Hej!

Tänkte måla samt kakla 40/60 på mina nya badrumsväggar av Masterboard.

Alla målade system, har jag förstått, har en armeringsduk som grundas fast. Vet ni tillverkare eller märke på duk som är så slät som möjligt? Den målerifirman visade hade en struktur av "fyrkant" (70-tal...) som jag inte vill använda. De sa att just denna duk var "impregnerad" och skulle användas i våtrum. Spelar det någon roll!?

Ska pappersremsor för armering i skivskarvar vara blöta/fuktiga när man lägger dem i spacklet på väggen eller funkar det med torra?

...finns det fler tips/åsikter dela gärna med er!

mvh
Abbe
 
Jag antar att du inte ska ha det målade området i en dusch...? Har en väninna som har satt kakel vid badkar/dusch. Väggarna är av gips med våtspärr, sedan obehandlat tapetpapper som målas med linoljefärg + limmade träspeglar 80cm upp från golv. Vi har också träspeglar 100 cm upp, kakel 30 cm, överst en papperstapet från Sanderson (under allting naturligtvis fuktspärr). Kakel i dusch. Badrummet är från 1994 & lika vackert än! Går ju också att ha microväv som man målar med linoljefärg.
 
Jättretrevligt att få ett svar!

men...hur kan ni "fuktspärra" under en papperstapet & linoljefärg är väl knappast godtjänt som våtrumssystem?

...eller har jag helt missat några goda knep för tillvägagångssätt i äldre hus?

mvh
Abbe
 
Även om man tapetserar över fuktspärren så tar ju inte det bort fuktspärrens egenskaper. En fläkt är ju rätt bra att ha i ett badrum...! Pappertapet + linoljefärg suger ingen fukt. Utomhus är ju linoljefärg mvg, varför inte i ett badrum??? Anticimex har gjort en koll i vårt badrum & hade inget att anmärka på.
 
Papperstapet och linoljefärg suger definitivt fukt om den vattenbegjuts. Gör den inte det, och ventilationen är god så fungerar det säkert.
 
Färgtillverkarnas våtrumssystem är typgodkända i sin helhet. Man kan därför inte byta ut t.ex. väven till en annan typ än den färgtillverkaren har godkänt. Det är t.o.m. så att man måste ha rätt fabrikat även om det ursprungligen är samma tillverkare av väven. Byter du väv tar färgtillverkaren inget ansvar för funktionen och skulle ett försäkringsbolag upptäcka detta vid ev. fuktskada får man inte spänn i ersättning.
Jag har själv ruckat på reglerna med Flüggers våtrumssystem i min egen tvättstuga och använt deras fiberfilt istället för de två godkända glasfiberväverna. Nu råkade jag ha bra kontakter med Flügger och vi resonerade fram till att det inte gör någon skillnad i praktiken. Innan EU-inträdet fungerade nämligen systemet utmärkt med rätt sorts väv, oavsett fabrikat. Efter EU-inträdet fick man som färgtillverkare lägga stora pengar på just typgodkännande och då minimerar man antalet kombinationer.
Det är dock en klar juridiskt skillnad och jag får personligen ta hela ansvaret för funktionen av våtrumssystemet.

Jämför helbilsgodkännade, där man t.ex.inte för byta ut lamptyp, ändra i bränslesystemet eller annat som påverkar bilens köregenskaper. Också EU-trams.
 
Pratade precis med min målarfirma där man tyckte att om ingen vattenbegjutning sker är det ok med slät fiberfilt...tack & lov ;)

Pappersremsor och Masterboard kan jag nämna är ingen god kombination, svårt att få snyggt och pappen släppte på något konstigt sätt lite här och där i kanterna...

mvh
Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.