Hej,
en vän till mig ska bygga en liten bastubod på sin tomt. Han insisterar med att bygga stommen till denna bastu i tryckimpregnerat virke. Jag påstår att det är helt fel o dumt att bygga husstomme med tryckt virke. Dessutom helt miljövänligt oriktigt, samt att jag inte känner mig så sugen på att basta där sen... ;-)

Innan han har kommit för långt, vill jag komma med ytterligare råd i frågan. Vad säger den samlade expertpanelen på detta forum?

PS. Har tråden hamnat rätt? Kanske skulle lagt den i bastudelen...

Mvh
 
Redigerat:
Inget tryckt inbyggt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Inget tryckt inbyggt.
Det säger jag också. Är det inbyggt om det sitter utanför plasten? :p
 
P Perkylainen skrev:
Det säger jag också. Är det inbyggt om det sitter utanför plasten? :p
Det sitter väl något utanpå stommen sen?
 
H HasselmarkenHampus skrev:
Det sitter väl något utanpå stommen sen?
Självklart. Jag håller med er. Förstår hur idiotisk frågan är. Skriv nått snyggt så hänvisar jag honom till den här tråden sen. ;-)
 
TI används för att skydda mot röta. Stommen i ett hus behöver inte skyddas mot röta. Därmed använder man otryckt virket som är billigare och inte innehåller kopparsalter.
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
TI används för att skydda mot röta. Stommen i ett hus behöver inte skyddas mot röta. Därmed använder man otryckt virket som är billigare och inte innehåller kopparsalter.
Om det tryckta virket är gammalt och har legat i utsatt västkustklimat 10-15 år . Tvättat cirka 5 ggr. Vet ej pga att vi är ärvde verandan,
Då kan väl inte så mycket giftiga ångor vara kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.