Grabben går första året datavetenskap på MDU

Är ju några här som jobbar med programmering så jag tänkte höra om det finns någon möjlighet för typ sommarjobb, gärna då på distans om det inte är i Västerås.

Har själv ingen erfarenhet så jag vet inte ens om det är möjligt, kanske är så att det är mer jobb att leja bort och förklara vad som ska göras än att göra det själv?

Han är precis klar med objektorienterad programmering (vilket inte säger mig så mycket :D )
 
richardtenggren
Jag tror att möjligheterna ökar exponentiellt om man frågar själv istället för att pappa frågar ;)

Jag mailade/ringde själv till företag när jag jagade sommarjobb som student, löste sig bra alla år :)
Fick relevanta jobb alla år utom ett, då de tappat bort min ansökan och jag fick vara inköpare istället, men nyttigt ändå så här i efterhand. :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror att möjligheterna ökar exponentiellt om man frågar själv istället för att pappa frågar ;)

Jag mailade/ringde själv till företag när jag jagade sommarjobb som student, löste sig bra alla år :)
Fick relevanta jobb alla år utom ett, då de tappat bort min ansökan och jag fick vara inköpare istället, men nyttigt ändå så här i efterhand. :)
Hahaha tror du det? :D
Han hänger inte här så därför frågade jag och inte han, har inte ens frågar han om jag ska lägga ut han kanske har fixat det redan

Jobbar helg och ganska segt på jobbet så då poppar alla möjliga tankar och idéer upp... :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tänkte mer i kontakt mot potentiella företag, men fint intiativ av dig ändå så inget illa om det! :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte mer i kontakt mot potentiella företag, men fint intiativ av dig ändå så inget illa om det! :)
Jo så klart skulle jag få napp så får ju han gå vidare :)
 
Ni som kan det här och jobbar med det.
Efter sommarjobb i somras så blev sonen uppringd av ett stort företag som tyckte att han skulle söka jobb hos dom, ingen tjänst som är utannonserad och deltid.
Är det vanligt att man binder upp studenter under sista året på utbildningen?
 
Ja.
 
useless useless skrev:
Ja.
Varför? Är det billigare innan utb är klar?
Brukar studenterna gå klart sin utb eller slutar det oftast med att man får fast och slutar plugga?

Jag har som ni märker ingen koll, har ytterst få i släkten som pluggat vidare, de flesta är företagare 🙂
 
Problemet är att det utbildas för få, så företagen vill knyta upp dom i god tid. Tar man in folk på trainee-tjänster eller liknande innan utbildningen är avslutad så kan man sålla bort de som inte håller måttet.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jag saknar visserligen formell utbildning men har varit med i intervjuer och beslut kring anställningar tidigare och har därför lite tankar kring detta;

Utbildningarna är ibland lite verklighetsfrånkopplade, eller snarare att de nördar ner lite för mycket på relativt ovidkommande saker, som hur man effektivt sorterar något, vilket finns färdigt och redo att användas i alla system. Detta gör att det är få moment i utbildningen som verkligen är kritiska. Det är betydligt viktigare att man har läggning och förstår hur saker hänger ihop.

Om en arbetsgivare identifierat att någon har just detta är det mindre relevant om utbildningen är slutförd eller inte. Däremot kan man säkert sorteras bort tidigt i processen om andra kandidater har bättre utbildning, men om man väl passerat det nålsögat och pratar med någon kommande kollega är utbildning relativt oviktigt.

Om det dessutom är deltid kan det ju kanske gå att slutföra utbildningen samtidigt som man arbetar, givetvis beroende på om det taktar bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara en fördel för både företaget och den anställde att känna på varandra innan utbildningen är klar. Det tråkiga är att det finns en ökad risk att utbildningen inte slutförs vilket jag avråder ifrån. En ej slutförd utbildning gör att man kanske har sämre konkurrenskraft om man senare i livet söker nytt jobb. Troligen är det bra för självkänslan att avsluta den utbildning som man har påbörjat.

Ett annat sätt att prova på ett företag är när man genomför examensarbete men det är kanske inte alla utbildningar som tillämpar examensarbete.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det görs ja. Det blir som en form av provanställning där man kan lära känna varandra bättre och se om det matchar. Att anställa nyutexade är annars ett riskspel. Skulle tro att de flesta (alla?) hos oss som kommer färska från skolan har trillat in via exjobb, LIA, traineeprogram eller andra liknande upplägg.

Så tips till alla med barn därute: se till så att de fixar en bra grund i skolan och framförallt vågar prata lite med ödmjuk ton, sen fixar ett bra exjobbsupplägg på ett företag med möjlighet att bli anställd och sen genomför exjobbet med bravur.

Har även varit med om flera företag där man kanske inte anställt efter en sådan prövoperiod, men där man varit schyssta och använt sitt eget nätverk för att hitta rätt företag för personen i fråga. Man lär ju känna denne och vilken miljö som skulle passa och då är det lättare med lite erfarenhet att guida rätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
namnbyte
S Svante Svenson skrev:
de nördar ner lite för mycket på relativt ovidkommande saker, som hur man effektivt sorterar något, vilket finns färdigt och redo att användas i alla system.
Detta berättar av sig självt ganska tydligt att du saknar utbildning. Även om det finns färdiga metoder att använda är det ganska kritiskt att använda rätt metod för rätt typ av sortering. Och på rätt sätt.
Som kuriosa har PHP sex olika metoder för att sortera en simpel array, vilka alla fungerar på olika vis och appliceras vid olika tillfällen. Och det är bara ett bland en uppsjö av språk (men råkar vara det jag är mest bevandrad i, därav exemplet)
 
  • Gilla
Point1 och 1 till
  • Laddar…
Angående utbildning och yrkesval så är det i Sverige fult att prata om vad man tjänar i olika yrken och beroende på utbildning.

Det finns lönestatistik, som även om täckningen går att diskutera, visar att det skiljer en hel del i lön mellan samma yrkeskategori beroende på vilken högskola man har examen ifrån. Skillnaderna är ännu större mellan anställda i offentlig verksamhet eller konkurrenskraftiga privata företag.

Det finns ett fåtal naturbegåvningar som utmärker sig positivt vare sig dom har högre utbildning eller knappt någon utbildning.

Det är ett stort bedrägeri mot de unga att dölja vilka möjligheter att försörja sig en individ har beroende på val av yrke/utbildning.

Varför har det blivit så här i Sverige?

I många länder lönar sig högre utbildning mycket bättre än i Sverige. Ett bra exempel är hur det betalar sig att doktorera. I Sverige kan det möjligen löna sig att bli Medicine Doktor men inom andra områden som t ex teknik är det oftast inte lönsamt att ägna fem år extra åt att utbilda sig. Varför är det så?

Ett grundläggande problem är vårt perversa skattesystem! Minns någon Pemperipossa?
 
Det är ont om folk i branschen och ännu mer ont om bra folk. Examen är därför inte jätteviktigt om man lyckas skaffa sig bra referenser och bra kontakter. Om jobbet verkar intressant och om det dessutom går att plugga vidare parallellt är det inte alls dumt att söka det. Det är bara bra att prova på något så snart som möjligt så att man kan bilda sig en mer detaljerad uppfattning om vad man egentligen vill jobba med. Det är väldigt få som prickar rätt med sitt första jobb efter examen. När jag var nyutexad strax efter millennieskiftet sa man att väldigt få stannar mer än 1,5 år på sitt första jobb. Själv sökte jag mig vidare efter ett halvår 😄 Trots att IT-bubblan precis hade spruckit var det lätt att få nytt jobb via kontakter (dvs gamla studiekamrater).

Jag vet inte hur det ser ut nu, men på min tid var det jättevanligt att datastudenter började jobba före examen. Många gjorde klart det sista parallellt med jobbet, och det var inga problem att komma tillbaka och avsluta studierna senare om man fick lust till det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.