Hej,

En tavla ramlade ner på ett eluttag vilket resulterade i det ni kan se I den bifogade bilden. Hur hade ni gjort:
1. Tryckt in eluttaget och fortsatt som ingenting. 2. Ringt en elektriker som kommer och tittar på't?

Syns kanske inte så jättetydligt men en sträng från jordade kabeln har gått av. De andra verkar intakta
 
  • Eluttag under installation, exponerade elektriska anslutningar, skruvar, kablar och isoleringstejp, oavslutat elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttag, kablar och kretskort synliga, byggarbetsplats, väggunderhåll eller installation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng strömmen , bort med kablarna ta bild först!
Skruva tillbaka ringen, trådarna därefter ,lock på och fortsätt häng tavlor där frugan vill ha de
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Varken 1 eller 2 utan 3:
- sätt i kablarna ordentligt först i uttaget (inget oisolerat ska sticka ut)
- ser inte problemet med skadade jordkabeln, men det låter som att det måste fixas
- skruva loss uttaget ur ringarna
- sätt dit ringarna i väggen
- skruva fast uttaget

Du borde kunna göra det själv om du är normalt händig. Annars ta hjälp av en kompis som kan. Ringer du elektriker så är det 5 minuter jobb men det tillkommer körtid och servicebil så det kommer att kosta en del för ett så litet och enkelt jobb.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
ser inte problemet med skadade jordkabeln
På översta bilden ser det ut som en eller två kardeler gått av, snarare en följd av ovarsam skalning av ledaren vid installationen än missödet med tavlan.
Personligen ligger jag inte sömnlös över den typen av fel, det lär finnas liknande i de flesta hus men om jag ändå noterat felet i samband med reparation av uttaget så hade jag fixat det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är den beiga ringen en del av dosan eller en förhöjningsring?
Utifrån skruvarnas position gissar jag på det första och då är frågan om det går att få fast ringen i dosan igen?

Men det är väl bara att testa:
- slå av strömmen
- lossa den vita fronten från resten av uttaget
- skruva ut de långa skruvarna lite och lossa resten av uttaget från den beiga ringen
- tryck fast ringen i dosan
- återmontera i omvänd ordning
 
Är en förhöjningsring och långa skruv, stäng av strömmen, lossa locket då syns skruvarna,, bara skruva ut dom, in med ringen och uttaget, skruva in skruvarna, fäster det inte tajt så har du gips och spånskiva i väggen. uttaget har hål i hörnen på metalldelen för att skruva direkt i vägg.
 
Tack allesammans för er feedback :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.