Hej.
Vi bor i ett kedjehusområde med vidbyggda garage.
Vi har ett yttepytte-garage som det inte finns en snöbolls chans i helvetet att jag någonsin kommer köra in bilen i. Garaget fungerar som snickarbod/förvaring etc.
Vi har slagportar på kortsidan och jag funderar på att ta bort ena dörrbladet och bara ha kvar en rejäl dörr. Det vi vinner på operationen är att jag skulle kunna ha djupare förvaring utmed ena långsidan av garaget. Det skulle kunna göra att jag skulle kunnat ta ner förvaringssystemet på andra sidan och vips kanske jag når mitt mål om att kunna hantera en fullstor byggskiva i garaget.
Jag skulle gärna använda väggen ”bakom” portbladet som blir av en borttagning, till att använda för förvaring.

Det dörrblad jag inte använder skulle jag kunna spara till en eventuell framtida köpare om den tycker att min idé är vansinnig.
Det dörrblad jag har kvar är 1,10 tror jag, så absolut tillräckligt för att kunna leda in en moped etc

Vad säger ni? Har någon erfarenhet av en sådan operation? Verkar det rubbat? Från utsidan kommer det säkert se lite underligt ut, men det kanske man kan ta? Inputs?

Tack på förhand!
 
Ööh, varför ta bort den "överlopps" dörren? Skruva fast den, regla upp mot den på insidan och där har du din vägg. Ser normalt ut på utsidan och om nån senare vill ta dörren i bruk är det bara att riva innerväggen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Försök att göra ommöbleringen ändå men låt dörrbladet sitta kvar.
Börjar du göra ändringar som påverkar utsidan så riskerar du att behöva söka bygglov för fasadändring
 
Tack för svar.
I min trötta hjärna under gårdagskvällen missade jag att skriva att utsidan vägg (där portbladet i så fall tas bort) skulle bli plats för våra två sopkärl med återvinning och trädgårdsavfall. Jag skulle då alltså sätta fasad bakom en avskärmning för dessa.
Hursomhelst så trodde jag faktiskt inte att det var bygglovsgrundande. Jag får ta mig en funderare.
 
S Stuff skrev:
... ändringar som påverkar utsidan så risk ... söka bygglov för fasadändring
En övernitisk bygglovshandläggare kan också ifrågasätta utrymmets användning.
 
yonna yonna skrev:
En övernitisk bygglovshandläggare kan också ifrågasätta utrymmets användning.
Såklart, men det skulle vara en väldigt övernitisk handläggare i så fall. Svårt att se att förvaring av prylar skulle anses vara ändrad användning av ett garage. Lite annat om man börjar inreda det som ett sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.