När marknaden var stark kunde man i var och varannan tråd läsa att ”priset sätts av marknaden”, ”gör jobbet själv om du inte vill betala vad det kostar”, ”var glad att du åtminstone hittade en bra hantverkare och inte råkade ut för en klåpare/skojare”. Nu är det mer ”priserna kan inte sänkas utan att hantverkare går i konkurs”, ”viktigt att duktiga firmor överlever”, och ”orättvist att behöva ta mindre betalt bara för att marknaden är svag”.

Jag önskar givetvis ingen i konkurs, men jag tror att stora delar av branschen kommer att behöva acceptera att det är andra tider nu, och kommer så vara en tid framöver. Duktigt folk kommer dock alltid att ha jobb, om än till lägre marginaler än tidigare (vilket antagligen inte drabbar någon fattig).
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att de hantverkare man vill anlita kommer att kunna debitera ungefär som tidigare. De som rensas ut, eller som dumpar sina priser är klåparna, som man helst inte vill anlita ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Största problemet tidigare tror jag har varit att byggare haft för mycket att göra. Istället för att säga nej tack har de lagt på 100% extra på priset och OM de ändå får det så försöker de lägga ut så mkt som möjligt på underleverantörer. När offerterna på enkla jobb varierar mellan 50-200 000 så är det ofta så.

Det som kanske händer nu är att du får offerter som speglar vad jobbet är värt, utan att lägga ut det 2-3 steg med vinst i varje steg.

Man ska även minnas att om du har ett projekt kan du jobba 100% på det. Har du två projekt kan du jobba 40% på varje, övriga 20% försvinner i ställtid och ineffektivitet däremellan. Detsamma sker när du har 3,4,5 projekt på gång. Förr eller senare betalar du bara för att hantverkarna sitter i telefon, stressade som fan och försöker rodda ihop 5 andra bygge som pågår samtidigt.

Men visst lär vi se konkurser, de firmor som dragit nytta av högkonjunkturen på olika sätt kommer skilja sig åt nu. De som vant sig (och bundit upp sig) vid dyra leasade förmånsbilar, alltid nya leasade servicebilar, top-of-the-line maskiner, enbart hyrmaskiner och verktyg osv kommer ha svårt att anpassa kostymen. De som investerat, kanske köpt servicebilar som man använder 5-10 år istället har mycket enklare att minska inkomsterna utan konkurs.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Har man möjlighet att ta hänsyn till (högre) omkostnader är det bra.

De flesta av oss har ju inte det, utan behöver minska sina utgifter om det överhuvudtaget skall kunna bli någon affär.

Därav min egentliga fråga, var kan jag prispressa, var finns marginalerna, lyckas jag ”prispressa” kanske jag kan bidra till att en firma har jobb i 8 månader, annars måste jag ju avvakta bättre tider.
Jag köper ex. inte tomater för 60-80kr/kg, även om vissa omkostnader gör att priset sticker iväg dit.


Så, kan snickare i storstäderna börja ta ner sina timarvoden från 600-800kr/h nu när efterfrågan minskar sjukt mycket?
Det är ju en rätt hög timpeng.
Där har vi en skillnad. Här i trakten fanns det ingen större mängd luft i priserna ens i fjol och förrfjol. Senast vi hade betydande mängder luft i priserna här i Österbotten var 1989.
Väldigt grovt räknat brukar man säga att en företagare som tar 30 euro plus moms i timmen i Finland och saknar verktygskostnader har ungefär samma pengar att leva på i vardagen som en projektanställd för 15 euro i timmen. Eftersom företagaren själv måste betala sin pension och sina försäkringar och inte får någon sjuklön eller arbetslöshetspenning. Proportionerna är i samma storleksklass i Sverige.


En vanlig kostnadsnivå för verktyg och arbetskläder för en vanlig byggare är 4-8 euro i timmen beroende på hur välutrustad man är. Verktygspriserna var för några år sedan ungefär 10% högre i Finland än i Sverige men å andra sidan förväntas man vara något bättre utrustad i Sverige så jag tror det går ungefär ut på ett i timkostnad.

Med andra ord är absolut minimum självkostnadspris i storleksklassen 35 eller 39 euro i timmen plus 24%moms. Då förutsätter det att byggaren bor billigt på landet och inte behöver pendla långt.
Annars blir det att sälja egendom för att ha råd att arbeta och till slut gå i personlig konkurs.
En liten byggare har för liten omsättning för att det skall fungera med aktiebolag och som privat näringsidkare innebär en konkurs att man förlorar precis allt och får gå till socialen.

För mig som i huvudsak arbetar som direkt anställd åt folk som bygger i egen regi (vanligt i Finland) har 20 euro i timmen plus semesterersättning och kilometerpenning (ca 28-30 e/timme i arbetsgivarkostnad) visat sig vara för litet med nutida kostnader så nu måste jag höja oberoende av vad folk säger.
Företaget mitt är en bisyssla som omsätter bara några tusen euro i året så det är inget bra räkneexempel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är de nivåer du skrivber om heimlaga, som många vill se komma ned i pris.

Personligen tänker jag mer på när vi fick varmvattenberedaren i bergvärmepumpen utbytt för några år sedan. Det var två montörer, för beredaren väger 60 kilo, så just momentet att lyfta ur den trasiga, och ställa dit den nya behövde man vara två om. Den andre av dem arbetade med dessa lyft i ca 5 minuter. Den förste höll på i ca 6h med att först demontera allt och sedan montera. Hela värmepumpen fick monteras ned till atomer för att komma åt att byta beredaren. Den andre utförde som sagt 5 minuters direkt arbete på hela dagen.

De debiterade för 2x 8h, a 1 300 kr/h.

Detta accepterades med vändande e-mail av försäkringsbolagen (både hemförsäkringen och VP försäkringen var inblandade). Detta var en normaltaxa, ingen jouravgift eller så.

För min del så hoppas jag att om vi nu får en "dålig period" ekonomiskt sett, så kanske den typen av (i mitt tycke) överdebitering skall upphöra.

Så det drabbade inte mig (direkt iallafall).
 
  • Gilla
  • Älska
Riverground och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror inte att det är de nivåer du skrivber om heimlaga, som många vill se komma ned i pris.

Personligen tänker jag mer på när vi fick varmvattenberedaren i bergvärmepumpen utbytt för några år sedan. Det var två montörer, för beredaren väger 60 kilo, så just momentet att lyfta ur den trasiga, och ställa dit den nya behövde man vara två om. Den andre av dem arbetade med dessa lyft i ca 5 minuter. Den förste höll på i ca 6h med att först demontera allt och sedan montera. Hela värmepumpen fick monteras ned till atomer för att komma åt att byta beredaren. Den andre utförde som sagt 5 minuters direkt arbete på hela dagen.

De debiterade för 2x 8h, a 1 300 kr/h.

Detta accepterades med vändande e-mail av försäkringsbolagen (både hemförsäkringen och VP försäkringen var inblandade). Detta var en normaltaxa, ingen jouravgift eller så.

För min del så hoppas jag att om vi nu får en "dålig period" ekonomiskt sett, så kanske den typen av (i mitt tycke) överdebitering skall upphöra.

Så det drabbade inte mig (direkt iallafall).
Det är från de har nivåerna som folk nu kräver att jag och andra skall sänka priserna. Då går det bara inte.

Vi har alltså talat delvis om olika saker. Åtminstone en del av oss.
Fast jag vet genom vänner och bekanta att det finns stora områden i Sverige där priserna har varit och är ungefär sm här.

De där rördragarna skulle jag kalla för bedragare. Sklulle jag göra sådär ett par gånger skulle jag vara långtidsarbetslös efter det.
Inklusive att plocka ihop materal blev det troligen 8 timmar för den ena men den andre borde ha farit vidare och fakturerat en halvtimme eller timme eller vad som nu var deras minimitid. Eller bara ringt och kommit överens med gårdsfolket om lyftjälp med motiveringen "annars måste jag komma dit och det är slöseri". Timdebiteringen låter också för hög.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Där har vi en skillnad. Här i trakten fanns det ingen större mängd luft i priserna ens i fjol och förrfjol. Senast vi hade betydande mängder luft i priserna här i Österbotten var 1989.
Väldigt grovt räknat brukar man säga att en företagare som tar 30 euro plus moms i timmen i Finland och saknar verktygskostnader har ungefär samma pengar att leva på i vardagen som en projektanställd för 15 euro i timmen. Eftersom företagaren själv måste betala sin pension och sina försäkringar och inte får någon sjuklön eller arbetslöshetspenning. Proportionerna är i samma storleksklass i Sverige.


En vanlig kostnadsnivå för verktyg och arbetskläder för en vanlig byggare är 4-8 euro i timmen beroende på hur välutrustad man är. Verktygspriserna var för några år sedan ungefär 10% högre i Finland än i Sverige men å andra sidan förväntas man vara något bättre utrustad i Sverige så jag tror det går ungefär ut på ett i timkostnad.

Med andra ord är absolut minimum självkostnadspris i storleksklassen 35 eller 39 euro i timmen plus 24%moms. Då förutsätter det att byggaren bor billigt på landet och inte behöver pendla långt.
Annars blir det att sälja egendom för att ha råd att arbeta och till slut gå i personlig konkurs.
En liten byggare har för liten omsättning för att det skall fungera med aktiebolag och som privat näringsidkare innebär en konkurs att man förlorar precis allt och får gå till socialen.

För mig som i huvudsak arbetar som direkt anställd åt folk som bygger i egen regi (vanligt i Finland) har 20 euro i timmen plus semesterersättning och kilometerpenning (ca 28-30 e/timme i arbetsgivarkostnad) visat sig vara för litet med nutida kostnader så nu måste jag höja oberoende av vad folk säger.
Företaget mitt är en bisyssla som omsätter bara några tusen euro i året så det är inget bra räkneexempel.
Det som händer blir att arbetare från övriga EU åker hem. Sedan kommer svenska byggarbetare se sig om efter ett annat yrke. Småföretagare kommer sluta höja priserna men samtidigt försöka hitta andra uppdrag. Totalt sätt gör det att utbudet kommer att minska när efterfrågan minskar.

Avslutningsvis tycker jag att du är för billig Heimlaga. Man får ju ingen vettig människa för under 400 kr + moms.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Jag har inga tips på förhandling. Men efter att ha läst en massa byggtrådar på byggahus är det bästa tipset att bo (på vischan) med en granne som har grävmaskin, en annan granne som är elektriker och en tredje som är snickare. Och som nöjer sig med ett flak öl som betalning, hahaha 😉
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har inga tips på förhandling. Men efter att ha läst en massa byggtrådar på byggahus är det bästa tipset att bo (på vischan) med en granne som har grävmaskin, en annan granne som är elektriker och en tredje som är snickare. Och som nöjer sig med ett flak öl som betalning, hahaha 😉
Det är helt korrekt, bättre att byta tjänster med varandra än att göda staten, men en IT-tekniker har inte mycket att komma med i den karusellen....."om du lägger mitt tak så installerar jag en router hos dig" jo tjena 😀
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är helt korrekt, bättre att byta tjänster med varandra än att göda staten, men en IT-tekniker har inte mycket att komma med i den karusellen....."om du lägger mitt tak så installerar jag en router hos dig" jo tjena 😀
underskatta inte helvetet med att få till ett fungerande nätverk med proffsprylar…
🤣🤣🤣
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det som händer blir att arbetare från övriga EU åker hem. Sedan kommer svenska byggarbetare se sig om efter ett annat yrke. Småföretagare kommer sluta höja priserna men samtidigt försöka hitta andra uppdrag. Totalt sätt gör det att utbudet kommer att minska när efterfrågan minskar.

Avslutningsvis tycker jag att du är för billig Heimlaga. Man får ju ingen vettig människa för under 400 kr + moms.
Jag är van vid 600-800kr/h….
 
Jag tror att man inte skall stirra sig blind på timpenningen.

När vi byggde på huset för en del år sedan, så pratade vi med 6 - 7 firmor. Den med lägst timpenning uppskattade ca 8 ggr fler timmar än vad den snickare vi valde, behövde för att göra jobbet.

En duktig hantverkare med goda referenser kan lätt ha mer än dubbet så hög produktivitet (och ändå bättre slutresultat) jämfört med en mer medioker hantverkare. Utan att det behöver vara en klåpare man jämför med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att man inte skall stirra sig blind på timpenningen.

När vi byggde på huset för en del år sedan, så pratade vi med 6 - 7 firmor. Den med lägst timpenning uppskattade ca 8 ggr fler timmar än vad den snickare vi valde, behövde för att göra jobbet.

En duktig hantverkare med goda referenser kan lätt ha mer än dubbet så hög produktivitet (och ändå bättre slutresultat) jämfört med en mer medioker hantverkare. Utan att det behöver vara en klåpare man jämför med.
Jag tror ändå de dyra kan komma behöva anpassa sig efter marknaden som ser ut att närma sig stendöd…

Det är ingen som svarat (kanske ingen vet?) på arkitekternas priser?

Kommer de stå fast vid vad de nu tar (1000-2000kr/h), sänka arvodena eller avskeda folk/gå i konken?
 
Småningom kommer folk att upptäcka att de inte behöver arkitekt till allt. Här i trakten är det många som gör utkast till planeringen själva och så går de till en byggnadsingenjör som går igenom det och kommer med förbättringdförlag. Sedan går de till ingenjören igen med version 2 som ingenjören renritar och rättar och så har de ett färdgplanerat hus utan arkitekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Småningom kommer folk att upptäcka att de inte behöver arkitekt till allt. Här i trakten är det många som gör utkast till planeringen själva och så går de till en byggnadsingenjör som går igenom det och kommer med förbättringdförlag. Sedan går de till ingenjören igen med version 2 som ingenjören renritar och rättar och så har de ett färdgplanerat hus utan arkitekt.
Fast det var inte min fråga, och det beror väl på vad man vill åstadkomma om en arkitekt eller inte behövs?

Det var bara ett av flera exempel, på en roll i den kraschande byggbranchen som också (liksom hantverkarna) kan tvingas se över sina arvoden.

(IMO:
Finns allt för många byggen som helt klart hade gynnats av att ta hjälp av en arkitekt…
Ser brutna tak utan linjerande lutande fönster var och varannan dag, med mera… bara att placera huset rätt utifrån omgivningen hade ju inte gjort ont om någon arkitekt hade hjälpt till att åstadkomma.)


Tillbaka till diskussionen att mötas mellan skenande priser och en byggbranch i kris! 😊
Vad kan mer göras för win-win?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.