Hej! Jag bor i ett enplans självdragshus från - 67 med källare där det suttit en oljepanna innan men nu har fjärrvärme. Jag har en tanke på att installera en frånluftsfläkt på skorstenen men börjar fundera på en annan lösning. Jag har frånluftsfläkt i badrummet och en köksfläkt på entréplan men funderar över följande. För bättre luftflödet från källaren.
Det sitter tilluftsdon i alla rummen i källaren och sedan går det ett ventilationsrör från tvättstugan som jag antar går upp till skorstenen? Tog tre bilder på hur röret ser ut och är draget genom tre rum och sedan rakt upp genom huset.
Ventilationsöppning i taket med synligt ventilationsslang i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit ventilationsslang som sträcker sig över ett rum, placerad nära taket ovanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör som går genom vägg i tvättstuga i källaren av enplanshus från 1967.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan om jag kan installera en frånluftsfläkt i öppningen till röret på bild 1 istället för en på skorstenen? Öppningen sitter i tvättstugan så tanken är att den ska suga ur luften från källarplanet och ny luft sugas in via tilluftsdonen. Skulle det fungera och kan någon tipsa om en sådan fläkt?
 
Pax alt en Fresh Intelligent kanske?
Själv monterade jag en 12V datorfläkt (en rejäl ingen du köper på Webhallen) i skorstenen, den flyttar ungefär 160m3 och drar 4W när jag kör den i 9V. Jag använde en befintlig kabel som gick till en parabolantenn som sedan länge var bortplockad för att leda strömmen igenom och på vinden sitter strömadaptern.
 
  • 12V datorfläkt monterad i tak för ventilation med synlig kabelanslutning och öppen skorsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Freddman Freddman skrev:
Pax alt en Fresh Intelligent kanske?
Själv monterade jag en 12V datorfläkt (en rejäl ingen du köper på Webhallen) i skorstenen, den flyttar ungefär 160m3 och drar 4W när jag kör den i 9V. Jag använde en befintlig kabel som gick till en parabolantenn som sedan länge var bortplockad för att leda strömmen igenom och på vinden sitter strömadaptern.
Hej Freddman - vad köpte du för fläkt ? Ser att den sitter under kupa, inga problem med fukt ?
 
smedenibacken smedenibacken skrev:
Hej Freddman - vad köpte du för fläkt ? Ser att den sitter under kupa, inga problem med fukt ?
Varken, den på bilden eller vanliga pax fläktar är lämpliga. Det är sk axialfläktar. Axialfläktar är bra på att flytta luft när det inte är något mottryck, dvs långa kanaler. De skall flytta luft genom en vägg inte mycket mer. Betvivlar inte att det blåser som sjutton uppe vid fläkten. men betvivlar att en drar särskilt mycket nerifrån. Du bör sätta en ändamålsenlig fläkt av radialtyp för detta. Mitt tips är att leta på tex ventialtionsbutiken etc.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M mojjen skrev:
men betvivlar att en drar särskilt mycket nerifrån.
Nu har jag ingen luftflödesstos, men upplever luftflödet ut via den ventil i källaren som den suger ut luften från som minst lika starkt som övriga kanaler på övervåningen som redan har mekanisk frånluft.
 
Freddman Freddman skrev:
Nu har jag ingen luftflödesstos, men upplever luftflödet ut via den ventil i källaren som den suger ut luften från som minst lika starkt som övriga kanaler på övervåningen som redan har mekanisk frånluft.
Nog rätt svårt att avgöra utan att mäta. Fläkten kan säkert ge viss effekt. Men suger du med en PC fläkt från källaren till taket, så är jag förvånad om den orkar suga i någon större utsträckning. Det kanske underlättar att det är en uppåtgående ström, och inte ett kanalsystem. Ett enkelt test för att försöka utreda om den har någon påtaglig effekt, eller om det är en stor grad av placebo, och det mest är självdrag är att sätta ett papper framför kanalen. Suger det fast med fläkten igång, så stäng av fläkten och gör om samma test. Suger det fast ungefär lika mycket nu, så är det mycket självdrag. Suger det ingen ting, så gör fläkten definitivt nytta. Gissningsvis, så suger det bara ett kort ögonblick vid självdrag då det bör tappa fart direkt när flödet stoppas. Sen kan ju alltid en "dålig" fläkt kompenserad med kraftigare fläkt. Ett enda badrum bör ha ett flöde på kanske 50/m3/h. Din fläkt är specad 148m3/h. Om den tappar 70% så räcker det ändå. Tappar en 90% så har du flöde för ett vanligt rum men inte ett badrum osv...

Jag är dock inte kunnig på dessa detaljer, vet bara att axial fläktar inte skall sitta i kanal pga att de inte klarar resistans/tryckfall. Här bör alltid radial, (centrifugal) fläkt väljas.
 
Klassiska papperstricket gjorde jag vid installation, det var aldrig drag i den kanalen innan, snarare kallras när man eldade i kaminen, eller köksfläkten stod på max. Nu sitter ett papper som fastklistrat på om man testar.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Freddman Freddman skrev:
Klassiska papperstricket gjorde jag vid installation, det var aldrig drag i den kanalen innan, snarare kallras när man eldade i kaminen, eller köksfläkten stod på max. Nu sitter ett papper som fastklistrat på om man testar.
Teorin stämmer inte alltid med verkligheten:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.