Vår vattenutkastare har under en tid haft "dåligt tryck". Det har vi inte i övriga kranar. Det har blivit värre och värre. Oftast har det räckt att skruva på och av ett par ggr men ikväll behövdes det kanske 20 ggr innan det blev lite bättre tryck. Jag menar att problemen uppstod efter att sonen drog åt utkastaren extremt hårt i somras då han ombas stänga vattnet. Men detta är kanske ren inbillning. I vart fall började problemen efter det....därför min fråga, kan en vattenutkastare gå sönder och hur gör den i så fall det....? Jag har kollat vattenmätaren och det verkar inte läcka någonstans.
 
Dras ventilen till för hårt kan packning ( käglan ) bli deformerad, för att kunna ställa diagnos, så öppnar du ventilen och knackar till på vredet/nyckeln med en hammare, blir det bra då, så skruvas frontstycket bort och då kommer allt ut för byte. Glöm då inte att stänga på insidan.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dras ventilen till för hårt kan packning ( käglan ) bli deformerad, för att kunna ställa diagnos, så öppnar du ventilen och knackar till på vredet/nyckeln med en hammare, blir det bra då, så skruvas frontstycket bort och då kommer allt ut för byte. Glöm då inte att stänga på insidan.
du menar om det börjar rinna på bra med kranen i öppet läge efter att jag knackat på den?
 
Min utkastare bråkar, den vill inte ge fullt när man öppnar den, utan måste knacka på nycken med en hammare, då blir fart på flödet. Bryr mig inte så mycket nu, det inte behöver vattnas nu, ska fixa det till nästa år.
 
Jag har satt en lapp vid bägge utkastare med tydlig ritning i vilket läge stängningarna ska vara. Har en för varmvattensdusch och en för trädgårdsbevattning. Detta just för att "folk" envisas med att dra för hårt - gäller både hantverkare (😠) och familjemedlemmar (❣️).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.