Jag tänkte måla vårt betong källargolvet men insåg att det var ganska slitet med små gropar och lite sprickor. Jag skulle vilja jämna ut golvet lite innan jag målar. Går det bra att använda husfix till det eller måste man ha flytspackel
 
Först vad finns under golvet, i äldre hus ligger betongen direkt mot mark och suger fukt. Målar du så stängs fukten in och färgen kommer säkert att släppa. Det är därför som man inte ska måla eller lägga en plastmatta på källargolv, golvet/betongen måste kunna andas. Klinkergolv går bra då det andas genom fogarna.
 
J jonaserik skrev:
Först vad finns under golvet, i äldre hus ligger betongen direkt mot mark och suger fukt. Målar du så stängs fukten in och färgen kommer säkert att släppa. Det är därför som man inte ska måla eller lägga en plastmatta på källargolv, golvet/betongen måste kunna andas. Klinkergolv går bra då det andas genom fogarna.
Det är ett äldre hus där golvet förmodligen ligger mot marken. Men som jag har förstått det så ska det gå bra med diffusionsöppen färg.
 
J jonaserik skrev:
Först vad finns under golvet, i äldre hus ligger betongen direkt mot mark och suger fukt. Målar du så stängs fukten in och färgen kommer säkert att släppa. Det är därför som man inte ska måla eller lägga en plastmatta på källargolv, golvet/betongen måste kunna andas. Klinkergolv går bra då det andas genom fogarna.
Det finns färg som är diffusionsöppen. Klinker funkar men man bör välja små eller mellanstora plattor, har man enbart stora plattor riskerar man stänga in fukt också.
 
Jepp det går, men den typen är inte stark för slitage, men det går inte att få allt på en gång i den värld vi lever. Går ju att måla om, om kanske 5-10 år 🙂
 
J jonaserik skrev:
Jepp det går, men den typen är inte stark för slitage, men det går inte att få allt på en gång i den värld vi lever. Går ju att måla om, om kanske 5-10 år 🙂
Det finns även lack som är öppen 🙂
 
Ja tanken är att vi bilar upp golvet om några år när vi sparat ihop för att fixa avloppet. Då får det bli klinker. Men åter till spackel. Funkar det med husfix tror ni eller måste man används flytspackel?
 
H HowHardCanItBe skrev:
Ja tanken är att vi bilar upp golvet om några år när vi sparat ihop för att fixa avloppet. Då får det bli klinker. Men åter till spackel. Funkar det med husfix tror ni eller måste man används flytspackel?
Det funkar med de mesta produkter som husfix, lättfix och allt vad heter om du bara ska laga lite småhål etc.
 
  • Gilla
HowHardCanItBe
  • Laddar…
H HowHardCanItBe skrev:
Jag tänkte måla vårt betong källargolvet men insåg att det var ganska slitet med små gropar och lite sprickor. Jag skulle vilja jämna ut golvet lite innan jag målar. Går det bra att använda husfix till det eller måste man ha flytspackel
Jag jämnade precis till vårt garagegolv som vi ska måla, väldigt grov yta.
Använde Hardplan flytspackel som jag handspacklade på 1mm tjockt.
Blev väldigt mycket bättre så jag la på ett lager till. Då blev det nästan helt perfekt 👌.


Målade sedan med julas epoxi.

https://www.bauhaus.se/golvavjamningsmassa-kiilot-hardplan-20kg
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag jämnade precis till vårt garagegolv som vi ska måla, väldigt grov yta.
Använde Hardplan flytspackel som jag handspacklade på 1mm tjockt.
Blev väldigt mycket bättre så jag la på ett lager till. Då blev det nästan helt perfekt 👌.


Målade sedan med julas epoxi.

[länk]
Grymt! Tyvärr finns inte bauhaus här i Jämtland men jag får se vad man kan hitta på k-bygg eller byggmax. Hur lång tid har den innan man kan måla? Skulle gärna hinna det under helgen.
 
H HowHardCanItBe skrev:
Grymt! Tyvärr finns inte bauhaus här i Jämtland men jag får se vad man kan hitta på k-bygg eller byggmax. Hur lång tid har den innan man kan måla? Skulle gärna hinna det under helgen.
Står att den är beläggningsbar efter 12h har jag för mig.
Jag väntade 24h innan första lagret färg, då kändes golvet torrt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Står att den är beläggningsbar efter 12h har jag för mig.
Jag väntade 24h innan första lagret färg, då kändes golvet torrt.
Som sagt, så länge du målar med öppen färg så kan all fukt torka ut uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.