Husets hörn med rödfärgad trävägg ovanför putsad sockel, dräneringsrör, singelspalt och stenplattor vid gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläck på sockel av trävilla, med singelspalt och stenplattor nära gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!


Har en trävilla från -29 som är dränderad 2010/11 med isodrän, pumpbrunn på nersidan huset. Nu till problemet, precis bortom det nordöstra hörnet har jag nästan alltid ett fuktpåslag synligt ca 40cm upp på sockel.

Sockel är putsad variant utanpå isodrän/isolering med 25cm singelspalt och 20 cm stenplattor utanför singel mot gräsmatta, gräver jag ner 20cm i singel vid ena sidan hörnet är det i princip snustorrt men på andra sidan hörnet alltid fuktigt. Vid torrväder någon dag försvinner det mörka men kvar loite spår efter fukt.


Röret från takvatten går ner på den sidan hörnet där det är torrt, prövat att spola i detta och det rinner fint ner i brunn så inget stopp där. Kan det vara så enkelt att just denna sida hörnet ligger i princip i konstant skugga?

Sockel är ej målad ännu, varför man ej målat vet jag ej, står på min dagordning sen vi köpt huset för några månader sen. Vill dock inte måla innan jag löst detta problem.
Hej!


Har en trävilla från -29 som är dränderad 2010/11 med isodrän, pumpbrunn på nersidan huset. Nu till problemet, precis bortom det nordöstra hörnet har jag nästan alltid ett fuktpåslag synligt ca 40cm upp på sockel.

Sockel är putsad variant utanpå isodrän/isolering med 25cm singelspalt och 20 cm stenplattor utanför singel mot gräsmatta, gräver jag ner 20cm i singel vid ena sidan hörnet är det i princip snustorrt men på andra sidan hörnet alltid fuktigt. Vid torrväder någon dag försvinner det mörka men kvar loite spår efter fukt.


Röret från takvatten går ner på den sidan hörnet där det är torrt, prövat att spola i detta och det rinner fint ner i brunn så inget stopp där. Kan det vara så enkelt att just denna sida hörnet ligger i princip i konstant skugga?

Sockel är ej målad ännu, varför man ej målat vet jag ej, står på min dagordning sen vi köpt huset för några månader sen. Vill dock inte måla innan jag löst detta problem.
 
  • Hörn av trävilla med synlig fukt på putsad sockel, gräsmatta, singelspalt och stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset hörn med synliga fuktfläckar upp till 40cm på den putsade sockeln, i skuggan, med singelspalt och stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gissar att du har en dränering ungefär som typritning nr 5 (sista sidan) i Isodräns arbetsinstruktion? https://www.isodran.se/uploads/5180b239c5b5614d900d0db4219a8512.pdf

Det ser på bilden ut som att det lutar in mot hörnet. Jag kanske blir lurad av perspektivet i bilden, men normalt säger man 1:20 lutning ut från huset några meter.

För övrigt har alla beskrivningar jag sett för Isodrän typ gräs närmast över skivorna ändå in till grunden. Så vitt jag förstår är det för att låta så mycket ytvatten som möjligt rinna undan. Jag gissar att singlet i princip blir som en grop som samlar upp ytvattnet och ger mycket mer vatten än vad som är tänkt, så att det tränger in i Isodränskivorna.
 
Ja jag har också förstått att gräs/jord är att föredra, tyvärr är de lite lutning mot huset, dock ej mkt. Kantlisten på skivorna är typ 2cm under singel på andra ställen, här är den dock några dm ner.

Lika mkt lutning på andra ställe där man ej ser detta fenomen dock.
 
Jag har lagt en ytdränering längs med sockeln på en del av tomten där jag hade denna typ av problem (underlaget lutar ut från huset till dräneringsröret, medan gruset på ytan lutar mot huset). Efter detta har jag inte haft några problem (drygt tio år).
 
Okej, kanske är en lösning! vore ju att föredra att planera ut mark så det blir rätt lutning från början men blir svårt just här rent praktiskt med trottoar etc.
 
Går takavvattningen i ett eget rör till brunn eller är det kopplat på dräneringsröret?

/M
 
M mgranbom skrev:
Går takavvattningen i ett eget rör till brunn eller är det kopplat på dräneringsröret?

/M
Hej! Det är separat rör.
 
Ett hus som jag hade tidigare (det i min profilbild) låg c:a tre meter från en ganska brant backe på ena sidan. Det sluttade sedan svagt mot och runt hela huset. Ganska mycket regnvatten kom rinnande ner för backen. Efter dränering där (också Isodrän), grävde jag så att det sluttade ut från huset 1-1,5m. Det blev som ett mycket grunt dike som också ledde vattnet runt hörnet på huset. Såg förstås inte ut som ett dike, utan bara som att två svagt sluttande gräsytor möttes.

Ser inte riktigt på bilden om det skulle vara möjligt att göra något liknande hos dig, men kanske..? Det borde ju inte vara jättemycket vatten som kommer från den ytan, så bara du kan få vattnet att rinna en liten bit bort från grunden, så borde det förbättra läget.
 
Ja tack för alla tips och erfarenheter! Funderar på att göra någon slags åtgärd ytmässigt för att få bort så mycket ytvatten som möjligt, börja där iallfall och se om det hjälper.
 
Funderar om närheten till Trottoar påverkar, den litar ju mot väg men allt regnvatten som hamnar innanför har ju bara en väg att ta tyvärr.
 
  • Bild av väg mot hus med trottoarkant, gräsmatta och stenplattor som leder vatten mot husets grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kommit fram till orsaken till fuktpåslaget på din sockel? Jag har ett liknande problem i min källarsockel som jag inte kan förklara. Källaren är nydränerad (isodrän) men vid kall (kondenserande) väderlek uppstår ett stråk av fukt ovan mark på utsidan. Märkligt nog är insidan torr både ovanför och under det horisontella fuktstråket när jag mäter med ett fuktindikeringsinstrument (Gann). Såhär ser det ut. Finns det någon som har en teori om hur fukten kan komma dit är jag tacksam att få ta del av den!
 
  • Husvägg med fönster, grus, gräs, avtaget fönstergaller på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.