yonna yonna skrev:
I ett grannkvarter breddades och asfalterades den tidigare smala grusvägen rejält inför ett nybyggeområde och man tog ganska stora bitar av de gamla befintliga tomterna. Där sattes nya, höga och mycket fina och täta lagerhäggshäckar efter diskussion med fastighetsägarna. Nu håller man på att avverka de nya tomterna men häckarna ger redan fullt insynsskydd.

Är det seriösa entreprenörer kan man få till bra lösningar även om jag förstår att det troligen påverkar TS tomt mer än vanligt. Framför allt tomtvärderingen om det hindrar eventuell framtida tillbyggnad.
Kanske att man skulle prata direkt med entreprenören ja. Kommunen har hittills inte verkat intresserade av våra tankar och hur planen skulle påverka oss utan mer som att de vill ge bilden av att vi lika bra bara kan foga oss efter vad de än säger direkt eftersom det kommer att bli enligt deras förslag ändå.
 
O our house skrev:
Kanske att man skulle prata direkt med entreprenören ja. Kommunen har hittills inte verkat intresserade av våra tankar och hur planen skulle påverka oss utan mer som att de vill ge bilden av att vi lika bra bara kan foga oss efter vad de än säger direkt eftersom det kommer att bli enligt deras förslag ändå.
Entreprenören är bunden av en upphandling med kommunen, ingen bra ide att börja fråga entreprenören.
Sen brukar kommunen utse en projektledare.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O our house skrev:
Kanske att man skulle prata direkt med entreprenören ja. Kommunen har hittills inte verkat intresserade av våra tankar och hur planen skulle påverka oss utan mer som att de vill ge bilden av att vi lika bra bara kan foga oss efter vad de än säger direkt eftersom det kommer att bli enligt deras förslag ändå.
När det finns en entreprenör upphandlad är det för sent. Då är redan detaljplanen klubbad och gatukontoret har bestämt detaljutformningen av den allmänna platsen.

Men det är inte så att det finns en exploatör här som är den som vill bygga och har fått kommunen att påbörja planprocessen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
TS: efter diskussionerna här kan du ju under samrådet nonchalant nämna att du har haft "en informell konversation med en advokat som är insatt i den här typen av frågor" (jag tänker på Claes) för att ge lite tyngd åt risken att du är beredd att överklaga. Bara sådär lite i förbigående, så att det inte är ett uttalat hot.

Samtidigt tänker jag att din (och grannens!) huvudargumentation borde vara att förlägga passagen till grannens mark i närheten (inklusive de argument du har nämnt här). Det visar ju på förståelse för att det finns ett behov att uppfylla, och att du och grannen är resonabla personer som bara vill se till att problemet löses på ett så smidigt sätt som möjligt.
Lysande grejor i bägge styckena, tack!
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag funderar på vad det är för sorts mur och hur gammal den är?

Många stenmurar är ju biotopskyddade, gäller främst jordbruksmark och kyrkor/kyrkogårdar, men har ni nån orm, ödla eller igelkott i den kan det vara en lösning. Bjud.in den lokala avdelningen av Naturskyddsföreningen, Fältbiologerna elelr liknande för att leta!
Det är en delvis putsad tegelmur, som har stått där länge. Jag undrar om det kan bo något i den men däremot har vi ofta igelkottar på tomten och även massor av insekter av olika släkten som jag inte visste fanns. Vi ska nog ta och prata med någon dina föreslagna föreningar, tack för tips!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När det finns en entreprenör upphandlad är det för sent. Då är redan detaljplanen klubbad och gatukontoret har bestämt detaljutformningen av den allmänna platsen.

Men det är inte så att det finns en exploatör här som är den som vill bygga och har fått kommunen att påbörja planprocessen?
Jo Claes och paralun, jag blandade ihop entreprenör och exploatör så det är helt som det står i ditt andra stycke. Vi har haft lite kontakt redan med exploatören.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Jag har köpt en tomt i vår kommun.
Så du menar att jag bara har den tills lån?
Bestämmer kommunen att det ska byggas en ny skola över din tomt så kommer det byggas en ny skola över din tomt. Bestämmer staten att det ska gå en ny väg tvärs över din tomt, så kommer det gå en ny väg över din tomt.

"Expropriation kan enligt svensk lag endast beviljas om speciella allmänna ändamål föreligger, till exempel 'för att ge en kommun möjlighet att förfoga över mark eller annat utrymme som med hänsyn till den framtida utvecklingen krävs för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordning'... Fastigheter som ägs av staten kan inte exproprieras". https://sv.wikipedia.org/wiki/Expropriation
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är inte så att det finns en exploatör här som är den som vill bygga och har fått kommunen att påbörja planprocessen?
Då finns det med alla sannolikhet ett s.k. exploateringsavtal mellan kommunen och exploatören. Där står vem som ska betala vilken del av exploateringen. Det är offentlig handlig, då begär ut det från kommunen så ser du vad uppgörelsen mellan dessa två parter är!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Bestämmer kommunen att det ska byggas en ny skola över din tomt så kommer det byggas en ny skola över din tomt. Bestämmer staten att det ska gå en ny väg tvärs över din tomt, så kommer det gå en ny väg över din tomt.
Nej, fullt så enkelt är det inte att expropriera mark.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hur har det gått med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.