Säljare kommer nästa vecka för att titta på ev placering av LLVP. Det gäller Toshiba eller Daikin. Vad anser ni om dessa fabrikat?

Det gäller 106 kvm en-och-ett-halvplan med öppen trappa. Beroende på el/pelletspriserna kommer den ev användas mest som reserv då jag idag kör med effektiv pelletskamin i vardagsrummet. Det blir kallt om jag är borta flera dagar i sträck. Vill ha kylning i övervåningen (mörkt papptak) varma sommardagar men tror inte detta går att kombinera.

Är det skillnad på driftskostnad mellan de olika fabrikaten? Är det skillnad på service/rengöring etc mellan fabrikaten?

Väljer lokal installatör därför blir fabrikatvalet begränsat.
 
Redigerat:
Både Daikin och Toshiba är kvalitetsfabrikat och brukar ha lång garanti på 5 år från rätt återförsäljare. För att få kyla på övervåningen behöver en innerdel placeras där också. Finns de som säger att det fungerar att ha en innerdel mitt i trappan också men då tror jag man måste ha tur för att det ska fungera. Finns duo-modeller med två innerdelar kopplade till en utedel men de kostar nästan som två separata om de ska ha bra prestanda. COP skiljer ytterst lite mellan fabrikaten om man jämför samma klass på produkter men däremot har varje fabrikat både bättre och enklare modeller i sitt sortiment.
 
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Tack för svar! Ok då accepterar jag montörens fabrikat. Han nämnde att den ena utedelen är "mindre snygg" men det kan jag överse med då den kommer placeras mindre synligt. Men jag ska kolla vilken som är lättast att underhålla. Ska också kolla garantitiden.
 
yonna yonna skrev:
Säljare kommer nästa vecka för att titta på ev placering av LLVP. Det gäller Toshiba eller Daikin. Vad anser ni om dessa fabrikat?

Det gäller 106 kvm en-och-ett-halvplan med öppen trappa. Beroende på el/pelletspriserna kommer den ev användas mest som reserv då jag idag kör med effektiv pelletskamin i vardagsrummet. Det blir kallt om jag är borta flera dagar i sträck. Vill ha kylning i övervåningen (mörkt papptak) varma sommardagar men tror inte detta går att kombinera.

Är det skillnad på driftskostnad mellan de olika fabrikaten? Är det skillnad på service/rengöring etc mellan fabrikaten?

Väljer lokal installatör därför blir fabrikatvalet begränsat.
Installerade en Daikin Caldo II XRH
40 för ett år sen och är supernöjd. Har sänkt min elförbrukning för uppvärmning med 2/3.
Den har behovsstyrning av utomhusenheten och jag kan se temp ute inne förbrukning och styra den via en app. Väldigt effektiv på det sätt den installerades hos mig BMEKYL i Stockholmsområdet. Installerades i vardagsrummet, har stängt av alla elelementen och värmer hela huset 150 kvm med den. Det viktiga är att hitta en seriös installatör. Jag frågade runt en del i mina lokala FB grupper och kollade recensioner. Det finns gott om riktiga klåpare också.
 
K Kiawal skrev:
Installerade en Daikin Caldo II XRH
40 för ett år sen och är supernöjd. Har sänkt min elförbrukning för uppvärmning med 2/3.
Den har behovsstyrning av utomhusenheten och jag kan se temp ute inne förbrukning och styra den via en app. Väldigt effektiv på det sätt den installerades hos mig BMEKYL i Stockholmsområdet. Installerades i vardagsrummet, har stängt av alla elelementen och värmer hela huset 150 kvm med den. Det viktiga är att hitta en seriös installatör. Jag frågade runt en del i mina lokala FB grupper och kollade recensioner. Det finns gott om riktiga klåpare också.
Hur många kWh gjorde du av med tidigare och hur många nu (OK - ett år är inte lång tid för jämförelse)? Jag misstänker att det egentligen är billigare att köra med pellets (trots dagens pris) men jag behöver reserv.
 
yonna yonna skrev:
Hur många kWh gjorde du av med tidigare och hur många nu (OK - ett år är inte lång tid för jämförelse)? Jag misstänker att det egentligen är billigare att köra med pellets (trots dagens pris) men jag behöver reserv.
Ca 9000 kwh tidigare och under 3000 senaste året och då har jag några grader varmare inne nu också
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Kall luft skjunker, varm stiger.
Vill du ha kyla uppe, måste innedelen sitta högt på den våningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Värma ”hela” huset med en luftvärmepump är en definitionsfråga!
visst kan man nå alla delar av huset så länge planlösningen är rätt och man har öppna dörrar överallt men
man får temperaturskillnader speciellt när det är kallt ute längre perioder.
har man lite flyt är det bara sovrummen som blir svalare och där gör det oftast inget och Sällan som folk har badrum och toa dörrarna öppna.
9000kWh var rätt lågt från början för 150kvm.
Är dom 3000kWh timmarna för luftvärmepumpen uppmätt via en riktig mätare eller via tillverkarens beräknade förbrukning?
ibland är faktisk den beräknade förbrukningen högre än verkligheten så den kan vara lägre och ibland tvärtom
så man bör nog ta dom uppgifterna med en nypa salt.
Men 3000kWh på 150kvm är lågt 👍
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Min totala förbrukning ligger under samma period på 6000 kwh. Tycker förbrukningen är rimlig då jag har rätt bra koll på förbrukningen hos allt annat också. Bytte de flesta lampor ifjol till nya led med låg watt.
Har inte kört den på kylning utan i fläktläge i sommar, högre effekt nattetid när det är svalare ute och mindre på dagen när det varit varmt ute. Det har gett en bra innetemperatur.
Värmepumpen sitter i undervåningen och har rätt öppet upp. Temperaturskiktning blir ett problem om man har för liten effekt eller stänger av den när det är kallt. Därför är det bättre att den går kontinuerligt på samma temperatur så får man ett kontinuerligt flöde och en mer kontinuerlig temperaturgradient. Samtidigt trycker den in rätt mycket varm luft där nere och där uppe finns ventiler ut. Tycker flödet funkat rätt bra när jag kör fläkten på auto. När det varit kallt har jag dragit upp temperaturen till 23 grader så har jag haft ca 20 i sovrummen på övervåningen.
 
3000kWh för tappvarmvatten och hushållsel låter även det lågt , tonåringarna här hemma
förbrukar nog den summan i bara dusch och bad och alla lampor tända är deras melodi 🙄
Dålig koll på vad vår egen årsförbrukning är nuförtiden då solpaneler och laddning av bil tillkommit
 
Knappt 2 pallar pellets värmer mitt lilla hus med ingen extra värme i övervåningen (sovrum). Eftersom jag gör av med ca 4500 kWh på el misstänker jag att LLVP blir dyr i drift. Bortsett från +25° i bottenvåningen är det ändå intressant att jämföra. Ja, jag snålar med golvvärme och ugn men kör bastun ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.