Som sagt, jag vill påstå att termostaten är paj eftersom pannan blir för varm.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som sagt, jag vill påstå att termostaten är paj eftersom pannan blir för varm.
Det verkar ju rätt troligt och stämmer in bra med att det plötsligt gick från att fungera.
 
B
Då kanske det är läge att ta hjälp av någon som är kunnig med el.

Om du ställer ner termostaten och mäter spänning efter/ut från termostaten. Är det spänning där till relät är det termostaten som är paj.

Är det inte spänning på utgående från termostaten är det kontaktorn som felar. T.ex. att den fastnat. Även det kan man ju mäta.

Teoretiskt kanske det skulle kunna vara inverterad funktion (även om jag inte tror det), men det märker man om man mäter och samtidigt skruvar på termostaten för att se ifall den slår till eller från spänningen.

Eftersom det förmodligen är den ena av 2 parallella som är trasiga på något sätt, så kan ju en elektriskt kunnig person stänga av/koppla ur den felande delen tills en riktig reparation kan utföras. Ni klarar er säkert med 1 elpatron rätt långt in på hösten.
 
Hej igen,

Jag har funderat lite mer på detta och är nu på väg att ringa en elektriker.

Men något som jag tänkt på är detta att om det var ett fel i termostaten på en eller bägge elpatronerna, borde samma fel verkligen uppstå när jag eldar i pannan då?
 
Nästa moment i provningen är att sänka trycket till ca 0,6 bar vid sval panna och se vad trycket blir när den blir varm. Du har en s.k SYR, den med en metallslang som har en bulb som sitter i pannan. den är för att kyla av pannan om den skulle komma upp i kokpunkt, släpper in KV i pannan eller i en kylslinga, Dom har en förmåga att täta i bland, beror på hur gammal den är. Att säkerhetsventilen lyfter och släpper ut, är för att trycket blir för stort, säkert det står 1,5 bar på den, även i dessa kan fjädern bli utmattad och släppa ut. En annan sak som påverkar trycket, är om pannan inte blir av med värmen, för lite cirkulation i den, på topp i pannan kan det snabbt bli bra varmt och SYREN släpper ut. Tror inte det är fel på EL-termostaterna om dom klickar. Att prova dom görs på enklaste sär är att ha dom på låg temp, med ett klick, sen avvakta med att höja lite, så ett klick till blir. Följa med tempen upp med omställning av av tempen. Det är mycket lätt att vid ved komma upp i tempen på pannan, blir den för hög på topp, kan bli 95 - 100 C där och bara 75 C i botten. Har du kedjor som ska stänga luckorna när tempen kommer upp i pannan. När dom stänger så falnar glöden och pannan blir svalare. Lite knepigt att elda för rätt temp om du inte har någon actank som tar värmen från pannan som magasin. Hur öppen är shunten när du eldar, ju varmare pannan blir så stänger den mot elementen och släpper ut mindre värme som då stannar i pannan. Kommer säkert att bli bättre när kylan kommer och huset behöver mer temp/värme, så avvakta lite tills kylan kommer.
 
useless useless skrev:
Jag sätter en socialstyrelseranson på att expansionskärlet inte funkar som det ska.
Hur stort är kärlet och hur mycket vatten är det i systemet?
Jag sätter emot. Uppenbarligen är problemet att styrningen av elpatronen inte fungerar som den ska.

Det utesluter visserligen inte fler fel.
 
Du har en SYR-ventil installerad, det är den med ett grovt kapillärrör. den har som uppgift att kyla ner pannan när den närmar sig kokpunkten, som skydd mot kokning då man eldar med ved, den ska normalt inte börja kyla vid 80 gr, så den behöver bytas, om du inte eldar med ved så kan du ta bort den, eller plugga den. https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/
 
Att en gammal termometer visar 80grader behöver ju inte betyda att det stämmer. Jag gissar att den inte kalibrerats sedan den tillverkades för drygt 40år sedan. Sedan blir det dessutom varmare i toppen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag sätter emot. Uppenbarligen är problemet att styrningen av elpatronen inte fungerar som den ska.

Det utesluter visserligen inte fler fel.
Ja, jag ångrar mig. Jag läste och förstod inte hela inlägget, så jag trodde att panntempen låg på 60 grader hela tiden.
Men det är ju uppenbart så att termostaten ellerkontaktorn till elpatron två inte funkar.
 
J jonaserik skrev:
Nästa moment i provningen är att sänka trycket till ca 0,6 bar vid sval panna och se vad trycket blir när den blir varm. Du har en s.k SYR, den med en metallslang som har en bulb som sitter i pannan. den är för att kyla av pannan om den skulle komma upp i kokpunkt, släpper in KV i pannan eller i en kylslinga, Dom har en förmåga att täta i bland, beror på hur gammal den är. Att säkerhetsventilen lyfter och släpper ut, är för att trycket blir för stort, säkert det står 1,5 bar på den, även i dessa kan fjädern bli utmattad och släppa ut. En annan sak som påverkar trycket, är om pannan inte blir av med värmen, för lite cirkulation i den, på topp i pannan kan det snabbt bli bra varmt och SYREN släpper ut. Tror inte det är fel på EL-termostaterna om dom klickar. Att prova dom görs på enklaste sär är att ha dom på låg temp, med ett klick, sen avvakta med att höja lite, så ett klick till blir. Följa med tempen upp med omställning av av tempen. Det är mycket lätt att vid ved komma upp i tempen på pannan, blir den för hög på topp, kan bli 95 - 100 C där och bara 75 C i botten. Har du kedjor som ska stänga luckorna när tempen kommer upp i pannan. När dom stänger så falnar glöden och pannan blir svalare. Lite knepigt att elda för rätt temp om du inte har någon actank som tar värmen från pannan som magasin. Hur öppen är shunten när du eldar, ju varmare pannan blir så stänger den mot elementen och släpper ut mindre värme som då stannar i pannan. Kommer säkert att bli bättre när kylan kommer och huset behöver mer temp/värme, så avvakta lite tills kylan kommer.
Eltermostaterna klickar helt klart så det känns inte riktigt som att felet ligger där. Vad innebär sval panna för temp? Standard när pannan ligger på 50-60 grader är att trycket i exp kärlet ligger på ca 0.6 - 0.8.

Just nu ligger pannan på 70 grader och då är trycket ca 1.2 och m.h20 över 14.

Shuntventilen har jag på 1 eller 2 mest nu och under sommaren hade jag den på 0.

Som jag ser det blir det så att så fort pannans temp går upp till 70 grader har trycket ökat till som jag skrev ovan. Om pannan går upp till 80 grader blir trycket för högt att säkerhetsventilen skickar ut vatten.

Så frågan är ju varför trycket blir så högt redan vid 70-80 grader?

Eftersom pannan krånglar lite så eldar jag inte med den, har gjort det en gång för att se och det blev ju som sagt samma resultat som om jag har elpatronerna på t ex 60 och 30 grader.

Kanske ska försöka undersöka denna SYR du pratar om? Dock känns det ju som att 80 grader inte borde vara för varmt. Pannan har ju 120 som max.
 
D Daniel 109 skrev:
Att en gammal termometer visar 80grader behöver ju inte betyda att det stämmer. Jag gissar att den inte kalibrerats sedan den tillverkades för drygt 40år sedan. Sedan blir det dessutom varmare i toppen.
Det där låter ju lite intressant. Dock kan jag säga att elpatronerna klickar runt den temp som pannan visar. Behöver ju så klart inte betyda så mycket.

Pannan är ju som sagt från 1980 så om man ska kalibrera en termometer på pannan hur gör jag då? :)
 
En fråga här. Den blå "kranen" på bilden. Vad har den för funktion och varför är den avstängd?
 
  • Industriell pannrumsmiljö med kopparrör, mätare och en stor värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Ventilen ska öppna vid 95grader.
[länk]
Finns det något sätt att "massera" denna ventil? Jag tänker om det är den som öppnar för tidigt?
 
Nästa prov. tappa ur vatten från systemet försiktigt, håll koll på manometern, den ska dala sakta ner vid ca 0,2 bar stänger du och börjar fylla på, då ska manometern stiga sakta. Dalar eller stiger den snabbt så är det dags att kolla exspansionskärlets kondition, rätt förtryck 0,5 bar tomt kärl inget vatten från ventilen, bildäcksmodell. Sen nästa att sätta i ett exspantionskärl 25 liter till, paralellt går bra, behöver inte bytas och kan kopplas på var som helst på rören, bäst på samma rör som nuvarande kärl är kopplat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.