Jag tänker testa en ide jag har med er forumvänner.
Jag eldar med ved mot acktank och har enbart radiatorer. Jag skall inom kort koppla på en slinga med golvvärme i tvättstugan. Jag ser att rörmokarn har förberett att lägga det parallellt med radiatorkretsen. Vore det inte klokast att lägga den i serie efter radiatorsystemet? Eftersom golvvärmen kräver lägre värme så borde returvattnet vara tillräckligt varmt och då tar jag ingen extra värme från toppen av tanken utan sänker bara returtemperaturen till tanken.
 
Staffans2000
Fördelar parralellkpl: Värme även då alla andra element är avstängda. Reglerbar temp.

Fördelar serie: Lägre temp. (vilket även kan bli till ondo)

Jag skulle koppla parralellt. MEN DU VET BÄST hur du vill ha det utifrån dina förutsättningar.
 
_ap_
min far har gjort precis som du tänker och jag kan bara säga, gör det INTE.
Du kommer fort att ångra dig, varmt som tusan vissa dagar och kallt andra.
Sen tror iallafall jag att det inte blir någon större effekt vinst, ska rummet hålla 22* kommer det ju krävas en viss mängd kW
oavsett om det är mycke kallare vatten eller mindre hett vatten..
 
Ok, tack för rådet, det blir nog bäst som rörmokarn tänkt.
 
Jag har ett alternativ som jag överväger själv i två mindre badrum där raditorer nu finns:

framledning - blandningsventil - liten shuntcirkpump med tempstyrning -tillbaka till blandningsventil samt radiatorreturventil.

Principen är alltså att man cirkulerar vattnet i slingan när värmen är under det önskade värdet annars sker ingen cirkulation i kretsen, blandningsventilen ser till att vattnet inte blir för varmt när man trycker på tex 75 grader. Anledningen är att slippa en dyrare push men det kanske är för sniket..

Kan det funka? Någon som gjort så?
 
Fabian-Bom skrev:
Jag har ett alternativ som jag överväger själv i två mindre badrum där raditorer nu finns:

framledning - blandningsventil - liten shuntcirkpump med tempstyrning -tillbaka till blandningsventil samt radiatorreturventil.

Principen är alltså att man cirkulerar vattnet i slingan när värmen är under det önskade värdet annars sker ingen cirkulation i kretsen, blandningsventilen ser till att vattnet inte blir för varmt när man trycker på tex 75 grader. Anledningen är att slippa en dyrare push men det kanske är för sniket..

Kan det funka? Någon som gjort så?
Kan det vara så här du menar...(sidan 10 i pdf dokumentet) http://infoweb.esbe.se/files/51980/Katalogdel_Termo_SE_99500290_A2.pdf

Jag har själv kopplat min golvvärme i garaget ungefär så. Men jag tar värme direkt från en slinga i acktanken.
 
Så tänkte jag. Har sett de där papperen förut någon gång.
Men jag undrar om det kan bli problem om jag skickar på 80 gradigt vatten tex.
Blandningsventilen borde ju kunna trycka in det i slingan om det vattnet håller säg 30 grader och du vill ha 35? Om pumpen går borde det fungera att den släpper in lite lite i taget, eller klarar inte ventilen det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.