Att Telias routrar inte riktigt lever upp till förväntningarna har många av oss fått erfara.
Jag stod ut ett tag och bytte till nya routrar från Telia flera gånger under år 2015.
Läste sen någonstans att Telias router gick att brygga och att det var fritt fram att koppla in en valfri router. Jag drog genast och köpte en värsting från Asus måste ha varit år 2016 en RT-AC88U som kopplades via Telias router. Den har fungerat och levererat på topp hela tiden. Telia 100/100 ger 125/125 Mbit trådlöst till mobiler och bärbara datorer.
Flera grannar har gjort likadant som jag.
Nu har svågern och en arbetskamrat fått fiber. En har bara internet från Telia och kopplade egen router direkt till mediaomvandlaren och det fungerar finfint. Den andra har både internet och TV från Telia. Där används egen router som kopplas till LAN1 på mediaomvandlaren och TV till LAN2 på mediaomvandlaren. Fungerar det hos honom så fungerar det hos mig. Jajjemen det gör det!!
Jag bröt strömmen till mediaomvandlaren och router och allt. Kopplade om allt. Router till Lan1 och TV till Lan2 i mediaomvandlaren. Väntade säkert 30-40 minuter innan jag anslut allt till elnätet. Allt startade och kopplade upp sig och jag behövde inte ändra några inställningar.
Möjligt att allt detta har skrivits förr men det tål att upprepas.
 
  • Gilla
Subline-13 och 3 till
  • Laddar…
Är bara om man har ip-telefoni som det blir svårt att skippa Telias router, fast det ska tydligen gå med en Asus det med. Jag kör i övrigt exakt samma koppling sedan jag fick fiber. Har även ersatt telefoni-kablarna med cat 5 och nätverksuttag men det gör nog många.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Man har väll aldrig behövt använda en speciell router för enbart internet (fri att välja egen dvs)
Jag har haft fiber i nästan 20år och det enda man behövde ha "special" var om man skulle ha IP telefoni.
Det gick dock att lösa med en egen IP-telefoni router om man bara fick inställningarna i mitt fall från Bahnhof.
Nu kör vi bara internet och tv och tv går ju direkt från media omvandlare
 
  • Gilla
Laxen7
  • Laddar…
Jag har ADSL och Telias Technicolor-junk med kombinerat modem och router. Det tog inte många dagar innan jag bryggade routerdelen i den och skaffade en bättre. Sämre skit får man leta efter, men som ADSL-modem funkar den iallafall.
 
Här är det tvärtom, vi är flera som var nöjda med routern från telia, vi fick en ny inteno när vi bytte leverantör som inte har lika bra wifi från media skåpet.
 
A Andy78 skrev:
Här är det tvärtom, vi är flera som var nöjda med routern från telia, vi fick en ny inteno när vi bytte leverantör som inte har lika bra wifi från media skåpet.
Tyvärr ger valet av router om bredbandsleverantörerna ofta en dålig upplevelse även om själva bredbandet är bra.
Så om man vill köpa en egen router så uindrar man förstås vilka som är bra och vilka man ska undvika.
(Inteno har jag i bakhuvet som en sådan citron)
Det är ju inte direkt nån ide att fråga på Elgiganten...
Det skulle vara bra om det fanns någon lista som löpande uppdaterades med bra och dåliga routrar.
 
Som vanligt gäller det att undvika dom billigaste och dom med alldeles för mycket finesser.
 
useless useless skrev:
Som vanligt gäller det att undvika dom billigaste och dom med alldeles för mycket finesser.
Jag tror det svårare än så.
 
K karlmb skrev:
Tyvärr ger valet av router om bredbandsleverantörerna ofta en dålig upplevelse även om själva bredbandet är bra.
Så om man vill köpa en egen router så uindrar man förstås vilka som är bra och vilka man ska undvika.
(Inteno har jag i bakhuvet som en sådan citron)
Det är ju inte direkt nån ide att fråga på Elgiganten...
Det skulle vara bra om det fanns någon lista som löpande uppdaterades med bra och dåliga routrar.
Håller inte riktigt med det är oftast bara koppla in och det fungerar.
En del är bättre än andra på tex räckvidd, men aldrig att dom är helt obrukbara, går det inte att använda tjänsten så tas dom bort och ersätts med annat, men sådant testas innan man släpper det till kund.

En del är aldrig nöjda utan ska alltid köra eget bara för sakens skull.

Jag hade en annan inteno med antenn i skåp den var jag rätt nöjd med kan iforsig bero på att det skåpet var av plast och det jag har nu har en plåtdörr.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
På Teliaroutern jag har utgörs antennen av en 2 cm lång hopknycklad kabelstump som sitter fast direkt på moderkortet. Helt omöjligt att få bra täckning med den kontruktionen.
 
MultiMan
useless useless skrev:
Jag har ADSL och Telias Technicolor-junk med kombinerat modem och router. Det tog inte många dagar innan jag bryggade routerdelen i den och skaffade en bättre. Sämre skit får man leta efter, men som ADSL-modem funkar den iallafall.
Jag använt olika varianter av Telias Technicolor under mer än 10 år. Bytt modell några gånger pga åska. Kör precis all typ av användning med min VDSL 30/6-lina. Aldrig haft problem på något sätt, varken med portar, hastighet eller annat.

En av de största fördelarna är att Telia uppdaterar firmwaren regelbundet för bl a säkerhetshål, något de allra flesta "vanliga" användare av egenköpta routers aldrig gör och därmed ligger vidöppna för attacker, t ex med sina ASUS-routrar.

Edit: Bor man så att WiFi-täckningen inte räcker (avstånd, betongväggar, skorstensstockar osv) så skaffar man APs eller dylikt, det är knappast något fel på routern för det. Själv kör jag några Airties. För att ta ASUS som exempel igen så hade de flesta om inte alla ASUS som såldes i början olagliga uteffekter som de senare tvingades justera ner. Trist med medvetet fusk.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använt olika varianter av Telias Technicolor under mer än 10 år. Bytt modell några gånger pga åska. Kör precis all typ av användning med min VDSL 30/6-lina. Aldrig haft problem på något sätt, varken med portar, hastighet eller annat.

En av de största fördelarna är att Telia uppdaterar firmwaren regelbundet för bl a säkerhetshål, något de allra flesta "vanliga" användare av egenköpta routers aldrig gör och därmed ligger vidöppna för attacker, t ex med sina ASUS-routrar.

Edit: Bor man så att WiFi-täckningen inte räcker (avstånd, betongväggar, skorstensstockar osv) så skaffar man APs eller dylikt, det är knappast något fel på routern för det. Själv kör jag några Airties. För att ta ASUS som exempel igen så hade de flesta om inte alla ASUS som såldes i början olagliga uteffekter som de senare tvingades justera ner. Trist med medvetet fusk.
Intressant. Vi på landet kan säkert använda lite extra effekt...
 
Har valt att inte köra via Telias F1 router då det är "svajig" täckning på wifi:t.
Valde istället att installera zenWifi AX, mesh system med 2 noder för att få 2,5 + 2x5GHz då det går att använda ena bandet till backhual mellan noderna.
Har fullständig täckning och inget "svaj".

Allt detta beror givetvis på hur var och bor, en lägenhet på 60 kvm - då räcker det med Telias router.
Men ett hus på 100+ kvm - då är det bättre med något annat.
 
MultiMan
Jag använder Telias F1 idag till fibern eftersom den riktigt snabb som router, både i interface och överföring. WiFi i F1 är avstängt och jag använder istället ett antal Airties Mesh (Telia-firmware) som täcker båda våningarna felfritt. Hade fyra från början men hittade en på Sellpy för 40 kr och då blev det ännu bättre täckning och hastighet. 1 år nu med fiber och denna konfiguration. Mycket nöjd.
F1 var gratis trots halva priset på fibern och 2 Airties hade jag redan, köpte 2 nya på Tradera för 500 och som sagt en begagnad på Sellpy för 40kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.