordshets borde du fixa om du följer monteringsanvisningen.

Tillåter ditt försäkringsbolag att du gör jobbet själv? Får du ha avloppet genom golv?
 
Stäng av vattnet först :) sedan är det bara att tuta och köra.
 
  • Gilla
Frågor och 1 till
  • Laddar…
Inget svårt.

Nu ser jag inet vad dte ör för dimension på avloppsröret. Men om du gör med Ikeas vattenlås-sats, så passar den direkt i både 50 och 75 mm avloppsrör, om jag minns rätt. Man vill nog helst ha en stump rör till som kommer upp i skåpet, så att vattenlåsets flexslang kopplas på i skåpet. Köp i så fall ett kort rör som du kapar till lämplig längd med en såg. Sedan är det bra att fasa av kanterna på den sågade änden lite. Köp smörjmedel (brukar finnas vid avloppsrören på byggavdelningen). Och så bara att sticka ned röret i kopplingen. Där sitter en gummipackning i muffen.

För tappvattnet, så köper du en klämkoppling koppling för pex rör åt ena hållet (du behöver veta vilken dimension det är, flesta är 15mm, men LK har 16 mm). med vanliga rörgängor åt andra hållet.

Sedan har din köksblandare antingen en koppling med "lekande mutter" som bara skruvas på den gängade änden, har inbyggd packning. Eller en slätände för klämkoppling (ofta 10mm), till dne har man i så fall en halvkoppling, som klämmer om röreeeet och skruvas mot den gängade änden.

Du får kolla vilka dimensioner blandaren vill ha. och antingen välja en pex/gängkoppling med rätt dimension på gängorna, eller sätta en nippel mellan som reducerar dimensionen. En sådan nippel brukar behöva tätas med lin eller gängtejp (lin är lite svåraere att applicera första gångerna, men blir ALLTID tätt, gängtejp är lätt att få dit, men man brukar behöva göra om några ggr som nybörjare innan det blir tätt). Klämkopplingar tätar sig själva liksom den lekande muttern. Den vanligaste dimanesionen på 15 mm Pex mot gängad ände är rörgänga R15 (kallas även G1/2), men blandare har ofta R10 gänga.
 
  • Gilla
Frågor
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte raketforskning vi pratar om, vanligt montagearbete som kan ske utan ackordshets borde du fixa om du följer monteringsanvisningen.

Tillåter ditt försäkringsbolag att du gör jobbet själv? Får du ha avloppet genom golv?
Precis det är om man 1) fixar att göra det här själv och 2) isf hur? som vi pratar om, inte om man får, om jag kan läsa monteringsanvisningar eller om rymdforskning =)
 
F Frågor skrev:
Precis det är om man 1) fixar att göra det här själv och 2) isf hur? som vi pratar om, inte om man får, om jag kan läsa monteringsanvisningar eller om rymdforskning =)
Du styr knappast innehållet i tråden
 
F fribygg skrev:
Du styr knappast innehållet i tråden
Det stämmer men det finns forumregler att förhålla sig till:

§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.

Kan du läsa regler?
 
F Frågor skrev:
Kan du läsa regler?
Skapligt.

Om du kan läsa och följa monteringsanvisningen och förhålla dej till försäkringsbolagets regler borde du fixa montaget.
 
  • Gilla
Frågor
  • Laddar…
F Frågor skrev:
Jag frågade aldrig om man får. Frågorna är om man "fixar det själv och isf hur?".
Om du inte vet hur så fixar du det antagligen inte själv.
Du behöver två stycken vatette kopplingsset för plast 16x2,0-2,5 samt två stycken vatette vinkel ventil 15x10
Till avloppet behöver du förmodligen en bit 75 rör samt en 75x50 förminsking och en 75 muff
 
F Frågor skrev:
Precis det är om man 1) fixar att göra det här själv och 2) isf hur? som vi pratar om, inte om man får, om jag kan läsa monteringsanvisningar eller om rymdforskning =)
Den meningen har jag stora problem att begripa.

Jag gör ett försök.

1. Du kan läsa monteringsanvisningar. Gör ett försök i så fall och läs några monteringsanvisningar som är tillämpliga på det du vill göra.

2. Lyckades du förstå vad anvisningarna beskrev?

3. I så fall fixar du troligen att göra jobbet.

4. Om inte, hitta någon som kan göra jobbet åt dig.

Förklara gärna hur rymdraketer berör installation av vatten och avlopp i kök.
 
T TommyC skrev:
Den meningen har jag stora problem att begripa.

Jag gör ett försök.

1. Du kan läsa monteringsanvisningar. Gör ett försök i så fall och läs några monteringsanvisningar som är tillämpliga på det du vill göra.

2. Lyckades du förstå vad anvisningarna beskrev?

3. I så fall fixar du troligen att göra jobbet.

4. Om inte, hitta någon som kan göra jobbet åt dig.

Förklara gärna hur rymdraketer berör installation av vatten och avlopp i kök.
Kan vi inte bara ställa frågan till TS : Lyckades du @Frågor att koppla in vatten och avlopp?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.