Tjena.. lite frågor ang flytspackling på 22 spån.

Renoverar ett badrum som kommer bli 5,5kvm med en golvbrunn, elburen golv värme samt armeringsnät.
Har försökt läsa mig till ett svar på frågan om man kan flytspackla i fler omgångar, altså om man måste gjuta fall på engång eller om man kan göra det i omgångar.

1. kan man göra "lager" så att man flytspacklar en grund nivå som täcker armeringsnät + kabel först
och sedan skapa fallet i ett ytterligare lager som man flytspacklar ??..

2. kan man dela av ytan av badrummet och där igenom flytspackla en viss bit åtgången??
( detta är jag väldigt tveksam till men en bekant till mig rekomenderade detta.. känns som sprikbildning mm )

Eller hur gör man enklast för att flytspackla??.. Tips mottages gärna.
 
1. Jepp. Jag rekommenderar i så fall att du flytspacklar minst 15 mm i första vändan, och sedan bygger fallet. Det första skiktet som hjäper upp böjstyvheten blir då intakt.

2. Det går bra, men naturligtvis blir risken för sprickbildning större just där. Glöm inte att prima kanten på det första spacklet innan du går på med nästa omgång.
 
Eftersom det är på exakt detta sätt som jag också tänkte bygga mitt golv vill jag bara ställa en kontrollfråga.

Jon:
2. Det går bra, men naturligtvis blir risken för sprickbildning större just där. Glöm inte att prima kanten på det första spacklet innan du går på med nästa omgång

Detta innebär alltså att om man först flytspacklar 15 mm och sedan ett nytt lager för fall så ska hela golvet primas igen innan man bygger fallet, alltså Primer ovanpå de första 15 mm eller?
 
Ja, absolut. Därför ska man gärna vänta över natten innan man lägger på nästa skikt.
 
En annan sak när det gäller fall.
Jon du har skrivit i någon annan tråd att det går att skrapa fram ett fall om man säger så. Eftersom jag kommer att gjuta mitt golv i lite sektioner och sedan handspackla närmast brunnen kommer jag ju att behöva skrapa lite i övergången.

Vad är bäst att skrapa med? Vanlig spackel eller finns det något specialverktyg man ska ha? Hur mycket/hur stor yta kan man skrapa?

Jag ska ha badkar och behöver ju då fall under hela karet och tänkte ha det även ca 15-20 cm utanför så totalytan med fall blir ju ca 0,85*1,85. Min tanke idag är att ca 0,7*1,0 kommer att handspacklas resterande fall behöver då skrapas fram. Låter min plan okej eller helt kass?
 
Gäller samma sak med primer om man stänger av t ex runt brunnen med avstängningslist och först spacklar där och sedan resten av golvet?
Alltså primer på spackelkanten där listen suttit?
 
Sulan, du ska ha fall på hela golvet. Att skrapa fram fall på en större yta verkar väldigt jobbigt. Dessutom går det bara att skrapa flytspacklet under en kort tid, sedan blir det för hårt. Jag skrapar för att finjustera fallet runt brunnen, och använder då en vanlig stålspackel.

Aner, ja. Men man kan inte bara handspackla runt brunnen om det är träbjälklag. Man måste alltid ha minst 12 eller 15 mm flytspackel för böjstyvhetens skull, sedan kan man eventuellt handspackla ovanpå detta. Som regel, alltid primer innan spackel.
 
Hur kan man ha minst 15 mm vid brunnen om förhöjningsringen är 12 mm?
Rekommenderar du att först flytspackla hela golvet 12/15 mm och sedan handspackla fallet under badkar och övrig yta?
 
Okej så hade jag fattat det först men sen fick jag för mig att det räkte med området som blir vattenbegjutet. Den hörnan där jag sätter toalettstolen (ca 1,5 m från badkaret) får väl vara plan i alla fall?

Funderar ändå på att göra golvet plant i de delar av rummet som är långt från badkaret eftersom jag helt enkelt inte är säker på att jag klarar av att flytspackla ett bra fall. Tänkte att jag får kräma lite extra med golvvärmen efter bad och så istället... fast visst lite fall kanske man kan försöka få.
 
Aner: Antingen höjer man upp monteringsplattan några millimeter över spånskivan, eller så får man nöja sig med 12 mm (eller 13, beroende på brunnsfabrikat). Och jag rekommenderar att flytspackla hela golvet på en gång, inget annat.

Sulan, enligt BBV ska hela golvet ha fall. Gör du ett avsteg ska du vara medveten om att du inte följer branchreglerna, men att man själv inte klarar att bygga enligt reglerna känns som ett dumt skäl att inte göra det. I så fall skulle jag tycka att det vore bättre att ta in någon annan för just detta moment. Toalettstolen kan man reglera med plastkilar så att den står plant ändå.
 
I branchreglerna står det väl att det är ok att skippa fallet där toastolen skall stå, om jag inte minns fel?
 
Jo, absolut. Jag var otydlig. Det jag menade var att det kan vara knepigt att få till den ytan om man spacklar resten av golvet med fall, och att man istället utan problem kan kompensera med kilar och silikonet.
 
Visst jag förstår det där med fallet men jag menar att reglerna följer man: 1 För att en vattenskada inte ska uppstå, 2 För att försäkringen ska gälla om det uppstår. Och det måste väl ändå vara så att om en skada uppstår så är det ju där det kommer vatten och om då golvet inte har fall där skadan INTE är kan vä inte försäkringsbolaget tycka något om det.

Men visst jag får väl ge mig på ett försök att fixa ett fall (och jag kommer även ha lite hjälp) men är mest orolig för att göra ett för stort fall så att det känns som om man står i en backe vid handfatet...
 
Jo, du har rätt. Men det händer att försäkringsbolaget ser ett avsteg från reglerna, ett avsteg som förvisso inte har med skadan att göra, men då undrar vilka fler avsteg som gjorts. Det är lättare att visa att det är rätt gjort om allt är rätt gjort.

För mycket fall tror jag inte du behöver oroa dig för, det är ganska svårt att få till. Räkna ut den totala mängden spackel som ska gå åt, och använd denna. Spacklet kommer sträva efter att flyta ut ganska plant, så man får jobba md det för att bygga fallet.
 
Jag fick någon ide om att skruva ner smala skruvar i spånskivan som får sticka upp genom spacklet i rätt höjder på ett antal ställen för att kunna få exakt rätt fall. Jag inbillar mig att det annars kan vara rätt så svårt att få till fallet som planerat.
Skruvarna tar man bort när spacklet börjar stelna.
Kan det vara till någon hjälp, eller är det helt onödigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.