H hempularen skrev:
Jag tror att de hantverkare man vill anlita kommer att kunna debitera ungefär som tidigare. De som rensas ut, eller som dumpar sina priser är klåparna, som man helst inte vill anlita ändå.
Kanske… iaf till en början…
 
L Lindusfindus skrev:
Fast det var inte min fråga, och det beror väl på vad man vill åstadkomma om en arkitekt eller inte behövs?

Det var bara ett av flera exempel, på en roll i den kraschande byggbranchen som också (liksom hantverkarna) kan tvingas se över sina arvoden.

(IMO:
Finns allt för många byggen som helt klart hade gynnats av att ta hjälp av en arkitekt…
Ser brutna tak utan linjerande lutande fönster var och varannan dag, med mera… bara att placera huset rätt utifrån omgivningen hade ju inte gjort ont om någon arkitekt hade hjälpt till att åstadkomma.)


Tillbaka till diskussionen att mötas mellan skenande priser och en byggbranch i kris! 😊
Vad kan mer göras för win-win?
På sätt och vis hör det till diskussionen.
Eftersom jag arbetar i branschen har jag sett hur oerhört mycket pengar som används i onödan. På varor eller tjänster eller överkomplicerade lösningar som inte behövs. Ju närmare storstäderna man kommer ju fler och dyrare blir dessa onödiga varor och tjänster och lösningar.

Att ifrågasätta sakers nödvändighet är ett mycket bra sätt att få ned priserna till mer skäliga nivåer. För då gör man medvetna val och bestämmer vad man verkligen vill ha kvar för att det har ett mervärde för just det huset och för ägarfamiljen. I stället för att som en del storstadsbor ta "extra allt" versionen bara på rutin och sedan förfäras över priset.

Några saker som jag tycker man kan ifrågasätta:
-Arkitekt och i synnerhet arkitekt som placerar huset på tomten. Absolut bästa sättet att bestämma husets placering är att köpa en rulle billigt färggrant plastband och tälja till några utpålningskäppar av närmaste videbuske och så provar man påla ut huset på plats på tomten och se hur det blir. Man provar fler alternativ och diskuterar med bekanta och grannar och byggkunnigt folk man känner. Funderar på vilka behov och vanor man själv har och hur de skall få utrymme. Ger man det här tid så brukar resultatet bli bra och kostnaden är i storleksklassen några tiotals kronor. Jag har faktiskt sett någon som hade spikat ihop en ram av utskottsbräder med husets mått som tre eller fyra personer bar omkring på tomten medan de provade sig fram och diskuterade.
-Dagvattensystem under jord. Med tanke på hur dyra de blir och hur ofta de stockas är det ofta värt att ifrågasätta om de behövs. Har man bra fall från huset och inte för mycket asfalt behövs de inte. Man bara lägger en par meters bit ränna på marken under stupröret för att leda t vattnet från huset och sedan sköter det sig själv. Gräset vattnas och grundvattnet fylls på så som naturen måste få fungera. På sommaren ställer man en billig blå plasttunna under stupröret så har man gratis vatten till trädgården.
-Onödiga ytterdörrar. Dörrar är dyra och läcker värme. Man behöver inte ha 5-6 olika ytterdörrar att välja mellan när man går in eller ut i ett vanligt enfamiljshus.
-Burspråk och taklyktor och andra utskott och knölar. Ibland behövs de och ibland inte. Det är vansinnigt många byggartimmar på ett burspråk eller en taklykta så varje gång man lämnar bort en sådan som inte behövs sparar man stora pengar. Alla skall inte lämnas bort men man kan ifrågasätta om alla behövs.
-Invecklade takformer. Ett enkelt sadeltak med ordentlig lutning är i allmänhet det mest kostnadseffektiva totalt sett. Ju mer komplicerar det blir destu dyrare blir det. Platta eller låglutande tak är relativt billiga att bygga men oerhört dyra att ha i längden så totalkostnaden blir mycket hög.
-Självöppnande garagedörrar. De går ofta sönder och blir dyra ilängden
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
På sätt och vis hör det till diskussionen.
Eftersom jag arbetar i branschen har jag sett hur oerhört mycket pengar som används i onödan. På varor eller tjänster eller överkomplicerade lösningar som inte behövs. Ju närmare storstäderna man kommer ju fler och dyrare blir dessa onödiga varor och tjänster och lösningar.

Att ifrågasätta sakers nödvändighet är ett mycket bra sätt att få ned priserna till mer skäliga nivåer. För då gör man medvetna val och bestämmer vad man verkligen vill ha kvar för att det har ett mervärde för just det huset och för ägarfamiljen. I stället för att som en del storstadsbor ta "extra allt" versionen bara på rutin och sedan förfäras över priset.

Några saker som jag tycker man kan ifrågasätta:
-Arkitekt och i synnerhet arkitekt som placerar huset på tomten. Absolut bästa sättet att bestämma husets placering är att köpa en rulle billigt färggrant plastband och tälja till några utpålningskäppar av närmaste videbuske och så provar man påla ut huset på plats på tomten och se hur det blir. Man provar fler alternativ och diskuterar med bekanta och grannar och byggkunnigt folk man känner. Funderar på vilka behov och vanor man själv har och hur de skall få utrymme. Ger man det här tid så brukar resultatet bli bra och kostnaden är i storleksklassen några tiotals kronor.
Det är lätt att missa en bra placering av huset om man inte funderar på alla möjligheter. Här är nog en arkitekt värdefull men även en arkitekt vara låst vid sina ideer. Vi hade en arkitekt på besök som ritar jättevackra hus. Hon tänkte hela tiden på väderstrecket söder som viktigt, medan vi tänkt oss ett hus orienterat mot norr där utsikten är.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Vet inte vart du bor, men i Stockholm / 1 timme radie är det rejält med högtryck bland alla hantverkare jag samverkar med.

Hustillverkare är en annan sak däremot, men de är redan rätt prispressade som det är.

Håller själv på med en tillbyggnad och gick i liknande tankar som dig, där det har gått att pressa priser extra på är uteslutande material (skruv/spik/virke/fönster). Hantverkare (även de jag känner relativt väl) är svårt att få hit öht.

Nästa år kanske blir annorlunda men just nu märks ingenting alls för oss, däremot är det märkbart mindre folk hos grossister, det är mest lycksökarna som gått vidare till annan branch istället vad jag förstått genom säljarna.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
man däremot ha kunnigt folk som gör ett gott arbete för skäligt betalt
P PRLS skrev:
Vet inte vart du bor, men i Stockholm / 1 timme radie är det rejält med högtryck bland alla hantverkare jag samverkar med.

Hustillverkare är en annan sak däremot, men de är redan rätt prispressade som det är.

Håller själv på med en tillbyggnad och gick i liknande tankar som dig, där det har gått att pressa priser extra på är uteslutande material (skruv/spik/virke/fönster). Hantverkare (även de jag känner relativt väl) är svårt att få hit öht.

Nästa år kanske blir annorlunda men just nu märks ingenting alls för oss, däremot är det märkbart mindre folk hos grossister, det är mest lycksökarna som gått vidare till annan branch istället vad jag förstått genom säljarna.
Känns som att det borde ändra sig (tillgången på hantverkare) nästa år….

Bra input med att kanske kunna göra något på material!
 
L Lindusfindus skrev:
Känns som att det borde ändra sig (tillgången på hantverkare) nästa år….

Bra input med att kanske kunna göra något
L Lindusfindus skrev:
Känns som att det borde ändra sig (tillgången på hantverkare) nästa år….

Bra input med att kanske kunna göra något på material!
L Lindusfindus skrev:
Känns som att det borde ändra sig (tillgången på hantverkare) nästa år….

Bra input med att kanske kunna göra något på material!
Var inte så säker på tillgången, den inhemska marknaden har varit kraftigt underbemannad under iaf hela min arbetstid (15år+).

De duktigaste hantverkare jag känner är de som inte syns utåt men som jobbar exklusivt åt större företag/industrier i Sverige, dessa industrier har ökat på med handplocket utav nya hantverkare som anställda/ue det senaste året.

De har just nu ett smörgåsbord utav kompetens och erbjuder samma/bättre betalning som de hade innan.

Vissa som höll på med t.ex nybyggen har gått till att jobba ue 100% åt industri istället för att prisdumpa, det är mitt egna fallnät också.

Tror inte folk förstår vilken hantverkarbrist vi har på inhemsk personal med faktisk kompetens.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.