il_duce il_duce skrev:
Jodå, teslas laddare kan gå sönder också. Dock är de extremt snabba på att laga (i alla fall i sverige). T.o.m vid det tillfället då massor av stationer saboterades med avskurna kablar runt om i sverige var de lagade inom 24h.
prata med några hotel ägare och resturang ägare som har tröttnat på tesla laddare på sina parkeringar så när avtalet går ut ska dom bort vart ju lovade mer kunder men så blev det inte bara massa strul
 
  • Haha
Andreas_Hansson
  • Laddar…
För att spinna vidare på nybörjartips:

Om det inte följer med en laddkabel typ 2 till bilen så skaffa en spiralkabel. De hänger snyggt i luften mellan laddstolpe och laddport utan att röra marken så man slipper smuts. Kan inte bilen ladda med mer än 11 kW så ta en kabel för max 11 kW då de inte väger lika mycket.

Förbered så många appar som möjligt hemma innan resa. Registrera ett krefitkort i dem. Jag använder ett Mastercard och inte mitt vanliga bankkort för säkerhets skull. Appar för både snabbladdning och destinationsladdning. Vissa operatörer erbjuder laddkort eller tagg, de är smidigast att använda, skaffa dem. Laddare där man kan blippa sitt kreditkort är sällsynta.

Apparna buggar ofta ur, antingen kraschar de, hänger sig eller får inte kontakt. Det är då det är bra att ha 30% kvar.

Om du inte vill ladda till 80% så ställ in bilens laddgräns på önskad nivå. Detta för att det inte alltid går att stoppa laddningen manuellt så man får stå och vänta tills laddgränsen nåtts innan man kan koppla ur och köra vidare.

Viktigaste appen är Chargefinder som används för att hitta laddpunkter. Kan även köras på webben hemma för att bekvänt planera resan i förväg. En annan är A Better Route Planner, ABRP som kan hitta lagom placerade laddpunkter, app såväl som web. Det är inte alltid bilens egen navigator hittar alla laddpunkter.

De appar jag har klara för användning är:
OKQ8, funkar även på Virta och vissa E.on
Tesla
Circle K, funkar även på Mer (finns laddkort/tagg)
Fortum för Recharge (finns laddkort/tagg)
InCharge (finns laddkort/tagg)
Bilkraft för Eviny
E.On Drive, funkar även på vissa OKQ8
EVCore för destinationsladdare
Pair Recharge för destinationsladdare
Easy Park för parkering med laddning, funkar även på Recharge men dyrare
Mer men kommer plocka bort då den är redundant

Så här ser min sida ut med ladd- och parkeringsappar.
Skärmbild av en smartphone med många appar för elbilsladdning på en bakgrund med en katts ansikte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De 2 översta raderna är de jag använder men för Fortum och InCharge har jag nu laddkort eller tagg. Appen från Circle K kan läsa av NFC så där har jag registrerat ett gammalt passerkort, får se om det funkar. Kommer nog att sätta upp Virta till aktiva. Bonnet var en bra app tills de höjde priserna. Samma med Elli.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
går det att ladda med apple pay? så skumt att man behöver ha alla appar
 
M maria01 skrev:
går det att ladda med apple pay? så skumt att man behöver ha alla appar
Vissa appar ja, andra nej. Har för mig att jsg kör Apple pay i Teslaappen exempelvis.

Appar vill bolagen ha för att hålla nere transaktionsavgifter och slippa underhålla dyra betalterminaler. Gissar dock att betalterminalerna strular mindre sen de blev kontaktlösa, så det löser sig kanske det med.

Sen är det lite lustigt att det är så mycket enfunktionsappar. OKQ8 har exempelvis en app man kan tanka avgasbilar, köpa biltvätt, hyra bil osv. i. Och sen en annan som man (i alla fall i teorin, jag har aldrig fått den att funka) kan ladda elbil med.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
W whatever skrev:
Angående betalterminaler, så kommer det i framtiden, detta efter krav från EU:
[länk]
Det är nog bra men frågan är vad man får betala för pris vid kortbetalning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att räckvidden vid minusgrader är ca 50% jämfört med sommaren.

Kupévärme och samtidig hastighet över 80 km/h är inte att tänka på. Sätes- och rattvärme är det som gäller.

Gör som oss elbilister kör med dubbla långkalsonger perioden november - mars.
 
  • Haha
H-Thomasson
  • Laddar…
Trams.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Tänk på att räckvidden vid minusgrader är ca 50% jämfört med sommaren.

Kupévärme och samtidig hastighet över 80 km/h är inte att tänka på. Sätes- och rattvärme är det som gäller.

Gör som oss elbilister kör med dubbla långkalsonger perioden november - mars.
Fast det där stämmer ju inte. 50% är extremt och då är det vid extrema temperaturer. 120km/h,-20 grader och 30 grader i kupen. Som att klaga på att en vanlig fossil bil drar 2L/mil ... ja, de kan de göra. Under extremfall. Hetsig körning med husvagn i stan med korta resor. "ja, det gäller för oss fossilförare att ha fett bankkonto .. bensinen kostar 60kr/mil" ... joråsåååatt , så är det
 
B Boende45 skrev:
Tänk på att räckvidden vid minusgrader är ca 50% jämfört med sommaren.

Kupévärme och samtidig hastighet över 80 km/h är inte att tänka på. Sätes- och rattvärme är det som gäller.

Gör som oss elbilister kör med dubbla långkalsonger perioden november - mars.
Min ligger på 75-80% med kupévärmen på. Vad har du för bil?
 
A ajn82 skrev:
Köp en model y istället 😉
Oh no, appels and pears
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.