Hej byggahusare!

Har lite knix med ett element, vill helst ej ta in rörmokare men gör det om det blir för bökigt.

Har gamla element i kåken, med bergvärme. Sektionsradiatorer. Funkar kanon alla är varma och fina.

Nu till mitt problem: vårt kök håller på renoveras och då tog snickaren in en rökrökare för att demontera och montera elementet. Allt frid och fröjd.

Nu när allt är återkopplat och det börjar bli kyligare så blir inte det elementet i köket varmt, har tagit bort termostaten och motionerat och den verkar nu gå fint in och ut.
Luftat hela systemet och det kommer klart vatten ur elementet dock ej varmt. Trycket sjunker när jag luftar så det är i sin ordning.
Elementet sitter på samma slinga som andra element som blir varma. Men rören till och från blir inte varma.

Kan det vara så att returventilen behöver justeras? Behöver jag ta in en rörmokare? Tar jag av locket på returventilen sprutar hela värmesystemet ut i köket då?

Som ni ser är det gamla grejer så vill gärna inte ”chansa och se hur det går”😅
 
  • En termostatventil på en vitmålad radiator, vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat värmeelement, rör, ventil, trägolv, vit vägg, tätning vid golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att släppa på locket nere, kan komma lite eller mycket vatten 🙂
Skruva inte bort locket helt direkt utan låt det droppa lite och se om det ger sig.

Jag har knackat på ventilen upp när jag hade liknande bekymmer, nålen gick fint men inget hände. Tog till och med ur hela packboxen utan att det kom vatten, förmodligen hade nåt kärvat i ventilen
 
Ja
nino nino skrev:
Prova att släppa på locket nere, kan komma lite eller mycket vatten 🙂
Skruva inte bort locket helt direkt utan låt det droppa lite och se om det ger sig.

Jag har knackat på ventilen upp när jag hade liknande bekymmer, nålen gick fint men inget hände. Tog till och med ur hela packboxen utan att det kom vatten, förmodligen hade nåt kärvat i ventilen
ja jag tog bort hela packboxen och motionerade fjädern innanför så den gick fint det kom en mindre ström vatten, knackande du på övre eller returen? Menar du skruva av locket på returen och se om flödet kommer igång?
 
Knackade på övre

Ja se vad som händer om du släpper på locket, kan ju vara så att returen är stängd
 
nino nino skrev:
Knackade på övre

Ja se vad som händer om du släpper på locket, kan ju vara så att returen är stängd
Ja det funderar jag också på, känns dock vanskligt att göra detta för tänk om det bara rinner för glatta livet? Sitter något under locket är det en spärr eller fritt flöde?
 

Bästa svaret

Schwen92 Schwen92 skrev:
Ja det funderar jag också på, känns dock vanskligt att göra detta för tänk om det bara rinner för glatta livet? Sitter något under locket är det en spärr eller fritt flöde?
Borde sitta en insexskruv som du kan strypa/stänga med.
Men lätta på locket med en bytta under och se om det slutar rinna, alltså lossa lite på locket bara
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Prövar detta i dagarna och återkommer med om det löser problemet kan tänka mig att det gör det 👍
 
Som sagt verkar rörmokaren ej dragit på returen igen då den verkar stängd i botten, se bild! Hur ini Norden ska jag kunna skruva upp ventilen misstänker att någon annan än jag sett denna 😅
 
  • Öppen röranslutning med trådar, skyddad av grönt tyg, närbild, inomhus, möjlig underhållssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du försökt med en större spårskruvmejsel?
 
Måste ju vara nåt spår av nåt slag, spårmejsel, insex är väl troligast
 
Nej för jag rent spontant inte såg något spår? Tänkte att det behövdes någon form av specialverktyg som ”spänner” från sida till sida. Är det någon som sett liknande? Insex känns orimligt när diametern är 40mm ska vara en jäkla grov då 😅
 
i botten av ventilen, inte ytterkanten
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Dra åt fanders jag provade leta efter spåret som inte finns. Botten är slät. Dock kunde jag snurra på den med baksidan av ett skjutmått, då bubblade det till och kom mer vatten så jag drog upp den ca 3 varv och stängde igen lite stressad av vattnet. Men nu jäklar är framledningsröret varmt efter luftning och fint tryck vid luftning så får se lite över tid om det löst det.

Är det löst är jag väldigt tacksam för all hjälp och framförallt att jag slapp betala rörmokaren 1500kr plus för att göra samma sak 😅
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Dra åt fanders jag provade leta efter spåret som inte finns. Botten är slät. Dock kunde jag snurra på den med baksidan av ett skjutmått, då bubblade det till och kom mer vatten så jag drog upp den ca 3 varv och stängde igen lite stressad av vattnet. Men nu jäklar är framledningsröret varmt efter luftning och fint tryck vid luftning så får se lite över tid om det löst det.

Är det löst är jag väldigt tacksam för all hjälp och framförallt att jag slapp betala rörmokaren 1500kr plus för att göra samma sak 😅
Gött 🙂
 
Vill meddela att imorse var elementet varmt och gött så nu är ordningen återställd 🥳
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.