Jag ser inte heller någon vits med att byta 1,5 mot 2,5 eller att ha fler än en fas framdraget till dosorna för vanliga vägguttag. Bättre att satsa de pengarna på något annat. Med en bra planering så får du inga problem med överbelastning. Om du nödvändigtvis drar fram mer än en fas till en uttagsslinga och sedan kommer på att du ska ha några uttag på olika faser så måste du byta till 2- eller 3-poliga säkringar på de grupper som delar nolla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi har en 4*26 modulers central, ca 9 platser lediga på tre rader, sista raden är nästan helt tom.

Tabell med elektriska installationer, modulnummer, och ledararea på svenska, mobilskärm med låg batteriprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har vi en central i garaget också.
 
N Nr.1 skrev:
Hej alla!

Jag befinner mig i planeringsstadiet för att byta ut vår elcentral i vår 160 kvadratmeter stora villa.

Nu kommer den knepiga delen – jag är osäker på vilka produkter och fabrikat jag ska välja. Jag har ingen fast budget och är beredd att investera lite extra för att säkerställa att vi är rustade för framtiden. Jag strävar efter att välja de absolut bästa produkterna.

Här är några av mina initiala tankar och funderingar:

  1. Fabrikat Schneider?
  2. En infälld central i väggen eller kanske en rostfri variant som kan integreras? Vilken kapacitet bör jag satsa på, som 4x12?
  3. Jag funderar på att byta ut alla kablar till 2,5 mm², eventuellt behålla vissa på 1,5 mm². Dessutom förbereda för 3 faser / nolla och jord i alla uttag.
  4. Jag tänker även på att ha PSA-säkringar för ytterbelysning samt frys/kyl.
  5. Planen är att installera 3-5 jordfelsbrytare, beroende på antalet PSA-säkringar.
  6. Jag överväger Schneiders El-avläsning via Wiser för nästan hela centralen.
  7. För framtida styrning av ventilation, fjärrvärme och andra spännande funktioner, funderar jag på att inkludera plast för en Saia PCD.
Har ni några tankar eller rekommendationer? Finns det något annat jag bör överväg? Tacksam för alla tips och råd!
Jag har tyckt om Garos plåtcentraler, men nu är det ett par år sedan jag anskaffade någon så jag vet inte hur det ser ut från Garo för stunden.
Varför ska du ha 2,5? Långa sträckor, hög förimpedans? I en vanlig villa räcker det med 1,5, har man något udda löser man det i den gruppen.
Jag förstår inte heller tre faser beredda i alla uttag, sprid ut uttagen på faserna, ha mindre och fler grupper om man vill ha mer marginaler.
 
M merbanan skrev:
enkel belysningsgrupp via den.
Lämpligt att ha köksfläkten på samma som frysen ´, behövs inte på kylen då den används ofta.
 
U
J jonaserik skrev:
Lämpligt att ha köksfläkten på samma som frysen ´, behövs inte på kylen då den används ofta.
Eller så har man kyl och frys på samma. Vi snackar 150w/st för en modern kyl eller frys så de kan lätt dela.

Vi har en PSA för kyl och frys, en PSA för golvvärme-shunt+styrning som delar med ett uttag till fiberkonverter (saknar jag internet så märks det tidigt).
Resterande hus är delat på två jordfelsbrytare.

Sen håller jag med resterande, tre faser framdraget för varje grupp är lite udda. Och motiveringen att du vill lätt kunna flytta lasten till annan fas är ju bara att lägga om den i centralen istället om du gör tillräckligt många grupper och är lite smart från början.
Eller är tanken att du ska ha 3-vägs uttag med en fas till varje uttag? Då tror jag det blir problematiskt hårdvarumässigt då 2/3-vägs har gemensam anslutning för alla uttagen.
Att få helt balanserat mellan faserna är ju praktiskt omöjligt, rätt som det är stoppar frugan in dammsugaren i köket istället för vardagsrummet så är ju balansen pajad.
 
Redigerat:
N Nr.1 skrev:
Hej alla!

Jag befinner mig i planeringsstadiet för att byta ut vår elcentral i vår 160 kvadratmeter stora villa.

Nu kommer den knepiga delen – jag är osäker på vilka produkter och fabrikat jag ska välja. Jag har ingen fast budget och är beredd att investera lite extra för att säkerställa att vi är rustade för framtiden. Jag strävar efter att välja de absolut bästa produkterna.

Här är några av mina initiala tankar och funderingar:

  1. Fabrikat Schneider?
  2. En infälld central i väggen eller kanske en rostfri variant som kan integreras? Vilken kapacitet bör jag satsa på, som 4x12?
  3. Jag funderar på att byta ut alla kablar till 2,5 mm², eventuellt behålla vissa på 1,5 mm². Dessutom förbereda för 3 faser / nolla och jord i alla uttag.
  4. Jag tänker även på att ha PSA-säkringar för ytterbelysning samt frys/kyl.
  5. Planen är att installera 3-5 jordfelsbrytare, beroende på antalet PSA-säkringar.
  6. Jag överväger Schneiders El-avläsning via Wiser för nästan hela centralen.
  7. För framtida styrning av ventilation, fjärrvärme och andra spännande funktioner, funderar jag på att inkludera plast för en Saia PCD.
Har ni några tankar eller rekommendationer? Finns det något annat jag bör överväg? Tacksam för alla tips och råd!
Hager är absolut det bästa val du kan göra
 
Alla vägguttag vid golvet kan med fördel dras med 3-fas och om huset är stort 2 st, matningar. Dom flesta fabrikat har 2 överkopplingar numera. Då blir det inte en massa kopplingar mellan brytare och VK, samt att det finns nästan alltid spänning i något uttag i rummet. Kopplas varierande mellan faserna i en följd runt slingan. Belysning då från taket och VK från golv.
 
Hur var det nu med trefas till uttag i bostäder? I kontorsmiljö är det ju helt OK.
 
🧐 jodåsåatte det här lät ju rimligt
 
E elmont skrev:
Hur var det nu med trefas till uttag i bostäder? I kontorsmiljö är det ju helt OK.
Finns inget om det i dag, men förr så sas det, inte lovligt, det går även att dra 3-fas i taket för belysning med. Det blir då många meter slang/rör kortare i meter sett, vi som vet att det brukar vara ett ormbo med rör i takbjälklaget. Det ska då markeras på centralen för den 3-fasgruppen. 1 - fasobjekt anslutet till 3- fas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Nr.1 skrev:
Haha, njaa snarare att det alltid ska vara möjligt att växla mellan faser efter framtida behov, eller oro för att en säkring ska lösa ut på grund av överström eller liknande.
Fast det torde du väl isf göra i centralen ?
En anläggning skall ju vara balanserad och om du ändra balansen kanske ngn anna grupp också måste fixas till - låter krångligt att göra detta i uttagen!?
 
Tommty
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har en 4*26 modulers central, ca 9 platser lediga på tre rader, sista raden är nästan helt tom.

[bild]

Sen har vi en central i garaget också.
nyfiken fråga, varför 10mm2 till faserna och 6mm2 till nollan för JFB?
 
Tommty Tommty skrev:
nyfiken fråga, varför 10mm2 till faserna och 6mm2 till nollan för JFB?
Fasskenor brukar vara 10 mm².
Matningen från mätarplatsen till gruppcentralen är det bara 6 mm².
Kommer aldrig att behöva mer än 6 mm².
Därav är alla RK i gruppcentralen 6 mm².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.