Hej,

Jag har en kran av märket Zazzeri. Kranen är gammal och droppar och jag tänkte byta insats.

Tydligen har någon italiensk ingenjör gjort det extra jävligt att komma åt själva ”muttern” med en nyckel, polygrip eller liknande då insatsen är försänkt in i godset på kranen.

Var kan jag hitta ett specialverktyg för att få bort den och vad kan ett dylikt verktyg heta att söka efter?

Tack på förhand!
Fredrik
 
  • Kromkran på ett handfat, spegelreflektion, vita kakel, fläckar på porslinet, badrumsinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa att den där konade delen är i plast och bara att rycka bort. Kan nog ha kalkat fast ordentligt.
Sen en stor mutter under som är känsligt att använda klämmande verktyg på då den är i tunt gods och kan nog sitta fast även den.
Fått tag i ny insats? Annars brukar man kunna köpa insatsen med specialverktyget
 
M _Mannen skrev:
Skulle gissa att den där konade delen är i plast och bara att rycka bort. Kan nog ha kalkat fast ordentligt.
Sen en stor mutter under som är känsligt att använda klämmande verktyg på då den är i tunt gods och kan nog sitta fast även den.
Fått tag i ny insats? Annars brukar man kunna köpa insatsen med specialverktyget
Tack för svaret!
Jag hade en idé att först försöka rengöra insatsen från kalk och avlagringar för att se om det löser problemet innan jag köper en ny insats. Men det kanske är så att verktyget kommer med insatsen - som jag inte ännu har beställt (från badrumsbutiken enligt Zazzeri).
 
F Fredrik_G_ skrev:
Tack för svaret!
Jag hade en idé att först försöka rengöra insatsen från kalk och avlagringar för att se om det löser problemet innan jag köper en ny insats. Men det kanske är så att verktyget kommer med insatsen - som jag inte ännu har beställt (från badrumsbutiken enligt Zazzeri).
Just det, den bonade delen är av metall - efter dubbelkoll.
 
Kan tänka mig att det följer med en instruktion med insatsen också.
Man byter insatser, vet inte ens om dom går rengöra.
 
Bra där! Jag ska försöka skruva ut den.

Tack!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.