En stundande renovering av köket i vår 70-talsvilla har givit upphov till många diskussioner om vilken stil och utformning vårt nya kök ska ha. Det är inte alltid lätt när två vitt skilda smaker ska mötas och efter några tappra försök att enas om en stil som vi båda gillar, kände jag att det var dags att byta bana och tänka mer inside the box - nämligen 70-talsboxen. Trender kommer och går men kanske ska vi låta själen i vårt 70-talshus bestå?

Du kan läsa blogginlägget här: Kök som passar ett 70-talshus
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Fina kök (även om jag tycker att det sista snarare doftar 1980-tal), framförallt de mörkare köken lyckas fånga en del av 70-talskänslan utan att för den skull bli för murriga i dagens ögon.

Vi hade faktiskt ett kök i högblankt vitt under 70-talet, någon som var ovanligt. Till viss del vägdes det "konstiga" upp av det underbara korkoplastgolvet och det väldigt 70-taliga röd-svarta kaklet (avlånga plattor med toningar mellan svart och rött).

Ett modernt kök men med 70-talsanspelningar i färgvalet (som de första exemplen i artikeln) plus ett korkoplastgolv är det som jag generellt skulle tycka passar bäst om man nu vill slänga ut originalköket i ett 70-talshus.
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
E
Min röst till kök #6.

Första var alldeles för mycket furu! Känns som en stuga långt upp i fjällen.
 
När mina föräldrar byggde hus 1969 var det vita vitvaror och ljust gråblå luckor. Redan 6-7 år senare byttes vitvarorna ut mot röda, likaså kaklet över diskbänken och luckorna blev bruna.
Det blev att se ut ungefär så här
Två personer lagar mat tillsammans i ett rött och brunt vintagekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
När mina föräldrar byggde hus 1969 var det vita vitvaror och ljust gråblå luckor. Redan 6-7 år senare byttes vitvarorna ut mot röda, likaså kaklet över diskbänken och luckorna blev bruna.
Det blev att se ut ungefär så här
[bild]
Min farmor och farfars kök anno 76 såg ut sådär när jag växte upp, fast med blåton på vitvarorna.
Köket är i princip orört (de vred den obligatoriska ön mot en vägg) bortsett från att vitvarorna fått bytas ut.
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En stundande renovering av köket i vår 70-talsvilla har givit upphov till många diskussioner om vilken stil och utformning vårt nya kök ska ha. Det är inte alltid lätt när två vitt skilda smaker ska mötas och efter några tappra försök att enas om en stil som vi båda gillar, kände jag att det var dags att byta bana och tänka mer inside the box - nämligen 70-talsboxen. Trender kommer och går men kanske ska vi låta själen i vårt 70-talshus bestå?

Du kan läsa blogginlägget här: Kök som passar ett 70-talshus
Jag tycker att bild nr 7 lite liknar ett 70-talskök. Inte de övriga. Furu är 80-tal. Jag tror det var vanligt med bruna skåpluckor under 70-talet. I vårt kök hade vi mörkturkosa köksluckor, bruna tapeter med blommor och mörkturkost golv.
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Jag besökte en ny granne som köpt huset av en gammal tant. Köket var från 1947 (enligt grannen). Allt var omodernt och allt var i toppskick. Jag tror inte att det köket någonsin varit smutsigt. Där fanns låga bänkar och det mesta verkade tungjobbat men jösses vad snyggt det var. Senare besökte jag en kompis i hans villa med ett orenoverat kök från tidigt 70-tal. Här var det massor av furu och fejkad kork på golvet. Allt var i gott skick. Vilken retro-tripp. Jag tycker det är synd att gamla trender och modetrender renoveras bort bara för att inredningstidningarna har nya idéer.
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
B
Innan tidigare ägare gjorde om så hade köket mossgröna luckor brun golvmatta och nån röd plastig tapet och troligen mer furu än de lilla övermålade som fanns kvar när vi flyttade in.

Nu vill jag ha grått golv o kakel samt rostfria bänkar. Avokado gröna luckor o lådor. Vita och storblommiga väggar samt en bar i okänd design.

Sambo vill att allt ska vara grått förutom överskåpen för de kan vara avokado gröna eller senapsgula. Ev vita väggar Samt inte ha rostfritt.

Utöver golv o kakel så är vi överens om vita vitvaror och 50tals knoppar (tror vi det är) i porslin i olika färger som vi hittar på loppisar då och då

Så ja vi vill ha kvar 70talet men inte slaviskt följa det heller och uppenbarligen inte helt överens om hur mycket än
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Jag tycker att 2 och 3 är finast. 1 ser ut som i en sommarstuga, 6 som ett badrum och de andra tycker jag är mer 50/60-tal, förutom 4 som ser väldigt modernt ut.
 
2, 7 eller 8 känns mest 70-tal. Intressant!
 
Det mesta drar åt 50- och 60-tal snarare än 70-tal på bilderna, förutom det som är mer 80. 70-talet är inte ett dugg inne i inredning och kök. Bara att få tag på "vit"-varor i andra färger än vitt, metall eller svart är ju nästan omöjligt om man inte köper en Smeg, men då är det en helt annan tidsera det handlar om. Färgen skulle ha den där mörktoningen i ytterkant. Vi hade ockragult från Electrolux. Att furu skulle vara 80 kan jag dementera för det var en orgie i vita blanka ytor, vit- och svartmönstrat, pasteller, strukturtapet och stålrör. Det var gott om furu, men framförallt i möbler. I kök var furun framförallt laserad, i mörkt grönt eller brunt och hade man råd så var det inte släta luckor som gällde utan sådana som finns på bild högre upp i tråden. Kakel var i starka färger i rött, orange, gult och brunt och så där med mycket mönster. Socklar, lister och förnsterfoder var mörkbrunt. Jag uppfattade kork som en grej folk lade in om de hade pengar. Resten av oss hade plastgolv med präglade mönster, gärna i ockra och brunt. Klinker i fiskben är mer 60-tal, något man ofta ser i hallen på arkitektritade villor från andra hälften av 60-talet. Sen kunde det också se ut som mitt förra kök i en hyres-fyra i Malmö som det inte gjorts något med sedan 1976 - billigaste fiberplattan i stommar och luckor, knottrig melamin i vitt, plastknoppar, brunmålade socklar och ett orangebrunt kakel som såg ut som någon lagt en pizza efter en särskilt blöt utekväll. Och plastgolvet hade ett diffus brungult mönster som jag tror skulle föreställa kork. Ett riktigt trött och slitet kök och inte ett dugg charmigt 70-tal.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Tycker man är helt rätt ute med att behålla element från 70-talsköket. Om inte annat så är det väl kul ur någon sorts hållbarhetsaspekt.

Mitt eget kök är inte helt olikt det på första bilden i artikeln (det orange alltså) och jag valde vid renovering att behålla layout och hängande överskåp (även högskåp). Nu är det köket förvisso från 69 men likheter finns. Resten av skåpen återanvände jag på annat håll. Så egentligen inte så mycket från originalet kvar, men smaken är väl ganska lik… eller?
 
  • Modernt kök med trämöbler, blå stolar, ovalt bord, tegelbacksplash, inbyggd belysning och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välbelyst kök med trädetaljer, modernt, inbyggda skåp, middagsbord, öppen planlösning och skjutdörr ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Min röst till kök #6.

Första var alldeles för mycket furu! Känns som en stuga långt upp i fjällen.
Är precis så det är. Att den ligger långt upp i fjällen. Skulle inte vilja ha så hemma, men där tycker vi det funkar kanon.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.