Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Självlastande minidumper om det är trångt sen får man ju bestämma om man ska skada vägen dit med skivor eller bara göra om när man är klar
Självlastande minidumper föreslog jag i inlägg #2 så det alternativet har TS kunnat fundera på ett tag nu..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi har lagd ut ett lager med fyllnadsmassor och matjord över nästan hela tomten. Firman som gjorde det är borta nu och vi ser att det fattas kanske 20 m3 jord längst bort. Hur löser jag det?
Hur har det gått, kärrade du in jorden själv eller tog du in någon som gjorde jobbet?
 
F fribygg skrev:
Hur har det gått, kärrade du in jorden själv eller tog du in någon som gjorde jobbet?
Det hela tog en annan vändning. Jorden jag fick av entreprenören är skit och kanske behöva bytas ut. Då är vi i ruta ett. Största delen av jordytan är helt kal efter den regniga sommaren, där man förväntade sig en skog av ogräs. Reklamation är skickat och jordprov är på gång.
 
Så du skall reklamera för att det inte kommer ogräs? Har ni försökt så något i den?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Två trädgårdsmästare kom fram till att det är något konstigt med jorden eftersom inget ogräs har etablerat sig där. Nu har vi gjord en provsådd på ett litet område som varit helt kalt.
Om jorden inte lämpar sig för vegetation ska han byta den. Leverantören ville inte ange varifrån jorden kommer.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Update: Stora ytor av den utladga "matjorden" visar fortfarande inga tecken på vegetation. Någonting verkar vara fel med jorden. Jordprov är inskickade till labb.
Entreprenören slog direkt ifrån sig. Jag har skriftligen reklamerat med rek brev vilket han inte har hämtat ut. Kan bli en utdragen rättshistoria om jorden visar sig vara oduglig.
Jag har provsått gräsfrön på några ställen.
 
Gödsla så blir det nog bra. Jag krattade ut 16 ton gräsmattehord förra året och det var knappt att gräset tog sig i det. Men efter ett par omgångar med gräsmattegödsel så växer det så att det knakar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Update: Stora ytor av den utladga "matjorden" visar fortfarande inga tecken på vegetation. Någonting verkar vara fel med jorden. Jordprov är inskickade till labb.
Entreprenören slog direkt ifrån sig. Jag har skriftligen reklamerat med rek brev vilket han inte har hämtat ut. Kan bli en utdragen rättshistoria om jorden visar sig vara oduglig.
Jag har provsått gräsfrön på några ställen.
Bra att du uppdaterar!
Är inte kunnig angående jordmån mrn kan knappt förstå att inget växer i din jord.
Mina gamla högar med makadam, grus och stenkross är fulla med ogräs.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Bra att du uppdaterar!
Är inte kunnig angående jordmån mrn kan knappt förstå att inget växer i din jord.
Mina gamla högar med makadam, grus och stenkross är fulla med ogräs.
Flera trädgårdsmästare och jag fattar det inte heller. Därför jordprov till labbet och provsådd med gräsfrön.
 
Tegel från rivning med murbruk.
Ett år lite knappt mellan bilderna.
 
  • Natur, buskar, stenar, vilda växter, blommor, träd, blå himmel, dagtid, ute på landet, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor hög av olika byggtegel i oordnad hög utomhus med dimmig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.